ec.europa.eu (Evropská komise)
Evropská unie  |  18.06.2024 16:07:00

Komise vyzývá k předložení připomínek k návrhu revidovaných pravidel státní podpory pro pozemní a multimodální

Pravidla státní podpory pro pozemní a multimodální dopravu

Evropská komise dnes zahájila veřejnou konzultaci, v níž vyzvala všechny zainteresované strany, aby se vyjádřily k návrhu pravidel pro pozemní a multimodální dopravu, která nahrazují pokyny ke státním podporám železničním podnikům (dále jen „pokyny pro železnice“), jakož i k novému nařízení o blokových výjimkách v odvětví dopravy.

Zainteresované strany mohou v rámci konzultace reagovat do 20. září 2024.

Pravidla stanovená v nařízení o blokových výjimkách v odvětví dopravy se budou doplňovat s novými pokyny pro pozemní a multimodální dopravu, jež nahradí pokyny pro železnice. V pokynech pro pozemní a multimodální dopravu stanoví Komise podmínky, na jejichž základě bude posuzovat oznámenou veřejnou podporu na udržitelnou pozemní dopravu, na kterou se nevztahuje bloková výjimka. Nařízení a pokyny budou společně představovat aktuální a komplexní soubor pravidel pro poskytování státní podpory v odvětví udržitelné pozemní dopravy.

Návrhy, které jsou předmětem konzultace, a veškeré podrobné informace k veřejným konzultacím jsou k dispozici zde.

Pokyny pro pozemní a multimodální dopravu

Pokyny pro železnice stanoví, za jakých podmínek lze podporu železničních podniků považovat za slučitelnou s vnitřním trhem a pravidly státní podpory na základě článku 93 Smlouvy o fungování Evropské unie. Cílem navrhovaných změn je:

  • rozšířit oblast působnosti pokynů tak, aby se vztahovaly na všechny druhy pozemní dopravy, které jsou méně znečišťující než výhradně silniční doprava, jako je například železniční doprava, vnitrozemská vodní doprava a udržitelná multimodální doprava. Proto se stávající pokyny pro železnice nahrazují pokyny pozemní a multimodální dopravu;
  • konsolidovat a zefektivnit rozhodovací praxi Komise podle pokynů pro železnice a článku 93 Smlouvy o fungování EU. To by zahrnovalo například zavedení nových kategorií provozní a investiční podpory, jako je podpora na výstavbu zařízení pro multimodální dopravu, podpora na zavedení nových komerčních spojů a podpora představující náhradu za plnění závazků veřejné služby v odvětví železniční nákladní dopravy;
  • stanovit pružnější pravidla pro podpory, které přímo přispívají k ekologické a digitální transformaci, včetně podpory na snížení externích nákladů na dopravu či na posilování interoperability (např. snazší a bezpečnější provoz v rámci vnitrostátních železničních systémů). Smyslem je urychlit přechod od silniční dopravy k udržitelnějším druhům dopravy;
  • zavést ochranná opatření na podporu vstupu nových provozovatelů na trh udržitelné pozemní dopravy a na podporu jejich růstu na tomto trhu, například usnadněním jejich přístupu k financování nákupu kolejových vozidel a plavidel vnitrozemské plavby.

Nařízení o blokových výjimkách v odvětví dopravy

Nové nařízení o blokových výjimkách v odvětví dopravy označí některé kategorie státní podpory, jež splňují určité podmínky, za slučitelné s vnitřním trhem a osvobodí je od povinnosti předchozího oznámení Komisi a schválení Komisí. Tyto kategorie podpory pro udržitelnější druhy dopravy zahrnují určité typy podpory ve prospěch železniční, vnitrozemské vodní a multimodální dopravy (zejména podporu na koordinaci dopravy), které mají omezený potenciál narušit hospodářskou soutěž.

Tato výjimka bude představovat významné zjednodušení, které členským státům umožní rychlé poskytnutí podpory, pokud jsou splněny podmínky omezující narušení hospodářské soutěže na jednotném trhu. V důsledku toho budou členské státy v budoucnu moci provádět velký podíl opatření státní podpory, jež aktuálně podléhají oznamovací povinnosti, bez nutnosti předchozího schválení Komisí. To je v souladu s přístupem Komise, jenž spočívá v efektivnější a rychlejší realizaci cílů při současném snižování nepřiměřené administrativní zátěže.

Další kroky

Kromě dnes zahájené konzultace bude předloha nařízení o blokových výjimkách v odvětví dopravy rovněž projednána na dvou setkáních mezi Komisí a členskými státy. Návrh pokynů pro pozemní a multimodální dopravu bude rovněž projednán na mnohostranném setkání s členskými státy.

Tím se zajistí, aby členské státy i ostatní zainteresované strany měly dostatek příležitostí se k předloze návrhů Komise vyjádřit.

Přijetí revidovaných pokynů a nového nařízení je plánováno na konec roku 2025.

Souvislosti

Návrhy, které jsou předmětem konzultace, vycházejí ze závěrů kontroly účelnosti stávajících pravidel platných pro odvětví pozemní a multimodální dopravy. Z kontroly účelnosti vyplynulo, že pokyny pro železnice výrazně přispěly k přechodu na železniční dopravu, jejíž externí náklady jsou nižší než u jiných druhů dopravy (například silniční), a k podpoře interoperability, tedy tomu, aby různé technické systémy na železnicích v EU vzájemně spolupracovaly. Hodnocení zároveň ukázalo, že je třeba provést úpravy, které by odrážely jednak vývoj trhu a technologií, jednak současné strategické priority EU, zejména Zelenou dohodu pro Evropu a Strategii pro udržitelnou a inteligentní mobilitu.

Dne 1. října 2021 zveřejnila Komise počáteční posouzení dopadů týkající se revize pokynů pro železnice. V tentýž den zveřejnila Komise plán iniciativy, jejímž cílem je umožnit Komisi přijmout nové nařízení o blokových výjimkách v železniční, vnitrozemské vodní a intermodální dopravě a usnadnit poskytování podpory na ekologičtější formy dopravy. Dne 19. prosince 2022 přijala Rada zmocňovací nařízení, které Komisi opravňuje k přijetí nového nařízení o blokových výjimkách pro železniční, vnitrozemskou vodní a intermodální dopravu. Dne 6. března 2024 zveřejnila Komise výzvu k předložení faktických podkladů týkající se nařízení o blokových výjimkách v odvětví dopravy.

Quote

Cílem dnešních návrhů je zajistit, aby naše pravidla státní podpory pro pozemní a multimodální dopravu byla vhodná pro ekologickou a digitální transformaci a odrážela vývoj na trhu. Revidovaná pravidla a navrhované nové nařízení umožní členským státům poskytovat finanční prostředky snáze a rychleji, aniž by došlo k nepřiměřenému narušení hospodářské soutěže na jednotném trhu. Vyzýváme všechny zainteresované strany, aby se s námi podělily o své názory.
Margrethe Vestagerová, výkonná místopředsedkyně odpovědná za politiku hospodářské soutěže 2024-06-17







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688