Hrozící přetížení kapacity tratí na území Středočeského kraje a hl. města Prahy
Od změny jízdního řádu v prosinci letošního roku dojde k posílení osobní dopravy na trati Praha – Kolín novou linkou S61 i kratším intervalem spěšné linky R41. Na obou linkách budou jezdit nové elektrické jednotky. Důvodem pro posílení provozu na této trati je zejména nárůst počtu obyvatel v regionu i v Praze, celkové navyšování mobility obyvatel a snaha o snížení kongescí v silniční síti. Kvůli přetížené kapacitě trati se ale neustále prodlužuje jízdní doba regionálních vlaků Praha – Kolín.
Návrh jízdního řádu 2024/2025 na trati Praha – Kolín
- Významný nárůst počtu vlaků na trati Praha – Kolín.
- Objednatelé provedli analýzu návrhu a dle jejich názoru hrozí:
- snížení pravidelnosti provozu (zpoždění),
- prodloužení jízdních a cestovních dob,
- ztráta přípojů,
- obtížné podmínky pro průjezd nákladní dopravy.
„Na základě provedené analýzy lze konstatovat, že s velkou pravděpodobností bude při každém dalším posílení provozu hrozit přetížení kapacity trati Praha - Kolín. Ostatně, ke stejnému závěru dospěla pro úsek Praha – Český Brod i Správa železnic v Připomínkách provozovatele dráhy k Návrhu jízdního řádu 2024/2025,“ uvedl Zdeněk Šponar, ředitel IDSK.
Kritické úseky ve Středočeském kraji a hl. městě Praze
- Praha-Libeň – Praha hl. n.
- Praha-Libeň – Kolín (zejména Praha-Libeň – Český Brod)
- Praha-Libeň – Praha-Malešice
- samotný uzel ŽST Praha-Libeň
Zásadní možné negativní dopady přetížené infrastruktury pro Středočeský kraj a hl. město Prahu:
- Omezení nákladní dopravy – přesun zboží na silně zatížené silnice – nárůst kamionové dopravy.
- Omezení dálkové neobjednávané dopravy – hrozí zánik spojení Praha – Ostrava a významné omezení spojení Praha – Brno a Praha – Olomouc, což je s ohledem na nutnost propojení pro Prahu a Středočeský kraj nepřijatelné.
- Omezení regionální dopravy – nebylo by možné zajistit přepravu všech cestujících ze Středočeského kraje i Prahy.
"Celou věc řešíme se Správou železnic, není možné čekat na vyhlášení přetížené infrastruktury. Konejme už nyní. Řešením je okamžitá příprava zkapacitnění kritických úseků, vybudování Libeňského přesmyku, zečtyřkolejnění úseku Praha-Libeň - Praha-Běchovice, výstavba vysokorychlostní tratě Polabí včetně zkapacitnění úseku Poříčany-Kolín," vyzývá Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy.
„Naším apelem chceme upozornit, že není potřeba čekat, až bude institut přetížené infrastruktury nutné formálně vyhlásit a je zapotřebí začít realizovat příslušná opatření pro jeho odvrácení ještě předtím. Nerealizovaný Libeňský přesmyk a zkapacitnění trati mezi Prahou a Poříčany, resp. Kolínem jsou brzdou omezující nejen rozvoj regionální a městské železnice v Praze a Středočeském kraji, ale také dálkovou osobní i nákladní dopravu v celé republice. Praha nechce omezovat spojení s jinými nejvýznamnějšími regiony a také není jejím cílem přesun nákladní dopravy na silnice. Neustálým odkládáním vzniku mimoúrovňového křížení v Libni a absencí čtyřkolejného úseku do Běchovic může být znehodnocen i přínos vysokorychlostních tratí, neboť nové rychlé vlaky nebudou mít kudy přijet do centra Prahy nebo to bude možné pouze za cenu výrazného omezení stávajících osobních i nákladních vlaků. Jsme připraveni v rámci svých možností Správě železnic a Ministerstvu dopravy pomoci s projednáním těchto klíčových železničních staveb,“ konstatuje Petr Tomčík, ředitel ROPID.
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Kapacity ubytovacích zařízení podle kategorie v Libereckém kraji: 1027 hromadných ubytovacích zařízení s kapacitou 15670 pokojů a 47169 lůžek
- ČEZ potvrdil, že zajistil LNG kapacity v Nizozemsku. Zásobníky plynu jsou na 77% kapacit - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Obchodní Zástupce Pro Pardubický Kraj, Královehradecký Kraj A Kraj Vysočina - Volná pracovní místa
- Územní rada předsedů ZO OSD Jihomoravský kraj, kraj Zlínský a kraj Vysočina , IČO 75023474 - data ze statistického úřadu
- Územní rada předsedů ZO OSD Jihomoravský kraj, kraj Zlínský a kraj Vysočina - diskuse, názory
- Množství srážek v listopadu 2022 – Jihomoravský kraj, Zlínský kraj a Kraj Vysočina
- Teplota vzduchu v listopadu 2022 – Jihomoravský kraj, Zlínský kraj a Kraj Vysočina
- Teplota vzduchu v květnu 2023 – Jihomoravský kraj, Zlínský kraj a Kraj Vysočina
- Množství srážek v květnu 2023 – Jihomoravský kraj, Zlínský kraj a Kraj Vysočina
- Množství srážek v červnu 2023 – Jihomoravský kraj, Zlínský kraj a Kraj Vysočina
- Teplota vzduchu v červnu 2023 – Jihomoravský kraj, Zlínský kraj a Kraj Vysočina
- Množství srážek v srpnu 2023 – Jihomoravský kraj, Zlínský kraj a Kraj Vysočina
Prezentace
22.11.2024 Výsledková sezóna: Obhájila Nvidia svou…
18.11.2024 Nejlepší telefon za 2 990 Kč. Motorola má hit…
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak trh reagoval na volby v USA? Historická maxima, ale i prudké propady
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?