Smart city v Rakousku a rakouští experti na mobilitu na incomingové misi na veletrhu URBIS v Brně
11.06.2024 / 10:49 | Aktualizováno: 11.06.2024 / 12:54
V rámci mezinárodního veletrhu chytrých měst a mobility URBIS v Brně se 6. června uskutečnil odborný matchmakingový seminář „Česko-rakouská výměna zkušeností o inovacích v oblasti chytré městské mobility“. Uvedená akce byla organizována ve spolupráci mezi Ministerstvem dopravy ČR a Obchodně-ekonomickým úsekem Velvyslanectví ČR ve Vídni v rámci projektu na podporu ekonomické diplomacie PROPED. Cílem semináře, kterého se zúčastnili zástupci výzkumného, ??firemního a veřejného sektoru v ČR a Rakousku, bylo navázání kontaktů mezi českými a rakouskými odborníky z oblasti chytré mobility a automatizovaného řízení. Stěžejním bodem setkání bylo sdílení příkladů dobré praxe a výměna informací o projektech chytrých měst v obou zemích.
Rakouský přístup ke konceptu chytrého města dobře ilustruje smart city strategie města Vídně, která je vystavěna na jeho komplexním pojetí a uplatnění. Není překvapením, že strategie v názvu zahrnuje pojem klimatu (Smart Klima City Strategie). Klima je z pohledu snižování emisí ve všech oblastech spojených s chodem města i v souvislosti s řešením dopadů oteplování ve strategii neodmyslitelně spjato se zajištěním kvality života ve městě. Právě vysoká kvalita života při šetrném zacházení se zdroji díky sociálním a technickým inovacím je základem vídeňské strategie. Chytrá řešení tak nejsou samoúčelem, ale mají sloužit obyvatelům a přispívat k rozvoji města, ve kterém se dobře žije. V oblasti dopravy a mobility to znamená všemi směry podporovat přechod od užívání osobních automobilů k hromadným dopravním prostředkům bez fosilního pohonu nebo k cyklistice a vytvářet město s občanskou vybaveností v docházkové vzdálenosti. Těžištěm mobility má být veřejná doprava doplněná nabídkami sdílené mobility. Podporován je přechod k bezemisním pohonům. Součástmi plánu jsou např. rozšiřování a zkvalitňování veřejné dopravy a infrastruktury pro cyklistiku, výstavba inteligentních dobíjecích systémů pro elektroauta a zajištění přednosti pro prostředky hromadné dopravy.
Tyto koncepty byly přiblíženy v rámci odborného semináře „Česko-rakouská výměna zkušeností o inovacích v oblasti chytré městské mobility“ na brněnském smart city veletrhu Urbis. Jednou z firem, která se semináře účastnila, je Herman systems, jež má v současnosti ve dvou vídeňských tramvajích v testovacím provozu jednotky na preferenci vozidel v provozu a v Brně do provozu plošně zavádí palubní počítače pro MHD. Zástupce mestské agentury Urban Innovation Vienna (UIV) G. Franz na semináři představil strategii územního plánování a zajištení komunálních služeb ve Vídni. UIV je koordinátorem všech aktivit mesta v oblasti smart city. Cílem je zachování vysoké kvality života i při rostoucím počtu obyvatel. Do roku 2030 chce město docílit do značné míry bezemisní dopravy v souvislosti s obchodem a komerčním provozem prostřednictvím logistických konceptů např. na bázi sdílených doručovacích schránek a bezemisních doručení. U osobní dopravy chce nabízet komfortní mobilitu i bez vlastnictví auta a snížit jejich počet na 250 na 1000 obyvatel. Z tohoto pohledu v roce 2020 dosahoval podíl cest zajištěných prostřednictvím ekologické formy dopravy 73 %, do roku 2030 to má být 85 %. Do uvedeného roku se má také snížit objem automobilové dopravy směřující do města o 50 %. V současnosti ve Vídni hromadnou dopravu denně využije na 2 mil. cestujících, 80 % z nich je přepravováno elektrifikovanou formou. V testovacím provozu je např. elektrický minibus, který si cestující přivolají aplikací, jako řešení první a poslední míle v okrajových městských oblastech. Zástupce Technické univerzity Vídeň H. Frey účastníky semináře informoval o vývoji městské mobility ve Vídni a o citlivé interakci mezi dopravními prostředky a městskou stavební strukturou. Ve svých poznámkách také odkázal na vlivného dánského urbanistu Jana Gehla a jeho knihu „Města pro lidi“. Pomocí příkladu známé vídeňské ulice Mariahilferstraße ilustroval přeorientování územního resp. městského plánování ve Vídni ve prospěch chodců a cyklistů.
Na české straně se prezentace Ministerstva dopravy ČR věnovala tématu českého ekosystému chytré mobility, státní infrastruktuře, vývoji propojené a automatizované mobility (CCAM) a implementaci kooperativních systémů C-ITS v ČR. Představen byl Mobility Innovation Hub (MIH), který se v ČR zaměřuje na propojování klíčových sektorů, jejich účastníků a celkové budování ekosystému mobility. Současně MIH funguje jako business inkubátor, který poskytuje širokou škálu služeb pro startupy.
Druhý tematický celek semináře představovalo automatizované řízení. Zástupce rakouské státní společnosti AustriaTech zřízené spolkovým ministerstvem klimatu, W. Klar, představil její aktivity týkající se především automatizovaného řízení a mobility jako služby (MaaS). AustriaTech je oficiální kontaktní místo automatizované mobility v Rakousku a k jeho úkolům patří strategické a tematické poradenství ministerstvu a plánování a provoz operačních systémů. Dále se angažuje v mezinárodní výměně informací vč. evropského partnerství CCAM - v r. 2023 spolupracoval AustriaTech na projektech automatizované mobility s partnery z 30 zemí. Klar ve své prezentaci informoval účastníky o vývoji rakouské legislativy automatizované mobility od prvního akčního plánu z r. 2016 a o tom, že v Rakousku je testování automatizovaných vozidel povoleno, pokud jsou splněny požadavky definované ve vyhlášce o automatizovaném řízení (AutomatFahrV). Tento právní základ v současné době povoluje 8 konkrétních aplikací, od automatizovaného minibusu po automatizované pracovní stroje na dálnicích. AustriaTech mj. spolupracuje s testovacími zařízeními pro automatizované řízení ALP.Lab v Grazu a Digitrans v Linci. Každý rok vydává monitorovací zprávu s názvem „Automatizovaná mobilita v Rakousku“ která informuje o aktuálních rakouských aktivitách a prioritách v dané oblasti. Jménem společnosti Virtual Vehicle GmbH z Grazu pak představil K. Lambauer projekt SHOW „Automatizovaná mobilita jako doplnění MHD v Grazu“. Dvě automatizovaná vozidla fungovala v rámci projektu jako kyvadlová doprava mezi předměstským vlakovým nádražím a vysoce frekventovaným nákupním centrem v Grazu, a to s pozitivní zpětnou vazbou od cestujících a dalších zúčastněných stran. Kompetenční centrum automatizovaného řízení ALP.Lab v Grazu představil managing director G. Greiner. Centrum bylo založeno v r. 2017 společnostmi AVL List, Magna Steyr, Virtual Vehicle GmbH a univerzitami Joanneum Research a TU Graz. Uvedené středisko je podporováno spolkovým ministerstvem pro mobilitu a klima a funguje jako jedno z významných kontaktních míst pro testování funkcí automatizovaného řízení a vozidel ve středoevropském – a zejména v alpském - regionu.
Po oficiální části programu měla rakouská delegace možnost podívat se na praktické ukázky a aplikace systémů C-ITS v rámci služeb infrastruktury společnosti Brněnské komunikace a.s., člena evropské platformy C-Roads. Součástí prezentace bylo předvedení zmíněného palubního počítače firmy Herman systems. Dále se mohli účastníci seznámit s vybranými projekty Living Lab společnosti Veletrhy Brno a s testováním inovativních technologií na brněnském výstavišti. Závěr pobytu rakouských hostů tvořila návštěva vybraných českých stánků veletrhu URBIS a konzultace s vystavovateli, mj. s firmami Škoda X, E-Cafe bike nebo Xmarton.
Obchodně-ekonomický úsek Velvyslanectví ČR ve Vídni
přílohy
Smart Climate City Strategy Vienna
-
948 KB PDF (Acrobat dokument) 11.6.2024
https://mzv.gov.cz/file/5503964/scwr_klima_poster_2022_web_EN_.pdf
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?