Průzkum: při online nákupech vede u Čechů nad cenou unikátní produkt
Jaké je rozhodující kritérium pro úspěch v e-commerce? Podle českých e-shopařů překvapivě nejde o cenu nebo marketing, ale cestou k získání zákazníka je rozhodující unikátní produkt. Přestože Češi ve velkém loni šetřili a celé tuzemské ekonomice se nedařilo, tak právě díky kvalitnímu produktu vykázal růst tržeb v tomto turbulentním období téměř každý třetí e-shop v tuzemsku. Vyplývá to z průzkumu, který realizovala společnost Shoptet mezi 1500 online podnikateli.
„Přestože česká e-commerce jako celek loni klesala, malí a středně velcí podnikatelé šli proti trhu a pokračovali v růstu, proto nás zajímalo, co jim k tomu pomohlo. I když by se zdálo, že Češi jsou zvyklí nakupovat hlavně ve slevách, tak průzkum ukázal, že cena nemusí být hlavním kritériem. Ta je totiž rozhodující zejména u levně dovezeného zboží nebo na marketplace. Naopak speciálně zaměřené obchody s unikátním zbožím mají své stálé a věrné zákazníky,“ uvádí Ivo Mrena, marketingový ředitel Shoptetu. Produkt jako takový označilo v průzkumu 28 % respondentů za klíčový pro úspěch celého byznysu.
Kvalitní zákaznická péče
Na druhém místě respondenti označili jako zdroj úspěchu zákaznickou zkušenost a péči o klienta, což uvedlo 14 % dotázaných. Jedná se také o individuální přístup k zákazníkovi, snadnost plateb a dostupnost produktu a jeho rychlé doručení.
Tvrdá práce je třetím aspektem, který stál v loňském roce za nárůstem byznysu. „E-shop je v podstatě něco jako malý startup, který vyžaduje kontinuální úsilí. Což potvrzuje 11 % respondentů, kteří v našem průzkumu tento faktor uvedli,“ popisuje Mrena.
Naopak marketing jako kritérium k úspěchu skončil v průzkumu až na 4. místě a na 5. příčce se umístila reklama. Cena pak obsadila 11. místo. Zajímavý je také pohled na důležitost sociálních sítí. Ty vyzdvihl pro úspěch podnikání pouze každý 10. e-shop.
Kde odborníci na e-commerce vidí prostor ke zlepšení? Z průzkumu vyplynulo, že v těžkých ekonomických podmínkách se nedařilo zejména těm, jejichž produkt byl málo konkurenční. „Online podnikatelé často opomíjejí spokojenost zákazníků, patrné je to například v malém využití některých důležitých nástrojů jako je chatovací aplikace pro komunikaci se zákazníky, kterou využívá jen 18 % e-shopařů, reklamační aplikaci jen 3 % z nich a 2 % má kontaktní centrum, což je ale dáno i velikostí e-shopů,“ vysvětluje Ivo Mrena z Shoptetu.
Další zajímavosti z průzkumu:
● 44 % provozovatelů nemá zaměstnance a celý e-shop si zajišťuje svépomocí, 42 % e-shopů má od 2 do 5 zaměstnanců, 9 % uvádí 6 až 15 zaměstnanců, zbytek zaměstnává více jak 15 lidí.
● 35 % e-shopů má rovněž kamennou prodejnu.
● V rámci marketingu se nejčastěji e-shopy zaměřují na sociální sítě (32 % dotázaných), SEO a obsahový marketing (24 %), PPC je na třetím místě s 23 % e-shopů, influencery využívá 7 % dotázaných.
Poslední zprávy z rubriky Výsledky:
Přečtěte si také:
Prezentace
13.06.2024 Vyplatí se ještě investovat do Nvidie, Applu…
11.06.2024 Co zaznělo na Analytickém fóru 2024?
03.06.2024 Investujte a vybudujte si dodatečný příjem…
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Ceny v zemědělství dál klesají. Data z České republiky vévodí evropským statistikám
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Čokoláda jako luxusní zboží? Cena čokolády se může do konce roku zdvojnásobit
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Petr Lajsek, Purple Trading
Zdraží barel ropy brent na 90 dolarů? Co to znamená pro benzín a naftu?
Ali Daylami, BITmarkets
Miroslav Novák, AKCENTA
Domácí ekonomika v 1. čtvrtletí vzrostla, ale čekala se trochu lepší čísla
Okénko pro podnikatele
Ing. Tomáš Slavík, SLUTO
Vedení účetnictví a rozdíly mezi příjmy a výdaji v daňové evidenci
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.
Ritz-Carlton: Příběhy luxusu, kde se z každého okamžiku stává nezapomenutelná kapitola vaší dovolené