Export (export.cz)
Export  |  03.06.2024 12:05:00

Uzbekistán zažívá boom elektrických a hybridních vozů, prosazují se Číňané

Vedení Uzbekistánu se rozhodlo urychlit přechod na „zelenou ekonomiku“, snížit objem škodlivých emisí do atmosféry a popularizovat elektromobily mezi obyvatelstvem. Poptávka po elektromobilech je velká a jejich množství se minimálně v ulicích Taškentu viditelně zvyšuje. Mezi elektromobily jednoznačně dominují čínské značky (99 %), především společnosti BYD, která zároveň lokalizuje výrobu na území Uzbekistánu.

Turistický elektrobus v Uzbekistánu. Foto: Shutterstock

Uzbecká vláda se snaží vytvořit co nejvýhodnější a nejatraktivnější podmínky pro nákup a využívání elektromobilů a hybridních vozů. Jejich majitelé platí nižší poplatky než ti se spalovacími motory, od některých poplatků jsou pak osvobozeni úplně. Není opomenut ani rozvoj infrastruktury – nabíjecích stanic, pro které jsou taktéž vytvářeny speciální podmínky, aby došlo k co největšímu rozšíření. (Přehled nejzajímavějších výhod a úlev najdete na konci tohoto článku.)

ČÍNA SI VYTVÁŘÍ MONOPOL

Jak již bylo uvedeno, 99 % elektromobilů je dováženo z Číny. Mezi nimi jednoznačně dominuje značka BYD. Čínský konglomerát BYD je jedním ze světových lídrů ve výrobě moderních elektromobilů a baterií nové generace. Každý rok vyrobí až dva miliony vozů fungujících na alternativní zdroje energie. Právě tato firma se rozhodla lokalizovat výrobu na území Uzbekistánu, projekt v hodnotě 160 milionů USD (z čehož jsou 60 milionů USD přímé investice) posvětil sám prezident Uzbekistánu. Firma se zavázala vytvořit na 1000 pracovních míst a v letošním roce vyrobit prvních 50 tisíc elektromobilů a hybridních vozů (s potenciálem vyrábět až 500 tisíc elektromobilů ročně).

Kromě toho, že si firma BYD „pojistila“ odbyt lokalizací výroby, podařilo se ji vydobýt ještě jednu zásadní podmínku, která jí bezpochyby pomůže k vybudování monopolu na uzbeckém trhu. Veškeré automobily této značky musí být do Uzbekistánu dováženy pouze prostřednictvím oficiální dealerské sítě. Automobily, jejichž osvědčení o shodě nebylo vydáno oficiálním prodejcům výrobních podniků, nebudou od 1. července 2024 celně odbaveny (neoficiálně se hovoří o tom, že tento zákaz v praxi funguje již nyní o několik měsíců dříve).

V roce 2023 došlo v Uzbekistánu ke zrušení dosavadního omezení na dovoz a automobily zahraničních značek může dovážet prakticky kdokoliv. Řada soukromých autosalonů či podnikatelů tak začala dovážet čínské elektromobily levněji než oficiální dealerská síť, což způsobilo právě onen obrovský boom. Automobilce BYD se tento „nepořádek“ nelíbí a monopol dovozu si vylobbovala argumenty o „nutnosti dovážet vozy vhodné pro klimatické a silniční podmínky, nutnosti zajistit garanci a poprodejní servis apod.“. Ve skutečnosti tímto krokem dostala možnost udržovat cenovou hladinu, která jí bude vyhovovat a která může být vyšší než v samotné Číně, kde konkurenční boj sráží ceny elektromobilů dolů. Proti tomuto opatření a následné monopolizaci se samozřejmě bouří uzbečtí dovozci automobilů, avšak zatím bezvýsledně.

DEN BEZ AUT A ZELENÉ VOZY PRO ÚŘEDNÍKY

Úředníci mají v Uzbekistánu nově den bez aut a měli by přesednout do „zelených vozů“. „Den bez automobilů“ byl od letošního března vyhlášen na každou čtvrtou středu v měsíci, přičemž prezident země klade důraz na to, aby především úředníci šli příkladem a jezdili do práce městskou hromadnou dopravou. Zatímco krátce po vyhlášení tohoto apelu bylo možné i řadu ministrů potkat v taškentském metru či autobuse, po pár měsících upadá iniciativa v zapomnění.

Zajistit, aby i mobilita státní správy byla více ekologická, má dokument „O opatřeních na státní podporu organizace výroby elektromobilů“, na základě kterého obdrží elektromobily orgány státní správy a místních samospráv. Celkem se v brzké době plánuje nákup 3 863 elektrických vozidel pro ministerstva, státní úřady, hokimiyaty (radnice) a podniky se státním podílem alespoň 50 % základního kapitálu. Nejvíce vozů obdrží ministerstvo vnitra (1154), ministerstvo vodních zdrojů (395), Uzavtosanoat (270) a ministerstvo školství (260).

V sektoru veřejné dopravy v Taškentu jezdí 324 elektrobusů. V roce 2024 je plánováno pořízení dalších 200 elektrobusů a do roku 2030 – celkem 1200 elektrobusů.

Čínská BYD dominuje i v Uzbekistánu. Foto: Shutterstock

PROBLÉM RECYKLACE BATERIÍ

Uzbekistán produkuje 140 tisíc tun elektronického odpadu ročně, včetně 30-35 tisíc tun baterií. Pouhé dva závody, které v Uzbekistánu fungují a zabývají se zpracováním starých autobaterií, mají kapacitu 15 tisíc tun za rok. Vzhledem k tomu, že dovoz elektromobilů do Uzbekistánu každým rokem roste, a také s ohledem na lokalizaci výroby elektromobilů v zemi, bude do roku 2035 asi 10 tisíc tun elektronického odpadu v podobě vybitých baterií.

Kromě toho je aktuální i otázka recyklace baterií pro automobily se spalovacími motory. Dnes je v zemi registrováno více než 4,2 milionu vozidel, která jsou vybavena jedním ze tří typů baterií (lithium-iontové, olověné a alkalické). Když k tomu přičteme ještě 65 milionů kusů (neboli asi 144 tun) obyčejných baterií a to, že více než 30 milionů obyvatel vlastní minimálně jeden mobilní telefon, notebook či tablet, před Uzbekistánem stojí velká výzva v podobě zajištění recyklace. Vzhledem k tomu, že v zemi nefunguje ani systém na recyklaci běžného odpadu, jako jsou například plasty, papír, sklo apod., je potřeba přijít s efektivním řešením dříve než začne docházet k velkým ekologickým problémům.

VÝHODY A ÚLEVY

Mezi nejzajímavější výhody a úlevy, které mají v Uzbekistánu podpořit rozvoj elektromobility, patří například:

Nikola Hrušková, ekonomická diplomatka, Velvyslanectví ČR v Taškentu

Moderní ekonomická diplomacie



Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář






Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688