Jan Skovajsa: Dívá se na byznys skrz pohled investic a řídí firmy velice číselně
Jan Skovajsa stojí v čele strategické marketingové firmy myTimi, která zastřešuje klienty nejen v Česku, ale i v Polsku, Holandsku, Anglii a Americe. Za loňský rok evidoval obrat ve výši 36 milionů korun s přibližným meziročním růstem o 35 %. Před 6 měsíci navíc rozjel startup Bondbot, který se věnuje emisním dluhopisům a jedním ze srdcových projektů je například Dům klidného stáří.
1. Jak byste popsal své podnikatelské začátky s Mytimi?
Největší problém byl v tom, že jsme na začátku moc netrefili byznys model a utratili jsme zhruba 17 milionů za byznys model, který byl od začátku relativně záludný a mohli jsme klidně udělat analýzu trhu a zjistit, že už máme za mnohem míň peněz začít podnikat B2B a dodávat služby typu akvizice, marketing a růstu, protože na to byly poptávky už od začátku.
Nejtěžší a nejnáročnější bylo období covidu, kdy jsme vlastně museli úplně změnit byznysplán, což se nám naštěstí povedlo a od té doby jsme vlastně vyrostli víc než desetkrát, ale zároveň to pro nás bylo velice náročné období, kdy jsme museli odhodit náš sen toho být dodavatelem B2C služeb a vrhnout se do něčeho, co už umíme, což je podnikání v B2B.
2. Jaký je současný obrat firmy, za rok 2023?
Za rok 2023 máme obrat zhruba 36 milionů korun a čistý zisk vychází mezi 4,5 a 5ti miliony korun. Nicméně ještě nemáme dokončenou účetní závěrku a vychází to zhruba takhle, což obrazně představuje meziroční růst o 35 %. Kumulovaně jsme vyrostli za poslední 3 roky přibližně o 400 %, což nás zařadilo podruhé za sebou do Deloitte Fast 50.
3. Jaké jsou vaše cíle, čeho chcete dosáhnout?
Ve firmě nemáme úplně číselné cíle. Já mám spíš číselný cíl vyjádřený tak, že chci mít složený roční růst v průběhu přibližně dalších 15ti let o 30 %, což z nás pak udělá miliardovou firmou, ale zároveň úplně nelpím na tom, abychom například příští rok měli obrat 250 milionů korun.
Chtěl bych společnost posunout do bodu, kdy budu moct konsolidovat trh firem zaměřujících se na akvizici, ve kterých vidím potenciál, ale zároveň bude potřeba vyhodnotit silné a slabé stránky, aby se pak mohla správně nastavit akviziční strategie, produktový management a na závěr akviziční kanál. Jinými slovy, chtěl bych být jejich externí marketingový specialista a nechat je řešit to hlavní, čemu rozumějí, což je primárně ten daný produkt.
4. Jak byste popsal rozjezd startupu Bondbot?
Překvapivě dobře, protože tam mám hned od začátku takový pocit, jako že je to totální vítr v plachtách, jinak řečeno, neuděláte ještě nic a ono už to nějak vede i vlastně první krok.
Tržby bude mít Bondbot mezi 2-3 miliony korun, což považuji za extrémní úspěch vzhledem k tomu, že se jedná o provize z vybraných dluhopisů a samotný projekt běží necelých 6 měsíců.
5. Jaké jsou vaše primární cíle, kterých chcete dosáhnout s Bondbotem v tomto roce?
Já bych chtěl s Bondbotem hlavně ověřit byznysovou a investiční hypotézu, že náš způsob, jakým vybíráme nebo pomáháme našim klientům s výběrem emise, je dlouhodobě funkční a je pro ně cenově efektivnější než u konkurence. Chtěl bych prokázat, že to je opakovatelný byznys pro vícero typů emisí a nejen pro určitý typ.
6. Jak byste popsal vlastními slovy klienty, kteří chtějí nebo využívají službu Bondbot?
Většinou to jsou střední až poměrně velcí podnikatelé. Jsou investičně poměrně vzdělaní, to znamená, že oni chápou časovou hodnotu peněz a chápou to, že se jim vyplatí emitovat dluhopisy za 10 %, když příležitost investovat ty peníze mají třeba ve výši 20 %, 25 %, 40 % v těch investičních příležitostech. To znamená, že se často jedná o různé realitní firmy nebo i o firmy, které produkují třeba služby.
Jedna z našich nejoblíbenějších emisí je Dům klidného stáří, což je v zásadě firma, která staví domovy důchodců, což je velice dobře hmatatelná služba a je to i poměrně slušně návratové, což znamená, že panu majiteli se vyplatí za nějaký relativně skromný úrok si peníze půjčit a nečekat na to, než to vydělá z podnikání, ale rovnou byznys rozšířit raketově nahoru.
7. Proč jsou stále více u nás podlimitní emise zajímavé?
Podlimitní emise jsou zajímavé, řekl bych, hlavně z toho důvodu, že tam není tak velký zásah regulátora pro daného emitenta. Trošku bych řekl, že právě my suplujeme roli toho regulátora, protože musíme provádět poměrně přísný filtr na emise, které děláme, abychom zároveň nepodváděli koncového spotřebitele zavádějícími emisemi.
8. Na jaká rizika by si měla firma dát pozor, pokud chce jít do podlimitních dluhopisů?
Primárně by se měly vybírat dluhopisy na produkty, které se už prodávají, fungují a měly by být zajištěné. Pro mě firma, která vydává dluhopisy a není schopná nám dát ani prognózu tržeb, kterou předpokládá v dalších pěti letech, tak si myslím, že není úplně ve stavu, aby vybírala půjčku 25 milionů korun. Stejně tak, pokud nejste schopni zajistit půjčku něčím hmatatelným, tak asi taky nejste úplně ve stavu, kdy si můžete půjčit 25 milionů korun.
9. Co momentálně považujete ve své profesi za největší výzvy a příležitosti, které vás motivují ke kariérnímu seberozvoji a růstu?
Největší výzva je asi udržet firemní kulturu v podobě, v jaké to máme, protože mi přijde mimořádně kvalitní a konzistentní a hlavně soudržná. Když se firma rozroste nad nějakých 50-60 lidí, tak si myslím, že je poměrně velké riziko rozpadu firemní kultury a vytvoření menších kmenů, a já bych nechtěl zabránit těm menším kmenům, ale byl bych nerad, kdyby se firemní jednota přetavila v „toxickou buturu“, to znamená , že místy třeba rychlost růstu uměle brzdím, abychom nevyrostli moc rychle a ta firemní kultura se nezničila.
10. Jaké hodnoty považujete za klíčové pro efektivní leadership?
Neodlučně dodržujeme šest firemních hodnot a ty si myslím, že dobře odpovídají i správu výdrží. Hlavní z nich je respekt, to znamená, že nikdy na nikoho nezvyšuji hlas a snažím se pochopit, jaký je jeho úhel pohledu a zároveň respektuju jeho názor. Další je proaktivita. Pak se snažím vybudovat v lidech nebát se dělat chyby, mně nevadí, když někdo udělá chybu, ale vadí mi, když dělá opakovaně stejnou chybu. Velice důležitou hodnotou je i loajalita, nejenom vůči mně jako firmě nebo vůči klientům, ale myslím si, že by ji měli mít i kolegové vůči firmě a já jako firma vůči kolegům. Jinak řečeno, když třeba kolegové něco provedou nebo se jim něco nepovede, tak se je snažit nějakým způsobem chránit, anebo i v případě, že se dostanou do nesnází, tak jim pomoct. Další důležitou hodnotou je férovost, kdy pracujeme podle svého nejlepší vědomí a svědomí.
Předposlední hodnotou je pravidlo, že děláme pouze věci, které dávají smysl, to znamená, nikdy nikomu neprodáváme zajíce v pytli a snažíme se dělat věci, které vydělají minimálně dvakrát, ale spíš desetkrát. U firem anebo klientů, kde máme pocit, že by to nedávalo smysl, tak jim rovnou říkáme, že by měli změnit produkt nebo samotné nastavení firmy, abychom vůbec s nimi mohli spolupracovat, protože by z toho jinak odcházely obě strany zahořklé.
Medailonek
Jan Skovajsa je zakladatelem, CEO a zároveň jedním z investorů myTimi. Umí se na vaše podnikání kouknout s odstupem a nadhledem, proto taky v rámci myTimi zajišťuje hlavně komplexní pohled na byznys, jeho nastavení a tvorbu strategií. Ve svých článcích a své knize Evoluce podnikání vám představí především tuhle stránku věci. Stojí taktéž za novým projektem zvaný Bondbot. Jde o firmu zaměřenou na emisi dluhopisů, která funguje od června 2023 a nabízí zajištění celého procesu. Jeho koníčkem je zejména cestování.
myTimi
Firma myTimi vznikla v roce 2017 a ve svých počátcích nabízela zejména služby virtuální asistence jedincům a firmám, kteří si zde mohli nechat zpracovat nejrůznější drobné úkoly jako vyřizování byrokracie na úřadech, rezervace v restauracích a hotelech, pořádání oslav a spoustu dalšího. Kromě těchto původních služeb začala firma myTimi v roce 2019 nabízet také marketingové služby, které nyní tvoří většinu jejích aktivit.
CEO a spolumajitelem firmy je Jan Skovajsa, který celý projekt založil na základě svých vlastních potřeb delegovat nejrůznější úkoly, pracovat efektivně a šetřit tak čas.
Více informaci na: www.myTimi.cz
Poslední zprávy z rubriky Marketing a média:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Forex trading online - investice do EUR/USD a ostatních měn
- Investice, aktuální zprávy a online data
- Města a obce v ČR - vyhledávání firem a osob na adrese, zajímavosti - Města a obce
- DIČ - Daňové identifikační číslo, ověření DIČ firem a osob
- Výpis z obchodního rejstříku - rejstřík firem
- Díváme se na trhy skrz růžové brýle ? / BIG EXPERT - zahraniční trhy: týden od 4. 3. 2013
- Jan Skovajsa - rejstříky, události
- Semotan (J&T Banka): Na masivní sázku na emerging markets je podle mě brzy, konkurence bezpečnějších investic je velice silná
- Velice Dobrá Znalost Nj Nebo Aj Na Velice Dobré Úrovni Podmínkou !!! - Volná místa
- Velice 29, Dříteň, adresa v objektu Velice 29, Dříteň na parcele st. 913 v KÚ Dříteň, KÚ Dříteň
- Nagyová řídila Nečase, kdo ale řídil Nagyovou? Známe štědré dárce
- Video: Je ČEZ řízen státem, nebo naopak řídí stát?
Prezentace
18.11.2024 Nejlepší telefon za 2 990 Kč. Motorola má hit…
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak trh reagoval na volby v USA? Historická maxima, ale i prudké propady
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?