71 % zaměstnanců má zájem se vzdělávat. Dvě pětiny se chtějí posunout k zajímavější práci s lepšími vyhlídkami
Zaměstnanci v České republice mají zájem se vzdělávat. Jsou dokonce ochotni se do určité míry podílet na platbách za kurzy a školení. Jako nejčastější důvody a motivaci pak uvádějí, že chtějí svou práci dělat dobře a poctivě (46 %), případně se posunout k zajímavější práci s lepší perspektivou do budoucna (41 %), vyplývá to z dat průzkumu JobsIndex společnosti Alma Career.
„V minulosti byly programy školení a vzdělávací kurzy často striktně stanoveny zaměstnavateli, přičemž zaměstnanci měli jen omezenou možnost volby. Zaměstnavatelé ale nyní častěji přistupují ke vzdělávání svých pracovníků s větším důrazem na individuální potřeby. Oceňují a snaží se podporovat, když zaměstnanci projevují iniciativu a aktivně se podílejí na svém profesním rozvoji,“ říká Tomáš Ervín Dombrovský, analytik Alma Career.
„V praxi to znamená, že zaměstnanci mají větší svobodu ve výběru školení a kurzů, které odpovídají jejich osobním a kariérním cílům, a zaměstnavatelé jsou ochotni tyto volby podporovat a finančně přispívat na jejich realizaci. Aktivní zájem se vzdělávat v průzkumu projevilo 71 % českých zaměstnanců,“ říká Jan Nehasil ze Seduo.cz
Určitě se finančně podílet je ochotno 15 %, částečně pak 59 %. Zbylých 26 % se finančně podílet na svém vzdělávání v zaměstnání nechce. „Podle našich zkušeností zaměstnanci, kteří jsou ochotni investovat vlastní finanční prostředky do svého profesního rozvoje, obvykle projevují také vyšší úroveň motivace. Tento aktivní přístup pak často vede k lepšímu výkonu a rychlejšímu kariérnímu postupu, protože se takoví zaměstnanci neustále snaží zlepšovat své dovednosti a znalosti,“ říká Jan Dvořák, výkonný ředitel Počítačové školy GOPAS.
Podle největšího českého online vzdělávacího portálu Seduo.cz patří mezi top 5 nejžádanějších témat kurzů angličtina, MS Excel osobní rozvoj (zvládání emoci, prokrastinace, vyjednávání), leadership a umělá inteligence.
Co se týče motivací ke vzdělávání v zaměstnání, pak vedle nejčastěji zmiňované snahy dělat práci dobře a poctivě (46 %) zaměstnanci uváděli snahu více rozumět své práci a správně se rozhodovat (44 %), 39 % se pak chce stát odborníkem ve svém oboru, 35 % chce díky tomu dělat práci, která je bude těšit a shodně 25 % chce objevit, co v nich je a zdokonalit se a chtějí mít jistotu, že s vyšším vzděláním vždy najdou uplatnění.
„Mezi méně časté motivace ke vzdělávání patří přání být stále před ostatními a dosáhnout úspěchu (9 %), přání prosadit se v drsném a konkurenčním prostředí (9 %) a touha splnit si svůj sen (8 %),“ dodává Tomáš Pavlíček z Atmoskop.cz.
Co se týká další části průzkumu JobsIndex na téma vzdělávání při práci, 45 % zaměstnanců uvedlo, že mají ve svém současném zaměstnání možnost vzdělávání. A 85 % z nich tuto možnost využívá. Jako důvody uvádějí: Posun k zajímavější práci, lepší perspektiva do budoucna (41 %), Abych nezaostal/a, mám obavu, že bez toho to nejde (35 %) a Protože je to povinné, od zaměstnavatele či ze zákona (24 %).
„Ne všichni zaměstnanci jsou však s přístupem zaměstnavatelů v oblasti podpory vzdělávání spokojeni. Podstatná část firmami organizovaného vzdělávání je totiž dána spíše povinnostmi, ze zákona či nutností plnit interní směrnice. To se týká až 75 % všech současných vzdělávacích aktivit ve firmách. Mnoho pracovníků je tak nespokojeno, protože si nemají možnost volit náplň svého vzdělávání vedoucí k jejich skutečnému profesnímu či kariérnímu posunu a rozvoji,“ dodává Tomáš Ervín Dombrovský, analytik Alma Career.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Výsledky:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?