Zprovoznění nového úseku
dálnice D4 od
1. 1. 2025 bude pro město
Písek znamenat novou administrativní zátěž. Ze
zákona totiž bude zpracovatelem oznámených přestupků. Na
D4 bude na území ORP
Písek na základě požadavku
státu osm úsekových radarů a jedna
vysokorychlostní váha. „Na základě zkušeností z měst, kde již tuto agendu zajišťují, se dá ročně očekávat 20 000 až 30 000 přestupků týkajících se překročení maximální povolené rychlosti a kolem 100 000 přestupků zjištěných při vysokorychlostním vážení. Takový
nárůst administrativy nelze zvládnout při stávajícím počtu
zaměstnanců úřadu, budeme muset přijmout nové úředníky speciálně kvůli této agendě.
Dobrá zpráva je, že si výběrem pokut na sebe vydělají, a navíc budou generovat
zisk, který bude součástí městského
rozpočtu,“ řekl místostarosta Josef Soumar.
Město si zpracovalo personální audit, ze které vzešlo, že část agendy převezmou stávající
zaměstnanci. „Na velkou část agendy však budeme muset nabrat nové pracovníky. Přijímat je budeme uváženě,“ zdůraznil místostarosta. Podle propočtů bude třeba přijmout celkem šest nových
zaměstnanců. Tři budou administrovat úsekové měření, správní řízení a výzvy k zaplacení pokuty, další bude potřeba na zajištění vymáhání pohledávek a jeden také na
vysokorychlostní vážení, nutný bude i jeden pracovník IT. Kvůli nové agendě bude totiž třeba pořídit nový software. „Na tento systém budeme případně moci napojit další úsekové měření v Písku i okolních obcích,“ uvedl Josef Soumar.
„Odhadujeme, že náklady spojené se zprovozněním nové agendy budou kolem čtyř
milionů korun – jedná se o nákup hardware, software i vybavení kanceláří. Roční provozní náklady by pak měly dosahovat zhruba 6,6
milionu korun. Vše bude muset uhradit město, Ministerstvo
dopravy ČR nám žádný
příspěvek neposkytne,“ vysvětlil místostarosta. Na pokutách by úředníci měli odhadem vybrat kolem 16
milionů korun ročně. Městu zůstává 100 % z vybrané pokuty za překročení povolené rychlosti včetně nákladů na správní řízení a 30 % z vybraných pokut v případě přestupku zjištěném při vysokorychlostním vážení. „Zbytek vybrané částky v tomto případě město odvádí
státu. Pokud zaplatí přestupce v příkazním řízení, snižuje se pokuta i příjem obce na polovinu,“ doplnil Josef Soumar.
„Podle praxe z jiných měst předpokládáme, že agenda vysokorychlostního vážení nebude pravděpodobně zisková, ale agenda úsekového měření rychlosti by měla pokrýt tuto ztrátu i související provozní a technické výdaje a přinést městu
zisk,“ dodal místostarosta.
„V žádném případě z nové administrativní zátěže a nutnosti přijmout nové úředníky radost nemáme. Musíme ale splnit povinnost danou
zákonem,“ dodal Josef Soumar.
Petra Měšťanová, tisková mluvčí
Foto: www.viasalis.cz