Spotřebitelé v Česku jsou nečekaně silně při chuti utrácet. Nevadí konsolidační balíček ani drahé energie
Spotřebitelé v Česku jsou nečekaně silně při chuti utrácet. Letos v březnu tržby maloobchodu reálně stouply o 6,1 %. Čekal se přitom růst ani ne poloviční.
Češi navyšují své reálné útraty za vše: potraviny, nepotravinářské zboží i pohonné hmoty. Za kosmetiku dokonce utrácejí meziročně o bezmála třicet procent.
Nárůst celkových tržeb o 6,1 % je nejvyšší od ledna 2022, tedy ještě od doby před invazí Ruska na Ukrajinu, jejíž dopady – v podobě inflace či drahých energií – dramaticky omezily možnosti Čechů utrácet.
V lednu 2022, což byl poslední měsíc s meziročně vyšším růstem tržeb maloobchodu, se však ještě projevovala nízká základna meziročního srovnání, ponížená celkem tuhými pandemickými restrikcemi ledna 2021. Toto ponížení tedy opticky zvyšovalo tržby ledna 2022. Tím přesvědčivěji je aktuální výsledek března 2024 dokladem překonání vleklé spotřebitelské recese a návratu jistého optimismu mezi spotřebitele.
Spotřebitelům v Česku se rychle vrací důvěra v ekonomiku i podle předstihového ukazatele jejich sentimentu. V dubnu byla jejich nálada v tomto směru lepší, než odpovídá dlouhodobému průměru let 2003 až 2023; přitom lepší než dlouhodobě průměrnou náladu měli čeští spotřebitelé poprvé za celé období od podzimu 2021.
Klíčovým důvodem optimismu spotřebitelů je pokles inflace na úroveň cíle České národní banky, tedy stabilizace cenového vývoje v Česku, a související pokles cen potravin a energií. To vše při setrvání míry nezaměstnanosti na nejnižší úrovni v rámci EU. Konsolidační balíček nemá na jejich finanční možnosti zjevně tak nepříznivý vliv, jak někteří – například odbory – varovali.
Vzhledem k tomu, že tuzemská ekonomika jako celek by letos měla vykázat mírný růst, lze konstatovat, že Česko pomalu, ale jistě dokonává kýžený manévr „měkkého přistání“. Ten je přitom historicky vzácný. Krocení inflace si totiž zpravidla vyžádá hlubší recesi a citelnější vzestup míry nezaměstnanosti, tedy souhrnně „tvrdé přistání“.
Za celý letošní rok by tak tržby maloobchodu měly reálně povyrůst o 3,5 procenta a spotřeba domácností se bude podílet na ekonomickém růstu, jež převýší jedno procento.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom, Trinity Bank
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má více než 92 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 65 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na: www.trinitybank.cz
Více zpráv k energiím a ceně energií
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Okénko energetiky
Ondřej Schejbal, SolidSun
DPH za fotovoltaiku a tepelná čerpadla je od roku 2024 snížena na 12 %
Prezentace
27.05.2024 V létě startuje sdílení elektřiny. Využijte&hellip
27.05.2024 Co zazní na Analytickém fóru XTB 2024?
24.05.2024 Nejlepší telefon roku + tablet zdarma.
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
ETF zaměřené na čistou energii zaznamenávají po poklesu výkonnosti oživení
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Nový zlatý rekord a stříbro na nejvyšší hodnotě od roku 2012
Miroslav Novák, AKCENTA
Další posilování koruny možné, ale nezbytnou podmínkou je pozitivní vývoj ve vnějším prostředí
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS