České podnikatelky balancují mezi byznysem a domácností, brzdí je nedůvěra v technologie
Polovina českých živnostníků by nedoporučila svým blízkým podnikat. Průzkum, jehož se zúčastnilo přes tisíc českých podnikatelů, odhalil řadu výzev, kterým jsou v současnosti nuceni čelit. Více než 20 % respondentů například očekává pokles příjmů. Především podnikatelky pak musí balancovat mezi profesními ambicemi a domácími povinnostmi, což 70 % z nich uvádí jako významný problém. Podnikatele navíc brzdí nedostatek důvěry v technologie. Průzkum Barometr odhaluje hlubokou propast mezi českými mikro a malými podniky v oblasti digitální transformace a genderových výzev.
Průzkum Barometr společnosti Mastercard již druhým rokem odhaluje trendy a potíže, se kterými se setkávají čeští mikro a malí podnikatelé. V důsledku těchto problémů by polovina z nich nedoporučila svým blízkým začít s podnikáním, což uvádějí především ženy podnikatelky. Nejvíce se potýkají s problémy spojenými s nerovnými podmínkami na trhu práce a s digitalizací.
Podle průzkumu ženám jejich sociální a rodinné role značně komplikuje uplatnění na trhu práce a v podnikání. 70 % podnikatelek totiž musí neustále vyvažovat mezi prací a rodinou. Uvedené číslo poukazuje na významnou potřebu lepší podpory žen v podnikání, které se potýkají s dvojím břemenem – vedou firmy a zároveň spravují domácnost. Respondentky přitom vnímají obtíže s udržením rovnováhy mezi pracovním a osobním životem jako jednu z hlavních bariér pro podnikání.
Mezi související problémy patří nedostatečná podpora ze strany rodiny a horší přístup k finančním prostředkům, což ženám ztěžuje rozšiřování firem a najímání potřebných pracovníků. Na ztíženou roli ženy na trhu práce poukazuje rovněž fakt, že téměř polovina firem vedených ženami vznikla, když bylo jejich zakladatelkám mezi 31 a 45 lety, tedy v pozdějším věku než v případě jejich mužských protějšků. Ženy se totiž často stávají podnikatelkami z nutnosti, kvůli nedostatku flexibilních pracovních míst a omezeným pracovním příležitostem, a to zejména po návratu z mateřské dovolené.
„Ženy někdy vnímají podnikání jako jedinou možnost, jak se uplatnit. To poukazuje na urgentní potřebu podpory ze strany státu pro ty, kdo řeší, jak skloubit kariéru a osobní život. Ženám by měla podpora pomoci odstranit překážky, které brání jejich podnikatelskému rozvoji a ve společnosti by měla přispět k vytvoření inkluzivnějšího podnikatelského ekosystému. Pomůže to nejen podnikatelkám, ale také trhu práce a v důsledku i státní kase. Jak totiž vyplývá z dat OECD, pokud bychom v České republice rozdíly mezi ženami a muži na pracovišti odstranili, DPH by se do roku 2030 zvýšilo až o 500 miliard korun," upozorňuje Kateřina Haring, čestná prezidentka Českomoravské asociace podnikatelek a manažerek. Zdůrazňuje přitom nutnost umožnit podnikatelkám prosperovat ve světě, kde jsou rovné příležitosti zatím stále jen ideálem, nikoli realitou.
Průzkum Barometr dále odhalil, že třetina mikro a malých živnostníků má obavy o bezpečnost citlivých dat při používání digitálních nástrojů a že pouhá třetina respondentů důvěřuje tomu, že jejich data zůstanou v bezpečí. Jen necelá polovina živnostníků věří, že jim technologie pomohou v důležitých obchodních rozhodnutích. „Větší podniky jsou digitalizaci otevřeny, což je činí konkurenceschopnějšími, digitalizace je totiž v současnosti základním předpokladem růstu. Proto je klíčové soustředit se na poskytování podpory a vzdělání i menším podnikatelům, aby i oni mohli plně využít potenciál digitálního věku,“ poukazuje na význam zvýšení důvěry v technologie Kateřina Haring.
Mikro a malé podniky tvoří většinu ekonomických subjektů v české ekonomice a hrají zásadní roli v našem hospodářství. Společnost je vnímá pozitivně, což dokládá mj. skutečnost, že 56 % obyvatel uznává jejich přínos ekonomice a komunitě. Průzkum zároveň ukazuje, že jejich podpora ze strany státu zůstává pod optimem. "Je zřejmé, že podnikatelé potřebují větší podporu nejen od vlády, ale i od soukromého sektoru a neziskových organizací. Jen tak můžeme vytvořit prostředí, ve kterém budou moci všechny mikro a malé podniky prosperovat," uzavírá Kateřina Haring.
Kateřina Haring je čestnou prezidentkou Českomoravské asociace podnikatelek a manažerek a viceprezidentkou Celosvětové asociace podnikatelek. Své rozsáhlé zkušenosti a síť využívá k podpoře podnikatelek a mikro a malých podniků v České republice i na mezinárodní scéně.
Průzkum Barometr, realizovaný společností 60 Decibels pro program Mastercard Strive™ Česko, který probíhal mezi květnem a červencem 2023, se zaměřil na rozsáhlé spektrum výzev, kterým čeští mikro a malé podniky čelí. Zapojilo se do něj více než tisíc majitelů, manažerů a klíčových pracovníků z různých regionů a odvětví a poskytuje tak komplexní pohled na současný stav podnikání v České republice. Výsledky průzkumu odhalují hlavní problémy, včetně nedostatečné důvěry v digitální technologie, genderových rozdílů v podnikání a obtíží spojených s balancováním mezi profesními a osobními závazky, zejména pro podnikatelky. Tento průzkum nejenže poskytuje cenné statistické údaje a názory z první ruky, ale také naznačuje cesty, jakými lze podpořit a posílit ekosystém mikro a malých podniků v České republice.
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
?