Únorový růst v tuzemském maloobchodě zpomalil na meziročních 1,6 procenta
Tržby v českém maloobchodě v únoru třetí měsíc v řadě meziročně stouply. Růst ale zpomalil na 1,6 procenta, zatímco v lednu podle revidovaných údajů činil 3,2 procenta. Meziměsíčně tržby bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel klesly o 0,8 procenta. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
V únoru meziročně rostly tržby obchodníků za nepotravinářské zboží, potraviny i pohonné hmoty. "K celkovému růstu maloobchodních tržeb přispěl nejvíce internetový a zásilkový prodej," uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.
Tržby za nepotravinářské zboží v únoru vzrostly meziročně o 2,4 procenta. Za potraviny zákazníci utratili o 1,1 procenta více a tržby za pohonné hmoty stouply o 0,3 procenta.
Tržby v drogeriích v porovnání s loňským únorem vzrostly o 13,3 procenta, v lékárnách a obchodech se zdravotnickým zbožím stouply o 5,2 procenta. Naopak pokles tržeb o desetinu zaznamenali prodejci výrobků pro kulturu, sport a rekreaci. Obdobně na tom byly i obchody s výrobky pro domácnost a prodejci počítačů a komunikačních zařízení. Maloobchodní tržby za oděvy a obuv klesly o půl procenta.
Internetovým a zásilkovým obchodům tržby meziročně vzrostly o 16,1 procenta. Nespecializované prodejny s převahou potravin utržily o 1,8 procenta více, naopak ve specializovaných prodejnách potravin tržby o 5,4 procenta klesly. V nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se tržby zvýšily o 16,4 procenta.
Tržby za pohonné hmoty v únoru oproti lednu klesly o jedno procento. Shodně o 0,8 procenta byly meziměsíčně nižší i tržby za za nepotravinářské zboží a potraviny.
Tržby za prodej a opravy motorových vozidel meziměsíčně vzrostly o 0,8 procenta. Meziročně se zvýšily o 2,7 procenta, přičemž za prodej motorových vozidel, včetně náhradních dílů, vzrostly obchodníkům tržby o 3,5 procenta. Naopak servisy za opravy motorových vozidel utržily o 0,7 procenta méně.
"Únorové maloobchodní tržby tak sice vykazují příznivější dynamiku oproti loňskému roku, nicméně potvrzují, že lednová čísla byla do jisté míry specifická a k natolik skokovému zlepšení spotřebitelské poptávky nedochází. Pokud bychom lednové a únorové hodnoty zprůměrovali, jsou lehce nad průměrem loňského roku a potvrzují tak mírné zotavování spotřebitelské poptávky. To jde ruku v ruce i s posledním vývojem spotřebitelské důvěry, která se sice zlepšuje, ale stále zůstává v mírně „krizovém“ módu," komentuje hlavní ekonom České bankovní asociace Jakub Seidler. "Obdobné šetření Evropské komise u domácnosti také naznačuje, že tuzemské domácnosti začínají být méně negativní vůči velkým nákupům, což by mělo být pro spotřebu také příznivé, ale jde o zlepšování spíše pozvolné. I přes postupné zotavování tržeb v posledních měsících však zůstává jejich celková úroveň o 4 % pod průměrnou úrovní roku 2019 a bylo by v letošním roce spíše pozitivním překvapením, kdyby se v průběhu letošního roku opět dostaly na tuto úroveň," soudí Seidler.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.08.2024 Změny v povinném ručení se blíží. Řidiči,…
27.08.2024 Ethereum “ETF” je nyní dostupné i v Čechách a…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Inflace opět prosazuje svou sílu. Co znamenají 2,2 % pro spotřebitele?
Štěpán Křeček, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři