Spotřebitelé podpoří růst slovenské ekonomiky a udrží inflační tlaky silné (Slovenská ekonomika,Tématické reporty)
Slovenská ekonomika letos
zůstane odolná a její růst podle nás mírně zrychlí na 1,6 % oproti růstu o
1,1 % zaznamenaném za rok 2023. K tomu přispěje spotřeba domácností
podpořená rostoucími reálnými příjmy a také fixní investice tažené prostředky
z fondů EU. Čistý vývoz by měl naopak po velmi silném roce 2023 přispět
záporně. To ale zřejmě bude kompenzovat vyšší tvorba zásob v souvislosti
s oživením domácí poptávky. Ve světle vládních opatření, která domácnostem
zmrazila účty za energie na úrovni roku 2023, jsme revidovali prognózu inflace
pro rok 2024 z 5,0 % na 3,2 %. Zastropování cen energií a další
fiskální opatření na pomoc domácnostem představují silný impuls pro spotřebitelskou
poptávku. Jádrová inflace podle nás letos zůstane vysoko nad dvouprocentním
cílem na 5,2 %. Vliv na to bude mít oživení spotřebitelské
poptávky, které umožní prodejcům dále zvyšovat ceny. Trh práce by měl zůstat
napjatý. Výsledný solidní růst mezd spolu s fiskální podporou pomůže
domácnostem doplnit úspory a obnovit jejich kupní sílu.
Letošní růst bude podpořen oživením spotřeby domácností a investicemi.
Slovenská ekonomika v loňském roce vykázala robustní
výkonnost, když za celý rok 2023 vzrostla o 1,1 %. V průběhu roku
byla mezičtvrtletní dynamika růstu vcelku stabilní a pohybovala se v rozmezí
0,2-0,5 %. Přestože slovenský HDP odolně stoupal, růst byl podle našich
odhadů stále pod potenciálem tamní ekonomiky. Ve výsledku to tak zřejmě otevřelo
mezeru výstupu do mírně záporných hodnot. A vzhledem ke stále zvýšené inflaci,
slabé zahraniční poptávce a přísné měnové politice očekáváme v letošním
roce její další, byť omezené, prohloubení. Po růstu o 0,3 % q/q
v Q4 23 odhadujeme, že růst HDP v Q1 24 zůstane slabý na
0,2 % q/q. Od letošního druhého čtvrtletí ale již čekáme podstatnější
zesílení na úrovně 0,5-0,7 % q/q. Oproti loňsku ekonomický růst podle
nás letos mírně zrychlí na 1,6 %. To je lehce nižší růst oproti naší
předchozí prognóze, která předpokládala 1,8 %.
Největší brzdou loňského hospodářského růstu byla
spotřeba domácností, která klesala s ohledem na snižující se kupní sílu
mezd vlivem vysoké inflace. Ani úspory domácností naakumulované od dob pandemie
již nenabídly takovou podporu pro spotřebu jako v roce 2022. Míra úspor v Q4 23
dosáhla 7,7 % a přiblížila se tak dlouhodobému průměru (8 %), poté co se od
roku 2022 pohybovala hluboko pod touto hranicí. To naznačuje, že i vloni
čerpání vysokého stavu úspor podpořilo spotřebitelské útraty, respektive zabránilo
jejich výraznějšímu poklesu.
Letos by spotřeba domácností naopak měla významně přispět
k růstu slovenské ekonomiky. Spotřebitelské výdaje podpoří zvyšování
reálných disponibilních příjmů domácností díky solidnímu růstu mezd a vládní
pomoci. Míru oživení spotřeby domácností ale zřejmě omezí snaha o obnovení
úspor v prostředí vyšších úrokových sazeb. Investice podle nás k růstu rovněž
opět přispějí pozitivně, a to zejména díky čerpání prostředků z fondů EU, které
pro slovenskou ekonomiku představují významný impuls. Na druhou stranu čistý
vývoz v letošním roce růst zřejmě zbrzdí s ohledem na slabší zahraniční
poptávku a vyprchávání efektu dokončování předchozích nevyřízených zakázek,
který loni pozitivně ovlivnil exportní výkon. To ale bude kompenzovat kladný
příspěvek zásob vzhledem k zesílení domácí poptávky a cyklickému doplňování
zásob v souvislosti s nárůstem poptávky po zboží.
Vládní opatření zastínila nárůst cen energií a tím snížila inflaci.
Inflace v závěru loňského roku pokračovala v poklesu, a
to zejména v důsledku zmírnění růstu cen potravin. Na začátku letošního
roku inflace prudce zpomalila z prosincových 6,6 % na 4,4 % y/y v lednu. Vliv
na to měl nadále zpomalující cenový růst v oblasti potravin, ale především
vládní opatření (oznámená v prosinci 2023), která zmrazila ceny energií pro
domácnosti na úrovních z roku 2023. Vzhledem k tomu jsme výrazně snížili
prognózu inflace pro rok 2024, a to z 5,0 % na 3,2 %. Zmrazení účtů za energie
sice poskytuje domácnostem významnou úlevu a zabraňuje skokovému nárůstu cen,
ale také si to vybírá značnou daň na zdraví veřejných financí a zároveň
odstraňuje tržní signál pro domácnosti. Nebýt zmíněného opatření, tak v souladu
s tamním energetickým regulačním rámcem současné tržní ceny implikují zhruba
40% nárůst cen elektřiny a plynu, respektive jejich tržní složky.
Očekáváme, že růst cen potravin bude letos utlumený s
ohledem na pokračující dezinflaci napříč potravinářským výrobním řetězcem,
která se ve finálních spotřebitelských cenách zatím příliš neprojevila. Vloni
ceny potraviny vzrostly o téměř 18 %. Jádrová inflace podle našeho odhadu bude
naproti tomu odeznívat jen pozvolna a v průměru letos dosáhne 5,2 %. Oproti 8,6
% v roce 2023 by se stále jednalo o mírné zpomalení. K udržení silných
inflačních tlaků by mělo přispět oživení spotřebitelské poptávky. To tak umožní
prodejcům dále navyšovat ceny. Postupné odeznívání silné vládní regulace v
oblasti cen energií může v následujících letech vést k výrazně zvýšené inflaci,
jakmile se vyšší velkoobchodní ceny začnou více propisovat do účtů domácností
za energie.
Obnovování kupní síly domácností, kterou srazila inflace.
Napětí na trhu práce se dále stupňovalo. Míra
nezaměstnanosti (ILO) v loňském roce klesla v průměru o 0,3 pb na 5,9 %,
přičemž během Q4 23 stagnovala na 5,7 %. Čekáme, že v letošním roce kolem této
úrovně setrvá a v průměru tak dosáhne 5,7 %. Napětí na trhu práce pravděpodobně
podpoří pokračování solidního růst mezd a obnovování kupní síly domácností.
Oproti roku 2023 by však měl nominální mzdový růst citelně zpomalit na 6,6 % z
9,6 %. Po dvou letech poklesu reálných mezd by to však letos mělo stále
znamenat zvýšení reálných mezd v průměru o 3,2 % oproti roku 2023. To by mělo
podpořit spotřebitelskou poptávku a zároveň udržet jádrovou inflaci na zvýšených
hodnotách.
EU: čerpání je stále pomalé a nikoli bez problémů.
Z celkového závazku deseti operačních programů programového období 2014-2020 (14,5 mld. EUR) byly k 31. lednu schváleny prostředky ve výši 13,11 mld. EUR, což představuje 90,4 % čerpání. K vyčerpání celkové alokace zbývá do konce roku 2024 předložit Evropské komisi (EK) ke schválení minimálně 2,1 mld. EUR. Zároveň má Slovensko v rámci Fondu obnovy možnost získat dotace ve výši 5,84 mld. EUR. V únoru však EK pozastavila posuzování žádostí o čtvrtou platbu z tohoto fondu (1 mld. EUR) a nyní čeká na vysvětlení legislativních změn ze strany vlády. Výhrady EK se týkají nedávno přijatých změn trestního zákoníku a trestního řádu, konkrétně trestů za korupci, praní špinavých peněz a ohrožení finančních zájmů EU. Zároveň by již mělo probíhat čerpání prostředků z programového období 2021-2027. Zde bylo pro Slovensko vyčleněno přibližně 12,6 mld. EUR (cca 13 % HDP). Možnosti získat finanční prostředky jsou tedy značné, čerpání peněz je však stále pomalé a nikoli bez problémů.
Veřejné finance: fiskální restrikce je nedostatečná.
Slovenská vláda schválila snížení deficitu veřejných
financí pro rok 2024 o 0,5 pb na stále vysokých 5,97 % HDP. Zároveň byla
konsolidační opatření přijata především na straně příjmů, nikoli výdajů
(bankovní daň, zdravotní odvody, prodloužení solidárního příspěvku v odvětví
zpracování ropy, zavedení minimální a dorovnávací daně pro právnické osoby a
zvýšení spotřební daně z tabáku a alkoholu). Slovensko tak pravděpodobně
vstoupí do procedury při nadměrném schodku, což povede k přísnějšímu dohledu na
úrovni EU. Proto bude podle Ministerstva financí SR nutné snížit deficity na 5
% v roce 2025 a na 4 % HDP v roce 2026. K dosažení tohoto cíle bude muset vláda
předložit dodatečná konsolidační opatření ve výši 1,6 % HDP, tj. 2,3 mld. EUR.
Rizika: směrem dolů pro růst a vyvážená na inflaci.
Vzhledem k pokračující slabé zahraniční poptávce, zejména v souvislosti s nepříznivou situací v německé ekonomice, nadále vidíme rizika pro ekonomický růst směrem dolů. Fondy EU představují pro slovenskou ekonomiku významný impuls a v závislosti na jejich včasném čerpání a efektivním využití se rizika koncentrují rovněž směrem dolů. Navíc rostoucí napětí mezi tamní vládou a orgány EU vznáší otázky ohledně jejich dostupnosti. Inflační rizika vidíme jako vyvážená vzhledem k silnější perzistenci jádrové inflace a rychlejší dezinflaci vlivem dopadů zhoršující se ekonomiky na straně druhé.
Tyto zprávy pro vás vytváří Investiční bankovnictví KB.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
16.12.2024 Vybrali jsme TOP 5 dárků ze světa technologií.
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Inflace v listopadu 2024: Jakou investiční strategii zvolit?
Miroslav Novák, AKCENTA
John J. Hardy, Saxo Bank
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory