Nejčastější ESG nástroje českých firem? Papír, tužka a excel
České firmy jsou v digitalizaci ESG dat na úplném začátku. Zatím řeší spíše strategie, nastavení procesů a sběr relevantních dat. Upozorňují na to, že na trhu chybí best practice.
ESG není jen jednorázovým povinným reportingem. Shodují se na tom ESG a Sustainability manažeři a CFO´s velkých českých firem napříč trhem, kteří mají povinnost reportovat od roku 2025 nebo 2026. Zúčastnili se workshopu Adastry na téma Jak na ESG reporting v praxi.
“Management firem potřebuje ESG data pro rozhodování, plánování i predikce. Firmy, které s jejich sběrem už začaly, mají velký náskok. Bez kvalitních a spolehlivých dat se totiž ani byznys, ani povinná ESG agenda do budoucna dělat nedá,” říká Radim Petratur, ESG competency lead, který téma digitalizace ESG dat v Adastře zastřešuje. Podle něj by se firmy měly na ESG začít dívat jako na konkurenční výhodu, která pomůže nastartovat nový byznys. O „ESG friendly“ firmy je totiž čím dál větší zájem.
České firmy jsou v digitalizaci ESG dat na začátku
- Jen 37 % firem, které mají povinnost od roku 2025 nebo 2026 reportovat ESG, začalo s digitalizací ESG dat – tedy sbírají a zpracovávají data, využívají online dashboardy, kalkulace, a podobně
- Ale 26 % firem zatím nezačalo a neví, jak na to.
- 15 % firem se na to chystá letos, 22 % to nechává na později.
O tom, že jsou české firmy s digitalizací ESG dat v úplném začátku, svědčí i fakt, že 39 % z těch, které budou povinně reportovat už od roku 2025 nebo 2026, jsou ve fázi přípravy strategie a zatím neví, co od digitalizace očekávat. “Nakonec budou hrát roli data. Protože nemalá část toho, co budou firmy vykazovat, jsou právě data. Jejich automatizovaný kontinuální sběr a digitalizace by měl být tedy krokem nula. Reporty, vizualizace, analytika – to vše může přijít až tehdy, kdy si firmy udělají v datech pořádek, ” říká Radim Petratur.
- Celkem 39 % firem je ve fázi přípravy strategie a zatím neví, co od digitalizace očekávat.
- 25 % firem si od digitalizace ESG dat slibuje automatizaci reportingu dovnitř i vně firmy a možnost napojení dodavatelů i zákazníků.
- Jen 16 % firem v tuto chvíli myslí na automatizaci sběru dat pro reporting.
- 14 % firem od digitalizace ESG dat očekává, že se management bude moci rozhodovat v reálném čase na základě ESG dat a KPIs.
- Jen 6 % firem zatím pomýšlí na jednorázové naplnění reportů požadovaných legislativou.
- S využitím dat pro optimalizaci a řízení nákladů zatím nepočítá skoro nikdo. Jak se ukazuje, maturita českých firem v tomto ohledu ještě není tak daleko.
Nevíme, co nevíme. Na trhu chybí best practice
Firmy se shodují, že v souvislosti s ESG agendou zatím na trhu chybí jasný návod, jak na to. “Nevíme, co nevíme. Snažíme se definovat priority, dopad ESG na byznys i identifikovat zdroje,” říkají firmy.
Mezi další výzvy, kterým firmy v tuto chvíli čelí, patří:
- Sběr, analýza a vyhodnocení dat
- Motivace managementu a kolegů napříč firmou
- Koordinace týmu
Před rokem se 91 % firem shodovala, že pro měření ESG cílů nevyužívá žádné specializované softwarové nástroje. V tomto směru se situace nijak zvlášť neposunula.
Firmy už vědí, že data jsou základ a musí si v nich udělat pořádek. Na kvalitní data governance pak navazují specializované ESG tooly, jejichž chvíle teprve přijde. “Jak jsme očekávali, firmy zatím žádný specializovaný software moc nevyužívají. V současnosti je jejich nejčastějším nástrojem papír, tužka a excelovská tabulka. Na trhu už ale existuje řada dobrých řešení, firmy se bez nich v blízké budoucnosti neobejdou,” dodává Radim Petratur.
Adastra je mezinárodní konzultační společnost, která poskytuje komplexní služby v oblasti digitalizace. Zaměřuje se na zpracování dat, jejich analýzu, budování datových skladů, na oblasti internetu věcí (IoT), big dat, umělé inteligence, vývoje aplikací včetně mobilních či tvorbu marketingových a kreativních strategií. Mezi zákazníky Adastry patří firmy z oblasti retailu, financí a bankovnictví, pojišťovnictví, telekomunikací, automobilového i výrobního průmyslu, energetiky, farmacie a řady dalších odvětví včetně státní správy. Její projekty realizuje na 2000 konzultantů ze 17 kanceláří po celém světě. Obrat Adastry za rok 2022 dosáhl 5,6 miliard Kč.
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
?