Jak obchodníci pracují se slevami? Prostoru je dost
Meziroční srovnání tržeb, nastavení marže, ale i výhled do roku 2024 – to byla hlavní témata průzkumů trhu, který provedla společnost Comgate v lednu. Obchodníci v e-commerce i podnikatelé v kamenných provozovnách v dotazníku odpovídali i na to, jak během vánoční sezóny nabízeli zboží ve slevě.
Vánoce jsou časem všudypřítomných slev. Alespoň zdánlivě – ve skutečnosti má však tento prodejní nástroj v obchodech ještě velký prostor na využití. Vyplývá to z průzkumů e-commerce a kamenných provozoven, které provedla v lednu společnost Comgate. Obou se zúčastnilo přibližně 300 obchodníků.
E-commerce: Když slevy, tak dlouhodobé
České a slovenské e-shopy hodnotily vánoční sezónu z pohledu tržeb velmi vyrovnaně. Obchodníci, kteří zaznamenali horší tržby než před rokem, ti, kteří utržili stejně, a ti, jimž tržby meziročně vzrostly, tvořili víceméně stejně početné skupiny. Pokud jde o nabídku slev, prim překvapivě hrála ta část z nich, jež ve vánoční sezóně nezlevňovala (44,4 %).
Když už obchodníci zboží ve slevě nabízeli, většinou to pojali jako dlouhodobou záležitost, tedy delší než dvoutýdenní. Dlouhodobé slevy nabízelo 27 % e-shopařů. Fenomén Black Friday, případně jinou podobnou krátkodobou akci, využila necelá šestina obchodníků (15,5 %). A jen o něco méně početná skupina (13,2 %) posílala zákazníkům slevové kódy.
Při pohledu na rozdělení podle segmentů vidíme, že slevové akce nejvíce využívaly e-shopy v oblastech kosmetiky a zdraví, chovatelských potřeb nebo se zbožím pro děti. Naopak, podle očekávání nejméně zlevňovaly obchody s nehmotným zbožím a službami nebo s potravinami.
Kamenné provozovny: Slevy spíše ne
Odpovědi v průzkumu mezi podnikateli s kamennými provozovnami jsou ovlivněny tím, že v nich odpovídají například i řemeslníci, kteří přijímají platby kartou. Pro ty vánoční sezóna není relevantní, slevy tak logicky nejsou tématem. I proto je poměr respondentů, kteří slevy nenabízeli, daleko vyšší než v e-commerce (65,7 %).
Mezi obchodníky, kteří slevy nabízeli, je stejně jako na internetu i v offline světě nejvíce těch, kteří zlevnili na období delší než dva týdny (19,7 %). Kratší a jednorázové akce využilo 9 % podnikatelů, počet těch, kteří nabízeli slevové kódy (5,5 %), dokládá, že tento nástroj je spíše doménou e-commerce.
Oba průzkumy každopádně ukázaly, že slevy mají na internetu i v kamenných provozovnách ještě velký prostor.
Michal Petrák
Michal Petrák je v Comgate od roku 2022 vedoucím komunikace a PR. Vystudoval žurnalistiku a mediální studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. V minulosti působil jako sportovní novinář a manažer PR a komunikace fotbalového klubu.
Comgate
Comgate je ryze česká společnost s dvacetiletou tradicí, která poskytuje platební brány a platební terminály. Ceny prezentuje veřejně v přehledných a jednoduchých tarifech bez hvězdiček. Její služby využívá více než 15 tisíc klientů.
Více informací na https://www.comgate.cz/.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Sleva na poplatníka 2023 - 30.840. Kč. Slevu může uplatnit zaměstnanec i OSVČ. Sleva zůstává stejná jako v roce 2022.
- Sleva na dítě 2023: na 1. dítě 15.204 Kč, na 2. dítě 22.320 Kč, na 3. a další dítě 27.840 Kč. Daňové zvýhodnění dle počtu dětí
- Sleva na manželku 2023 - 24.840 Kč. Slevu na manžela nebo manželku můžete uplatnit, pokud manželka / manžel nemá příjmy vyšší než 68.000 Kč.
- Slevy na dani 2023, 2022: na poplatníka lze odečíst 30.840 Kč, na manželku/manžela 24.840 Kč
- Jak koupit Bitcoin, kde koupit Bitcoin – nákup Bitcoinu
- Jak těžit bitcoin - těžba bitcoinů, mining
- Valorizace důchodů - jak stoupají důchody?
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Jaký je dnes státní svátek?
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Daňová přiznání - daňový kalendář 2021, kdy a co je potřeba udělat?
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI