Elektrická auta jsou méně spolehlivá než spalovací vozidla
Podle nejnovějšího průzkumu společnosti Consumer Reports se ukázalo, že elektromobily z modelových let 2021 až 2023 jsou v průměru mnohem méně spolehlivé než osobní a nákladní automobily a SUV poháněná benzinovými motory. Potýkaly se s téměř o 80 % více problémy než spalovací auta.
Zdroj Consumer Reports uvedl, že majitelé elektromobilů nejčastěji uváděli potíže s bateriemi a nabíjecími systémy, a také závady ve vzájemném smontování jednotlivých panelů karoserie a částí interiéru vozidel. Časopis a webové stránky poznamenaly, že výrobci elektromobilů se stále ještě učí konstruovat zcela nové pohonné systémy, a naznačily, že podle toho, jak se jim to daří, je zde ještě prostor pro zlepšení celkové spolehlivosti elektromobilů.
Přesto Consumer Reports poznamenal, že přetrvávající obavy o spolehlivost se pravděpodobně přidají k otazníkům, kvůli kterým mnoho kupujících váhá s přechodem na novou technologii, a připojí se tak ke strachu z vyšších nákladů, příliš malého počtu nabíjecích stanic a dlouhé doby nabíjení. „Tento příběh je skutečně o dětských nemocech,“ řekl Jake Fisher, vedoucí ředitel testování automobilů ve společnosti Consumer Reports. „Je to příběh o práci mimo zažité mantinely a o zádrhelech nové technologie.“
Průzkum také dospěl k závěru, že plug-in hybridy, které mohou jezdit na baterie, než se zapojí plynovo-elektrické hnací ústrojí, jsou náchylnější k problémům než plně elektrická vozidla. Fisher zdůraznil, že plug-in vozidla obsahují dva oddělené a složité napájecí systémy, v nichž mohou vznikat závady. Poznamenal také, že značky, které se časem ukázaly jako obecně méně spolehlivé, jako například Jeep a Volvo, začaly masově vyrábět plug-in hybridy. Osvědčené skutečně integrované hybridní systémy na plyn a elektřinu jsou však spolehlivější než vozidla na benzin, zejména proto, že se používají již zhruba čtvrt století a nedostatky jsou už většinou vychytány a odstraněny, uvedl Fisher.
Firma Consumer Reports čerpala údaje z průzkumu od svých předplatitelů, kteří vlastnili elektromobily v modelových řadách let 2021 až 2023, a porovnala je s ostatními typy vozidel. Při výpočtu průměrné míry závadovosti vozidla organizace přisoudila význam navíc závažným problémům, jako jsou poruchy baterie nebo motoru.
Elektromobily z modelových let 2021 a 2022 měly celkově více než dvojnásobnou míru problémů než vozidla se spalovacím motorem. V modelovém roce 2023 se tyto míry více přiblížily: u těchto elektromobilů bylo zaznamenáno pouze o 21 % více problémů než u benzinových vozidel. Menší rozdíl ve výskytu závad mezi elektromobily a spalovacími vozidly v modelovém roce 2023 podle Fishera naznačuje, že spolehlivost elektromobilů se obecně zlepšuje. Nicméně poznamenal, že novější vozidla mají tendenci mít nižší míru problémů, která se však zvyšuje s jejich stárnutím.
Příklady z praxe nebudí důvěru
Mezi majiteli elektromobilů, jejichž vozidla vykazovala nedostatky, je i Michael Coram z Lockportu ve státě New York nedaleko Buffala. V červenci si Coram s úmyslem snížit své náklady na dojíždění koupil elektrické SUV Chevrolet Bolt z roku 2023, které ho zaujalo svými sportovními jízdními vlastnostmi. Čtyřiačtyřicetiletý Coram, technik topení a klimatizace, uvedl, že čelil nepříjemnému problému: jednoho chladného dne v polovině listopadu jeho Bolt se nechtěl po zařazení rozjet. Nakonec, když Coram auto desetkrát nebo dvanáctkrát zapnul a vypnul, se problém vyřešil sám od sebe, a od té doby se s ním nesetkal. Ostatní majitelé na internetovém fóru Boltu na sociálních sítích Coramovi řekli, že možná zařadil rychlost dříve, než počítač vozidla dokončil startovací sekvenci. „Je toho možná zkrátka na počítač trochu moc,“ řekl si tedy Coram. Nyní Coram vždy čeká, až zhasnou všechny kontrolky na přístrojové desce, a teprve potom stiskne tlačítko uvedení do provozu. Bylo mu prodejcem řečeno, že mechanici Bolt zkontrolují, až pro něj bude k dispozici náhradní vůz k zapůjčení.
V roce 2021 společnost General Motors stahovala od majitelů svůj populární elektrický vůz Bolt vyráběný v letech 2017 až 2022, aby vyměnila baterie kvůli výrobním vadám, které mohly způsobit požár. Fisher z Consumer Reports uvedl, že majitelé vozů Bolt museli omezit limit nabíjení baterií a museli auta parkovat venku, dokud nebyly namontovány náhradní baterie. Opravy probíhaly ještě letos, uvedl Fisher, což způsobilo, že někteří majitelé Boltů nahlásili závady právě v průzkumu Consumer Reports. Kromě toho majitelé e-vozů Hyundai Ioniq 5 hlásili potíže s baterií a nabíjením související s chybným vyhodnocením ze strany řídicího počítače pro nabíjení. Závady v některých případech způsobily zastavení vozidla.
Rivian, začínající výrobce elektrických pickupů a SUV, měl zase trable se správným lícováním při smontování panelů karoserie a s rozbitými díly interiéru, uvedl další příklad z praxe Jake Fisher. Společnost Tesla, lídr v prodeji elektromobilů, jež má s výrobou vozidel dlouholeté zkušenosti, vykázala zlepšení jejich spolehlivosti. Bylo to podle něj z velké části proto, že vysoký podíl prodejů společnosti Tesla tvoří relativně malá a levnější SUV: Model Y a vozy Model 3. Ty jsou jednodušší na výrobu a postrádají nové technologie náchylné k poruchám, které Tesla nabízí ve svých dražších vozech modelů S a X. Tesla se v průzkumu pro rok 2023 umístila na 14. místě z 30 automobilových značek, přičemž v roce 2022 byla ještě na 19. místě.
Kdo nabízí kvalitu a kdo bojuje s problémy
Nejspolehlivější značkou se v průzkumu stala luxusní značka Toyoty Lexus, následovaná značkami Toyota, Mini, Acura a Honda. Naopak jako 5 nejhůře hodnocených značek z výzkumu vyšly Jeep, Volkswagen, Rivian, Mercedes-Benz a Chrysler. Nejspolehlivějším segmentem trhu byly kompaktní vozy, následovaly sportovní vozy, malé pickupy, střední a velké vozy, luxusní střední a velké vozy. Nejhorší spolehlivost měly elektromobily, elektrická SUV, velké pickupy, středně velké pickupy a elektrické pickupy.
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Pojištění:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Kalkulačka předčasného důchodu - o kolik méně?
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Příspěvek na auto
- Plánovač tras autem
- Cena aut - velký přehle cen ojetých automobilů
- Jaký je dnes státní svátek?
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- 2025 - Rok 2025. Co nového bude v roce 2025 ve financích?
- Měřítko - měřítko mapy. Co znamená měřítko na mapě a kolik kilometrů v reálu je jeden centimetr na mapě
- Příspěvek na péči 2024 - kalkulačka: výška příspěvku na péči zůstává stejná jako v roce 2022 a díky inflaci si za příspěvek poživatelé pořídí méně slu
- Sleva na manželku 2023 - 24.840 Kč. Slevu na manžela nebo manželku můžete uplatnit, pokud manželka / manžel nemá příjmy vyšší než 68.000 Kč.
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Od slunečního světla do hlubin: Skrytý zdroj kyslíku, který vyvolává kontroverze
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Ali Daylami, BITmarkets
Okénko finanční rady
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Neregulované fondy jsou už půl roku pod přísnějším dohledem. Co se změnilo?
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex leden 2025: V lednu sazby hypoték klesly, na úrokový sešup však letos zapomeňme
Lukáš Raška, Portu
Do důchodu v 67? Bez vlastního zajištění se tomu nevyhnete (2.1.2025)
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Levnější elektřina, dražší suroviny: Svátky se prodraží hlavně kvůli máslu
Martin Thienel, Kalkulátor.cz
Vojtěch Šanca, Delta Green
Základ flexibility: začít šetřit můžete hned teď, třeba i v bytě
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Ztráta zaměstnání vás může potkat nejen v předdůchodovém věku
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Umíme si chránit svůj majetek pojištěním? Průzkum ukazuje zajímavá čísla