Lukáš Kovanda, Ph.D. (Trinity Bank)
Investice  |  19.07.2022 09:50:17

Úplné vymýcení aut se spalovacími v EU klimatické změny nezpomalí


Hned na úvod řekněme to nejpodstatnější. Ani úplné vymýcení aut se spalovacími motoryEU nemá samo o sobě šanci zpomalit, natož zvrátit proces klimatických změn. Pokud bude veškerá automobilová dopravaEU (osobní, nákladní, kamionová,…) plně elektrifikována, klesnou celosvětové emise oxidu uhličitého oproti nynějšímu stavu o přibližně dvě procenta. To je z hlediska celoplanetárního tak nepatrné snížení, že jej příroda sotva zaznamená. Navíc, stačí, když Čína bude svým současným tempem stavět dále uhelné elektrárny a ta dvě procenta rychle zase nabere zpět.

Takže zákazem prodeje aut se spalovacími motory do roku 2035 si EU prakticky „pro nic, za nic“ ničí jedno z posledních průmyslových odvětví, v němž celosvětově udává tón. To je samozřejmě špatná zpráva jak pro evropské spotřebitele, tak výrobce. EU říká, že chce jít vzorem ostatním globálním ekonomickým celkům, tedy Spojeným státům, Číně, Indii, Rusku a dalším. A věří, že ji budou následovat. Ano, pak by ničení tradičního autoprůmyslu mohlo mít smysl, protože by se jej ničili všichni naráz. Pro spotřebitele sice stále nic moc zpráva, ale aspoň by se mohl utěšovat, že jde o celoplanetární snažení, které tedy snad jeho prapravnukům zajistí třeba o několika desetinek Celsiova stupně nižší průměrnou teplotu.

Jenže opravdu můžeme věřit režimům typu toho čínského nebo ruského, že budou postupovat tak radikálně jako EU? Vždyť je celkem známým faktem, že tyto autokratické režimy využívají slibů v environmentální oblasti – jako je dosažení uhlíkové neutrality v roce 2050, resp. 2060 – v rámci svého PR pro mezinárodní publikum. Nic je to nestojí, a přitom navenek působí milionově. Je to jakási maska, kterou si nasazují, aby působily přívětivěji, konstruktivně a kooperativně. Ve skutečnosti nikdy nebudou ochotny dělat to, co činí EU: střílet sama sebe do nohy. Dokud to pro ně nebude ekonomicky opravdu výhodné, spalovací motory neopustí. Bez ohledu na to, co nyní slibují.

A tak by měla postupovat i EU. Nechat lidi být. Dát volný průběh inovativnímu procesu. Až budou elektroauta opravdu ekonomicky výhodná, spotřebitelé si k nim sami nejdou cestu. Bez příkazů a zákazů. Stejně jako vyměnili pevné telefonní linky za mobily – mobily také stát nedotoval, pevné linky nezakazoval....  

 

Lukáš Kovanda, Ph.D.

Hlavní ekonom, Trinity Bank

TRINITY BANK

Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má téměř 25 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 18 miliard Kč.

Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.

Více informaci na: www.trinitybank.cz








Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688