S
benzínem s
označením E10 se od letošního ledna budeme postupně setkávat na všech čerpacích stanicích. Je potřeba tedy zapomenout na staré návyky a naučit se nová
paliva správně používat i u zahradní techniky.
Ethanol se v
benzínu špatně rozpouští, váže se na
vodu, která v
benzínu kondenzuje, v nádrži pak klesá ke dnu ve formě sraženin, které pak ucpávají palivový systém. Pokud je ponechán delší dobu v palivovém systému, může v karburátoru v palivových kanálech vytvářet sraženiny a usazeniny, které ovlivní běh motoru. Další nepříjemnou vlastností ethanolu je, že z plastů vymývá změkčovadla. Pružné hadičky a těsnění tvrdnou a stávají se křehkými. Po čase se mohou úplně rozpadnout.
Co se s tím dá dělat?
„V první řadě je důležité nové
palivo správně skladovat. Přesněji řečeno neskladovat. Chcete-
li předejít problémům,
benzín E10 skladujte v uzavřeném kanystru maximálně jeden měsíc, nebo raději jen 14 dní. Jedná-
li se o
palivo do dvoutaktního motoru, pamatujte, že míchat z něho směs s olejem byste měli nejlépe těsně před použitím a namíchanou směs neskladujte nikdy déle než 14 dní. Olej v
benzínu totiž časem degraduje a ztrácí mazivost,“ doporučuje Petr Tichý, odborník sítě prodejen Hecht – specialista na zahradu a dodává: „Po použití techniky, jako jsou motorové pily, křovinořezy, sekačky, kultivátory apod. v případě že neplánujete jejich další použití v následujících několika dnech, vypusťte
palivo z nádrže, motor nastartujte a nechte jej spálit i zbytky
paliva z karburátoru a palivové hadičky, dokud motor sám nezastaví.“
Existuje i snazší způsob?
Škodlivé vlastnosti biosložek mohou do jisté míry eliminovat některá aditiva, jako je například Fuelfit. Výrobce udává, že Fuelfit dokáže udržet
palivo čerstvé až 24 měsíců. V tomto ohledu doporučují brát v potaz „až“ 24 měsíců, protože právě spojka „až“ může naznačovat, že kvalita
paliva nemusí být po tuto dobu udržena za všech podmínek. Fuelfit se tedy může vyplatit k tomu, abyste nemuseli kupovat čerstvé
palivo do sekačky každý týden, ale určitě se nevyplatí riskovat a
benzín zbytečně skladovat dlouhé měsíce.
„Aditiva však oceníte zejména v případě, kdy vlastníte generátor
elektřiny se
spalovacím motorem. V případě výpadku dodávky
elektřiny je mnohdy nutné zajistit
energii pro provoz oběhových čerpadel topných systémů, a i když je možné do jisté míry využít
zálohu energie v
akumulátorech, elektrický generátor je stále nenahraditelný. Zatím co
baterie má pouze omezenou kapacitu, a proto může
energii dodávat jen po omezenou dobu, generátoru stačí pouze doplnit
palivo, a tak vás nezaskočí ani kalamita trvající několik dní. Ovšem i v tomto případě je vhodné
palivo ošetřené aditivem skladovat v uzavřeném kanystru a po pár týdnech jej měnit za čerstvé. Nejlepší je starý
benzín jednou za měsíc nalít do nádrže
auta a u pumpy při tankování doplnit do kanystru
palivo čerstvé,“ říká Petr Tichý, specialista sítě prodejen Hecht.
Často se řeší, zda by některá vysokooktanová
paliva nebyla vhodnou náhradou za
benzín s 10 % biolihu. Například Verva 100 má sice také označení
E10, ovšem neobsahuje ethanol. Namísto toho obsahuje ethyl-tetrabutyl-
ether, který se sice z ethanolu vyrábí, ale nemá jeho škodlivé vlastnosti. Teoreticky by tedy mohl takový
benzín spoustu potíží eliminovat.
„Je však nutné brát v úvahu také fakt, že naprostá většina motorů používaných v zahradní technice je seřízena pro
Natural 95, jehož oktanové číslo je nižší. Použití jiného
paliva, než předepsal výrobce motoru může být tedy v rozporu s podmínkami záruky a může to ovlivnit případnou reklamaci. I když použití
paliva s vyšším oktanovým číslem nemusí vést nutně k poškození motoru, mohou tu být stále nějaká rizika,“ doporučuje Petr Tichý, specialista sítě prodejen Hecht a dodává: „Nejčastěji je zmiňována možnost přehřívání motoru, což může vést k jeho zadření. Pokud je karburátor motoru nastaven pro
benzín 95, použití
paliva s vyšším oktanovým číslem ovlivní bohatost směsi, a to může mít za jistých podmínek skutečně vliv i na zahřívání motoru. V ideálním případě by proto bylo vhodné seřídit karburátor pro použití konkrétního
paliva, ovšem ne každý karburátor seřízení umožní. Seřízení zároveň musí provést odborník a opět je nutné zmínit, že takový zásah může v případě vzniku závady ovlivnit plnění záruky. Nejsnazší
cestou proto je používat i nadále předepsané, ale vždy jen čerstvé
palivo.“