Tři zásadní trendy na českém retailovém trhu v roce 2023 pohledem odborníka z CBRE
1) ČR v regionu CEE stále nejvyhledávanější destinací pro zahraniční retailery
Ačkoli se český retailový trh musel v minulém roce vypořádávat s řadou výzev testujících jeho odolnost, z hlediska příchodu nových značek byl velmi rušný a opět tak potvrdil svou sílu. Tuzemský maloobchodní trh totiž delší dobu figuruje jako vstupní brána pro expanzi mezinárodních značek do regionu střední a východní Evropy. Česká republika si již sedmým rokem v řadě drží prvenství jako nejoblíbenější destinace zahraničních retailerů v rámci regionu CEE.
To vše přináší spoustu benefitů i pro stávající nájemní mix místních obchodních center nebo nákupních ulic. Nové značky pomáhají oživovat nabídku a zvyšovat atraktivitu pro návštěvníky obchodních center. Současně tak automaticky podporují konkurenční trh a vytvářejí tlak nejen na kvalitu nabízených služeb a zákaznického servisu, ale také celkového nákupního zážitku. Tento efekt se tak stal nejúčinnějším nástrojem, jak opakovaně přivádět zákazníky do maloobchodních prodejen (ať už v obchodním centru, nákupní ulici či retail parku) a úspěšně čelit sílícímu trendu on-line nákupů.
2) Online nákupy nadále v kurzu, ale za interakcí a zážitkem lidé chodí do kamenných obchodů
Meziroční dynamika růstu online tržeb, která v předcovidovém období dlouhodobě přesahovala 20 % a v roce 2021 akcelerovala na téměř 50 %, prodělala po pandemii opětovnou korekci a navrátila se do původního trendu. Fyzický nákup nebo návštěva prodejního místa se vždy spojuje s živou interakcí, kterou online prostředí nemůže nabídnout. Je pak již jen velkým úkolem samotných obchodníků, aby zákazníci tuto interakci v kamenných prodejnách vnímali pozitivně a dlouhodobě se sem vraceli.
3) Novým značkám v tuzemsku vloni dominovala gastronomie
Z výčtu všech nově příchozích značek, které zahrnovaly například i prestižní módní značku Ralph Lauren anebo proslulého prodejce spodního prádla Victoria’s Secret, v letošním roce svým silným zastoupením výrazně vystupuje segment F&B (food and beverage). Z celkového počtu nových mezinárodních značek totiž gastronomie tvoří více než 35 %. Tento trend koresponduje s vývojem posledních let akcelerovaným po covidovém období, kdy tržby v tomto segmentu průběžně rostou. Pro porovnání: zatímco celkové tržby v nákupních centrech vzrostly mezi roky 2017 a 2022 o přibližně 15 %, sektor gastronomie dosáhl téměř 40 % (zdroj: CBRE Shopping Centre Index). To, že fastfood opravdu „táhne“, bylo letos nejvíc vidět v centru Prahy na Václavském náměstí, kdy se před nově otevřenou pobočkou Popeyes po několik dní tvořily nekonečné fronty.
Poslední zprávy z rubriky Reality:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Výpočet čisté mzdy v roce 2021 i v předchozích letech, změny v roce 2021
- Vodafone tarify 2023, ceny volání a SMS, data. Přehled tarifů Vodafone
- O2 tarify 2023, ceny volání a SMS, data. Přehled tarifů O2
- Nejlevnější tarify 2023 - srovnání tarifů operátorů
- Neomezený tarif 2023 - nejlevnější neomezené tarify
- T-Mobile tarify 2023, ceny volání a SMS, data. Přehled tarifů T-Mobile
- Kalkulačka DPH - výpočet DPH pro rok 2019 i pro roky 1993-2018
- Daň z příjmů v roce 2020, změny kvůli koronaviru i daňové přiznání za rok 2019
- Aktuální změny ve výpočtu čisté mzdy v roce 2023. O kolik se vám zvýší čistá mzda?
- 2025 - Rok 2025. Co nového bude v roce 2025 ve financích?
- Kalkulačka OSVČ 2024 (za rok 2023) - výpočet daně, sociálního a zdravotního pojištění
- Sleva na poplatníka 2023 - 30.840. Kč. Slevu může uplatnit zaměstnanec i OSVČ. Sleva zůstává stejná jako v roce 2022.
Prezentace
29.01.2025 Xiaomi má nový bestseller. Je extrémně nadupaný a
28.01.2025 České firmy stále častěji místo banky…
24.01.2025 Samsung ukázal svůj nejlepší telefon.
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Výprodej v technologickém sektoru: na kolena ho srazil výkonný model umělé inteligence z Číny
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Čínský AI start-up drtí americkou konkurenci, akcie se propadají
Ole Hansen, Saxo Bank
Zlato a stříbro zaznamenávají nové zisky s nástupem éry Trump 2.0
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
ČNB patří mezi pět největších kupců zlata mezi centrálními bankami
Miroslav Novák, AKCENTA