Začátek létání bez uhlíkové stopy? Virgin Atlantic vypouští první vlaštovku
Společnost Virgin Atlantic, kterou založil britský podnikatel Richard Branson, jehož cílem bylo nabídnout alternativu tehdejším leteckým společnostem, uskutečnila první let Boeingu 787 s motorem poháněným palivem tvořeným ze 70 % biomasou. Společnost tvrdí, že se jí tak podařilo uskutečnit krok k nulové uhlíkové stopě do roku 2050, protože palivo je prý stoprocentně udržitelné. Ačkoli zatím neplánuje tento typ letu uvést do komerčního provozu, získané údaje budou využity pro další výzkum.
První let na biopalivo
V úterý 30. listopadu ráno odstartovalo z londýnského letiště Heathrow dopravní letadlo Boeing 787 a přistálo v New Yorku na mezinárodním letišti JFK. V letadle seděl šéf společnosti Sir Richard Branson, několik dalších představitelů Virgin Atlantic a britský ministr dopravy Mark Harper. Podle ministra se jedná o klíčový milník na cestě k létání s palivem z udržitelných zdrojů (SAF). Harper a americká ministryně dopravy Polly Trottenbergová se měli v New Yorku setkat s investory a jednat o možnostech investic do udržitelného létání. Podle britské ministryně dopravy by mělo být do roku 2030 povinně alespoň 10 % veškerého paliva ve Spojeném království vyrobeno z udržitelných zdrojů. Trottenberg reagoval, že to může být nová výzva mezi Spojenými státy a Spojeným královstvím o to, kdo tohoto cíle dosáhne dříve.
Olej na vaření jako budoucnost letectví?
Společnost Virgin Atlantic uvedla, že palivo pro Let 100 bylo vyrobeno převážně z použitého kuchyňského oleje, odpadního živočišného tuku smíchaného s malým množstvím syntetického aromatického petroleje z kukuřičného odpadu. Letecký průmysl doufá, že tento let ukáže vládám potenciál podpory SAF, díky němuž by se stalo více dostupným. Pro zajímavost: Velká Británie vyrobila v uplynulém roce 6,9 milionu galonů, což je jen zlomek toho, co vyžaduje poptávka.
Bez společností Boeing a Rolls Royce by to nebylo možné
Graf: vývoj ceny akcií společnosti Rolls Royce za posledních 5 let. (Zdroj: Google Finance) *
Let 100 byl proveden ve spolupráci s několika partnery, včetně konstruktéra letadel Boeing a výrobce leteckých motorů Rolls Royce, jehož akcie po letu vzrostly o 7 % a dosáhly čtyřletého maxima. * Údaje z letu budou přezkoumány a vyhodnoceny Imperial College London, University of Sheffield a Rocky Mountain Institute (RMI), neziskovou organizací, která se snaží podporovat zelenou energii.
Skepse přetrvává
Globální údaje
Emise z letectví se v roce 2018 podílely na celosvětových emisích CO2 přibližně 2,4 %. To se nemusí zdát jako mnoho, ale kdyby byl letecký průmysl zemí, zaujímal by 6. místo v množství skleníkových plynů vypouštěných do ovzduší. V posledních letech emise tohoto odvětví rostou v důsledku většího rozšíření létání a rychlého nárůstu letecké dopravy. Létání bez emisí bylo vždy takříkajíc "svatým grálem", kterého se nedařilo dosáhnout. Od roku 1970 do roku 2019 se v USA podařilo snížit energetickou náročnost létání, vyjádřenou v britských tepelných jednotkách (zkráceně BTU), o 77 % díky technologickému pokroku motorů, konstrukčním změnám nebo úpravám v dispečinku dopravy, ale cesta k nulovým emisím bude představovat velké úsilí.
Výzvy pro letectví
Virgin Atlantic není jedinou leteckou společností, která uvedla, že chce do roku 2030 využívat 10 procent SAF. Kromě ní se chtějí připojit i další evropské letecké společnosti, například International Airlines Group (do které patří British Airways, Vueling Iberia a další). Podle informací zveřejněných agenturou Reuters je cílem tohoto odvětví dosáhnout do roku 2050 uhlíkové neutrality, která by se měla zvýšit na 65 %. Zda jsou tyto cíle reálné, ukáže budoucí výzkum na základě údajů shromážděných z letů, jako je tento, a ochota investorů takové projekty podporovat. [1]
Olivia Lacenová, hlavní analytička společnosti Wonderinterest Trading Ltd.
* Minulá výkonnost není zárukou budoucích výsledků.
[1] Výhledová prohlášení vycházejí z předpokladů a současných očekávání, která mohou být nepřesná, nebo ze současného ekonomického prostředí, které se může změnit. Taková prohlášení nejsou zárukou budoucích výsledků. Zahrnují rizika a další nejistoty, které je obtížné předvídat. Výsledky se mohou podstatně lišit od výsledků vyjádřených nebo naznačených v jakýchkoli výhledových prohlášeních.

Olívia Lacenová
Ve světě finančních trhů začínala na oddělení sales, kde se věnovala klientům obchodujícím prostřednictvím CFD certifikátů. Fascinoval ji zejména svět akcií a komodit, kterým se chtěla věnovat podrobněji. Rok a půl strávila psaním odborných článků na tuto tématiku v redakci Hospodářských novin. Momentálně se zabývá analytickou činností, kde se věnuje hlavně trhům s komoditami a vývoji drahých kovů, které ve fyzické podobě považuje za nejlepší formu zajištění majetku proti nejistotě.

Wonderinterest Trading Ltd
Váš úspěch je pro nás prioritou, a proto ke klientům přistupujeme individuálně. Společnost Wonderinterest Trading Ltd tvoří tým nejlepších odborníků a vyškolených profesionálů, kteří jsou připraveni poskytnout vám pomoc při vstupu do světa investic tím správným způsobem - cestou k úspěchu. Wonderinterest Trading Ltd je kyperská investiční společnost (CIF), která je regulována a dohlížena Kyperskou komisí pro cenné papíry (CySEC) s licencí číslo 307/16. Poskytuje klientům obchodní příležitosti v dynamickém prostředí globálních trhů.
Více informací na https://www.wonderinterest.com/.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Okénko investora:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Stopa, foot
- Začátek létání bez uhlíkové stopy? Virgin Atlantic vypouští první vlaštovku - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Začátek létání bez uhlíkové stopy? Virgin Atlantic vypouští první vlaštovku - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Začátek létání bez uhlíkové stopy? Virgin Atlantic vypouští první vlaštovku
- ŠKODA ENYAQ iV bez uhlíkové stopy
- Atlantic Finance Token - aktuální a historické ceny kryptoměny Atlantic Finance Token, graf vývoje ceny kryptoměny Atlantic Finance Token - 3 měsíce - měna USD
- Atlantic Finance Token - aktuální a historické ceny kryptoměny Atlantic Finance Token, graf vývoje ceny kryptoměny Atlantic Finance Token - 2 dny - měna USD
- Atlantic Finance Token - aktuální a historické ceny kryptoměny Atlantic Finance Token, graf vývoje ceny kryptoměny Atlantic Finance Token - 5 dnů - měna USD
- Virgin Atlantic podala stížnost na sloučení British Airways a BMI
Prezentace
10.03.2025 Nejpopulárnější Samsung má nástupce.
03.03.2025 Xiaomi má úžasný fotomobil. Ti nejrychlejší…
27.02.2025 Ferratum: Banka budoucnosti v tvém mobilu?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Tomáš Volf, Citfin
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Přirozená korekce, nebo obrat na trhu? Ceny pomerančového džusu na burze klesly o 37 procent
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Zlatý býk je k nezastavení: Zlato překonalo hranici 2 900 USD
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři