Průzkum: Vysoké ceny za zboží a služby ovlivnily vánoční nákupy dvou třetin Čechů Nejčastěji chtějí utratit za dárky maximálně 10 000 Kč
![Klarna ilustrační průzkum](https://img.kurzy.cz/zpravy/obrazky/54/751554/Klarna_press-kit_2.jpg)
Švédský fintech Klarna, platební a nákupní služba, která plně využívá umělou inteligenci, provedla průzkum, který zkoumal nákupní chování a plány Čechů během Vánoc.
Z průzkumu vyplynulo, že 64 % Čechů výrazně pocítilo zvýšení cen za zboží a služby a muselo tomu přizpůsobit své výdaje. Téměř třetina lidí uvedla, že chtějí za dárky letos utratit maximální částku 10 000 Kč. Nízké ceny hledají lidé nejvíce na internetu (79 %), stejně tak sem chodí pro inspiraci (69 %). Online obchody volí 89 % dotázaných z důvodu ušetření času, v kamenných obchodech naopak vidí výhodu společenské interakce (71 %).
Téměř polovina lidí si letos vytvořila předběžný rozpočet, kterého se chce striktně držet - nejvíce mileniálové (62 %). Většinu svých nákupů chce 34 % respondentů uskutečnit online, přičemž 39 % chce útratu rozdělit rovnoměrně mezi online a offline obchody. Nejsilnější skupinou, která nakupuje na Vánoce online jsou mileniálové (47 %), kteří zároveň zamíří nejméně do kamenných obchodů (10 %).
Téměř tři čtvrtiny (69 %) respondentů se rozhodlo nakupovat cenově výhodné zboží, 33 % se pak chystá utratit pouze za to, na které bude sleva. Více než polovina lidí (52 %) omezí nákupy, které nejsou nutně potřeba, nebo nakoupí celkově méně věcí (55 %). Někteří lidé (16 %) zkusí také prodat zboží, které již vlastní a výdělek využijí k financování dárků - nejvíce mileniálové (21 %), nejméně baby boomers (8 %).
Odložené platby táhnou
Polovina lidí uvedla, že by využila možnost rozdělení utracené částky do několika plateb bez navýšení, jakou nabízí například Klarna.
“Během předvánoční sezóny evidujeme čím dál větší zájem o využití Klarny a to zejména na nákup dárků.Zákazníky čekají nárazově vyšší výdaje, než po zbytek roku, takže je zcela logické, že hledají tu nejvýhodnější možnost, jak je rozložit bez zbytečného stresu, ” říká Tereza Obrtáč, Country manažerka pro Česko.
Sledování výdajů a nákupní triky
Hlídat si výdaje plánuje nejvíce Čechů pomocí zapisování poznámek (45 %), 23 % použije k udržení přehledu osobní počítač. 43 % lidí plánuje využít svá členství ve věrnostních programech prodejců, 41 % chce sledovat srovnávače cen a 28 % bude nakupovat prostřednictvím mobilních aplikací. Nevyužívat dekorace, které spotřebovávají příliš energie uvedlo jako způsob ušetření 29 % lidí, 34 % chce lépe naplánovat nákup potravin, aby se vyhnuli zbytečnému plýtvání a vyhazování.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Výsledky:
Přečtěte si také:
Prezentace
13.06.2024 Vyplatí se ještě investovat do Nvidie, Applu…
11.06.2024 Co zaznělo na Analytickém fóru 2024?
03.06.2024 Investujte a vybudujte si dodatečný příjem…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Apple se stává první značkou s celosvětovou hodnotou 1 bilion dolarů
Petr Lajsek, Purple Trading
Nejlepší okamžik na tankování? Připlatíme si v létě za benzín i naftu?
Štěpán Křeček, BHS
Ceny v zemědělství dál klesají. Data z České republiky vévodí evropským statistikám
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Ali Daylami, BITmarkets
Miroslav Novák, AKCENTA
Domácí ekonomika v 1. čtvrtletí vzrostla, ale čekala se trochu lepší čísla