Obavy Švýcarů se proměnily: Inflace a rostoucí ceny jsou nyní hlavní starostí
Hlavní obavy Švýcarů se změnily. Aktuální údaje z průzkumu GfK Consumer Life ukazují, co Švýcary v současné době nejvíce trápí. Podle „Barometru obav“ letos vede strach z inflace. V souvislosti s tím se Švýcaři logicky také stále více obávají rostoucích nákladů na zdravotní péči a aby měli obecně dostatek financí na zaplacení účtů.
Tyto posledně jmenované obavy jsou na druhém a třetím místě a odsunuly obavy ze změny klimatu na čtvrté místo. Vzhledem k tomu, že se svět vzpamatovává z pandemie covidu, zaznamenaly obavy z pandemií v žebříčku propad ze sedmého na jedenácté místo. Naopak strach z přistěhovalectví a imigrace vystoupal v žebříčku největších obav spotřebitelů o pět míst. Mezi jednotlivými věkovými skupinami jsou však velké rozdíly: Zatímco mezi 3 největší obavy řadí imigraci pouze 7 % osob ve věku 15-19 let, u osob starších 50 let je to čtvrtina.
Švýcaři hledí v porovnání se sousedním Německem do budoucnosti optimističtěji
Navzdory obavám z inflace a rostoucích cen je téměř 60 % Švýcarů optimistických ohledně budoucnosti a očekává, že se jejich vlastní ekonomická budoucnost v příštím roce zlepší. Velmi sebevědomí jsou v tomto ohledu zejména mladší lidé a muži. Pro srovnání: v Německu očekává pozitivní vývoj vlastní ekonomické situace pouze 46 % dotázaných.
Změna klimatu: Navzdory finančním obavám zůstává toto téma důležité
Bez ohledu na ekonomickou situaci zůstávají klimatické změny pro Švýcary důležitým tématem, i když právě klesly z prvního na čtvrté místo. Pro ty, kteří se velmi obávají inflace a růstu cen, nebo se bojí, že již nebudou schopni platit své účty, je však změna klimatu v současné době nižší prioritou. Pro mladou generaci ve věku 15-29 let představuje nicméně změna klimatu druhý nejdůležitějším problém.
Trend uvědomělé a sofistikované spotřeby
Současné obavy mají vliv na aktuální spotřebitelské trendy. Vědomá a sofistikovaná spotřeba je trend, který v současné době nabývá podle výzkumu na významu. Přibližně třetina Švýcarů dává přednost menšímu počtu, ale kvalitních výrobků. Anja Reimer, expertka na spotřebitelské trendy ve společnosti GfK, to ale poněkud koriguje: „Zde je však třeba uvést věci na pravou míru: mnoho spotřebitelů si v současné době musí více hlídat své peníze a hledá levné alternativy, nakupuje v diskontech, cíleně vyhledává cenové akce, případně i tzv. repasované nebo dokonce použité výrobky. Na druhou stranu je zde zřejmý trend uvědomělé spotřeby – nakupovat méně, ale kvalitně.“
Rozhodující však není jen kvalita; roli hraje i soulad s vlastními hodnotami: přibližně čtvrtina švýcarských spotřebitelů nakupuje pouze výrobky a služby, které odpovídají jejich přesvědčení, hodnotám nebo ideálům.
Větší orientace na zážitek na trhu posiluje
Zároveň v současné době opět roste potřeba zážitků. Již během pandemie covidu si mnoho spotřebitelů uvědomilo, jak cenné jsou zážitky pro jejich pohodu. Tehdy šlo zčásti o jednoduché věci, jako je pobyt v přírodě nebo setkání s přáteli. Dnes jsou v popředí zájmu zážitky, které dlouho nebyly možné: to jsou výlety do zahraničí nebo dokonce významné události. V současné době si 36 % Švýcarů myslí, že zážitky jsou důležitější než majetek.
O studii GfK
GfK Consumer Life je nejobsáhlejší a nejdéle trvající studie spotřebitelských trendů na světě. Zahrnuje 26 nejdůležitějších národních trhů na všech kontinentech a provádí se každoročně. Za účelem zjištění největších obav spotřebitelů byl každý respondent požádán, aby ze seznamu 24 obav vybral 3, které ho osobně nejvíce trápí. Dále se zjišťovala materiální sebedůvěra respondentů, a to tak, že byli dotázáni, nakolik jsou přesvědčeni, že jejich osobní ekonomická situace bude za 12 měsíců lepší než dnes.
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Více zpráv k tématu Inflace
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?