Proč z růstové firmy dělat hodnotovou
Do určité fáze života firmy se podnikatelé soustředí primárně na její růst. Hledají nové zákazníky, budují nové provozy, investují zpět do firmy, najímají nové lidi. V takové fázi nemyslí na zisk a dividendy. Není to ani nutné, protože nadšení z podnikání jednoznačně převyšuje fakt, že nemají tok peněz plynoucích z dividend, to je v této fázi vedlejší. Ale každá fáze má svůj začátek i konec a jinak tomu není ani u vývoje firmy. I růstovou fázi je třeba jednou ukončit a převést firmu do fáze hodnotové.
Firma hodnotová má trochu jiný princip fungování. Není to o tom, že by nebylo důležité, aby nadále rostla, ale růst v tomto případě není tím nejdůležitějším kritériem při hodnocení její úspěšnosti. Ve fázi hodnotové je třeba sledovat, jestli firma dokáže systematicky generovat průběžný a dlouhodobě udržitelný zisk. Tento zisk samozřejmě může firma dál investovat do svého podnikání, ale už by měla existovat i část zisků, kterou si vlastníci vyplácí jako dividendu. Vlastníky bývá většinou rodina a ta může díky dividendám zlepšovat své běžné životy a budovat i další nohu svého finančního majetku.
Firma ve fázi růstové a její přerod
U firem v růstové fázi bývá cílem vytvořit zajímavý potenciál v podobě velké klientské základny a dostatečného obratu se silným růstem. Taková firma může být prodána strategickému investorovi, který z ní následnou restrukturalizací udělá firmu hodnotovou.
Druhou variantou je, že do hodnotového režimu převede firmu rodina samotná. Přechod do hodnotové fáze je zásadní hlavně ve chvíli, kdy uvažujete o budoucím mezigeneračním předávání své firmy.
Jakou firmu chcete dalším generacím předat?
Je totiž důležité si uvědomit, že vy jako zakladatelé i vaše děti jste vyrostli v jiných podmínkách, než vyrůstají vaše vnoučata. Vy se svými dětmi jste byli do podnikání ponoření, trávili jste ve firmě celé dny a přítomnost vašich dětí většinou nebyla možností, ale nezbytnou podmínkou toho, aby firma přežila a mohla růst. Proto jste vy a často právě i vaše děti prototypy úspěšných podnikatelů.
Vaše vnoučata ale vyrůstají v jiném prostředí. Vy jste se museli do světa bohatých probojovat a jste dnes v tomto světě pomyslnými přistěhovalci. Jenže vaše vnoučata jsou již ve světě bohatých domorodci :-) a tím pádem mají samozřejmě i jinak nastavený hodnotový žebříček. Jejich touhou už často není žít život jako podnikatelé, kteří bojují o přežití své a svojí firmy. Mnohem víc hledají ve svém životě SVOBODU, smysluplnost toho, co dělají, a jeho hloubku. Možná jim ne vždy úplně rozumíte, ale věřte, že je to normální. Vaši prarodiče by o vás možná kdysi řekli to samé.
Je tak důležité si uvědomit, že pokud chcete majetek smysluplně mezigeneračně předat, nemůžete uvažovat o tom, že změníte svá vnoučata, ale spíše o tom, že změníte svůj byznys. Takovou změnou může být to, že firmu připravíte na systém manažerského řízení. Vy jako rodina se budete moci přesunout do role majitelské a své současné funkce postupně přenesete na další lidi. Rolí vašich vnoučat a dalších generací už nebude být prototypem úspěšného podnikatele, ale být úspěšnými majiteli nebo správci rodinného bohatství. Tato role je od role podnikatele zcela odlišná a po dobré přípravě je pro většinu lidí přijatelná.
Dovolím si s vámi sdílet jeden příběh ze života.
Před pár dny jsem seděl na rodinné radě jednoho z našich klientů, jehož rodina vlastní velmi úspěšnou a známou společnost. V rámci přípravy jejich rodinné ústavy jsem se zeptal, co ho vlastně před těmi více než 30 lety vedlo k rozhodnutí začít podnikat. A on mi odpověděl: „Na začátku jsem se rozhodoval, jestli chci být zaměstnancem a mít klid a pohodu, nebo začnu podnikat. Nakonec jsem se rozhodl pro podnikání, a to hlavně proto, že mi dává svobodu. Svobodu časovou a příjmovou, dává mi svobodu v tom, co budu dělat a jak budu směřovat svoji profesní dráhu dál. Dává mi také možnost spolupracovat se svou rodinou a mými dětmi. Přesně tuto hodnotu chci při vytvoření majetkové struktury pro naši rodinu udržet a chránit.“
Nezapomínejte, že majetek je tu proto, aby podporoval váš život a vaši rodinu, a ne naopak! Bohužel v podnikatelských rodinách vídám relativně často právě ten opačný případ, rodina dře ve firmách až do úmoru. V růstové fázi podnikání to často jinak nejde, ale v hodnotové fázi je třeba tento přístup změnit.
Jiří Cimpel, EFP
Jiří Cimpel je privátním investičním poradce a majitelem společnosti Cimpel & partneři. Ve financích působí již od roku 2002 a díky tomu se svými klienty mohl prožít růsty a krize za dvě poslední dekády. Tyto zkušenosti využívá denně při práci s novými klienty. Je držitelem prestižních evropských titulů EFA (Europien Financial Advisor) a EFP (Europien Financial Planner). Také je aktivním zvoleným členem výkonné rady AFPČR (Asociace finančních poradců ČR), která spojuje honorované finanční poradce v ČR. Posledních 5 let se věnuje, se svou rodinnou firmou Cimpel & partneři, privátnímu investičnímu poradenství a wealth managementu.
Cimpel & partneřiCimpel & partneři je rodinná poradenská firma, specializující se na investiční poradenství a wealth management pro současné i budoucí rentiéry. Jsou průkopníky a propagátory honorovaného modelu investičního poradenství, který do ČR přináší z Velké Británie a USA. Díky honorovanému (bezproviznímu) modelu spolupráce a jejich orientaci na odměnu ze zisku investic, pracují nejčastěji pro zkušené investory - současné nebo bývalé majitele firem, podnikatele, lékaře, manažery a speciality z řad IT. Jejich specializací jsou burzovní investice prostřednictvím burzovně obchodovaných fondů (ETF), privátní investice do nemovitostí a jsou předními českými experty na oblast dědického plánování.
Pokud hledáte cestu, jak efektivně zhodnocovat své peníze, můžete si zdarma stáhnout jejich knihu Rentiérské minimum. Díky ní se naučíte spravovat své investice tak, jak to dělají největší světoví správci, jako je Nobelova nadace, se strategiemi, které nesou pravidelný a stabilní zhodnocení.
Více na https://cimpel.cz/.
Poslední zprávy z rubriky Okénko investora:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?