Průlom Toyoty na poli baterií
Český automotive v posledních měsících překonával v produkci i nových objednávkách ten německý i evropský. Je to však do značné míry “úspěch starých časů” - poptávka odráží dohánění “neuspokojené poptávky” po autech na spalovací motory z dob pandemie covidu. A spalovací motory budou s vysokou pravděpodobností na ústupu. I proto je znepokojivé pozorovat, jak evropské značky ztrácí půdu pod nohama na poli elektromobility (v tuto chvíli hlavní “cesta vpřed”), což vede v posledních třech letech k viditelné ztrátě podílu Evropy na globální automobilové produkci. Pokud by tomu tak mělo být i nadále, bude to problém i pro český průmysl.
Jedním z hlavních důvodů, proč evropský automotive v elektromobilitě zaostává zejména za Čínou, je produkce baterií. Čína má výrazný náskok ve vertikální integraci výroby vedoucí až k těžbě klíčových surovin. I proto stojí skoro za třemi čtvrtinami globální produkce lithium-iontových baterií, nejčastěji používaných v elektromobilech. Těžko si představit, jak by mohla Evropa bez zásadních technologických průlomů v nejbližších letech Čínu v produkci baterií dohnat. Jednou z cest by však podle analýzy Financial Times (https://on.ft.com/3QdhUyo) mohla být nadějná práce japonské Toyoty na bateriích s pevným elektrolytem. Nejenže by ve finále taková technologie mohla nabídnout výrazně vyšší kapacitu (teoreticky dojezd přes 1000 kilometrů) a kratší nabíjení (až 10 minut), ale současně by v porovnání s dnešními bateriemi nebyl k výrobě zapotřebí grafit - kterého se těží 68 % světové produkce v Číně a u kterého Čína plánuje zavést přísnější kontroly vývozů. Lithium, které by v nových bateriích bylo i nadále zapotřebí, je z velké části z Austrálie (necelých 50 %) a z Chile (30 %) a velké nevyužité zásoby se nachází v Jižní Americe.
Oznámení Toyoty o průlomu ve vývoji baterií s pevným elektrolytem sice vyvolává velké množství otazníků - a i když se optimismus potvrdí, bude pravděpodobně nasazení do masové výroby hudbou “vzdálenější budoucnosti”. V té by však nejen japonský, ale nakonec i německý a český automotive opět mohl začít tahat při porovnání s Čínou za “stejně dlouhý” konec provazu… minimálně v oblasti výroby baterií.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Svaté Pole 127, adresa v objektu Svaté Pole 127, KÚ Svaté Pole
- Akciová Asie: Globální rally způsobená optimismem z možné pomoci centrálních bank trhům, pomohla k růstu akcií
- Centrum pomoci a koordinace vzájemné pomoci sociálních invalidů KAMP - Zdroje dat
- Centrum pomoci a koordinace vzájemné pomoci sociálních invalidů KAMP , IČO 26585332 - data ze statistického úřadu
- Centrum pomoci a koordinace vzájemné pomoci sociálních invalidů KAMP , Praha IČO 26585332 - Obchodní rejstřík firem
- Plzeň: Sbírka Na vlně pomoci proti bezmoci pomůže lidem s nájemným
- Sbírka Na vlně pomoci proti bezmoci pomůže lidem s nájemným
- Dohoda o pomoci Řecku pomohla hlavně zlotému
- Dohoda o pomoci Řecku euru pomohla. Uvidíme, na jak dlouho.
- Centrum pomoci a koordinace vzájemné pomoci sociálních invalidů KAMP - předměty podnikání
- Centrum pomoci a koordinace vzájemné pomoci sociálních invalidů KAMP - obchodní rejstřík, úplný výpis
- C.S.FOND POMOCI - Akcie C.S.FOND POMOCI aktuálně - akcie online
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory