Domácnosti šetří, maloobchod ztrácí
V případě jednotlivých oblastí v maloobchodě zůstává situace podobná, kdy meziročně i nadále klesají tržby jak za nepotravinářské zboží (o 5,9 %), tak i za potraviny (o 4,1 %). Naopak byl zaznamenán opět růst tržeb za prodej pohonných hmot (4,5 %), jelikož docházelo ke stabilizaci cen pohonných hmot na světových trzích a zvláště nafta byla nabízena za výrazně nižší ceny než v minulém roce. Podíváme-li se na prodejny dle prodávaného sortimentu, tak po delší době pozorujeme změnu na prvním místě v propadu tržeb, kdy tuto nelichotivou pozici zaujaly prodejny s oděvy a obuví (-16,1 %). Zdá se, že Češi zatím nenakupují zimní oblečení či zimní obuv a spokojí se ve vyšší míře se svými nákupy z minulosti, případně mohou vyčkávat na období slevových nabídek. Druhé místo zaujímají prodejny se specializovanými výrobky pro domácnost (-10,0 %), které spadly z pomyslného vrcholu žebříčku. Výrazné snížení tržeb je také evidováno u prodejen s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (-8,4 %) či s počítačovým a komunikačním zařízením (-6,1 %). Na druhé straně tržby i nadále rostou prodejnám s kosmetickými a toaletními výrobky (o 12,8 %) a to navzdory tomu, že Češi nakupují právě tento druh zboží ve větším množství v zahraničí, především v Polsku a Německu. Je tak možné, že poptávka po těchto produktech je tak velká, že dokáže být uspokojena kombinací nákupů v tuzemsku i v zahraničí. V případě prodeje potravin v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se tržby snížily o 4,2 % a ve specializovaných prodejnách potravin o 1,9 %. Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží sice i v září vzrostly, ale opět nižším tempem (o 1,5 %). Po dvou měsících růstu tržeb v internetových a zásilkových obchodech tentokrát došlo k poklesu o 0,8 %.
Je zřejmé, že české domácnosti i nadále zůstávají opatrné a velmi pečlivě zvažují, na jaké účely vynaloží své finanční prostředky. Spotřeba tak stále zůstává utlumena a její oživení velmi pravděpodobně nebude tak rychlé, jak jsme původně očekávali, což se projevuje nejen na nedobrých výsledcích sektoru maloobchodu, ale i celé ekonomiky. Ta podle naší poslední prognózy měla stagnovat, ale dosavadní výsledky naznačují, že česká ekonomika za kalendářní rok 2023 poklesne.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?