Pozor na dušičkový provoz, na silnice se vydávají sváteční řidiči
Nadcházející dušičkový víkend patří spolu
s velikonočními svátky mezi riziková období pro pohyb na silnicích. Uctít
své zemřelé totiž vyráží i méně zdatní šoféři, kteří si jinak na delší
vzdálenosti netroufají. Na místě je proto zvýšená opatrnost, své hlídky
posiluje i policie. Podle společnosti Vindicia kromě většího provozu nahrává
nehodám i brzké stmívání, kvůli kterému jsou dříve aktivní divoká zvířata.
Ochlazení, typické zasmušilé
počasí a nedávná změna času jsou pro cestování riziková kombinace. „Zatímco
velikonoční svátky znamenají zahájení sezóny pro motorkáře a cyklisty, Dušičky
ji při vyšších teplotách uzavírají. A pokud podmínky nepřejí milovníkům
dvoustopých vozidel, přináší rizika v podobě mlh, kluzkého spadeného listí
a brzké tmy. Řidiči si tak musí dávat pozor i na velká zvířata, která se
aktivují hned po setmění,“ varuje s nástupem pokročilého podzimu Tomáš
Beck, expert na odškodnění ze společnosti Vindicia.
Na návštěvu mnohdy vzdálených
hřbitovů vyráží tisíce lidí včetně těch, kteří se jinak tak daleko neodvažují.
To s sebou nese výrazně vyšší hustotu provozu a rizikové situace, kdy
někteří netrpělivci předjíždí i v nebezpečných místech.
Vyjede více starších řidičů
I starší člověk může být
vynikající a opatrný řidič, řadu seniorů však v roli řidičů ovlivňuje
přirozený úbytek psychických i fyzických schopností. „Aktuálně řešíme případ,
kdy 89letý řidič nedal přednost osobnímu autu na hlavní silnici a nezpomalila
ho ani značka stop. Při nehodě se zranila maminka a malé dítě. Zatímco potomek
neměl vážnější následky a jeho problémy pokrylo bolestné ve výši 30 000
korun, žena musela absolvovat dvě operace. Jen bolestné se vyšplhalo na 190
tisíc korun, dále bude požadovat i
dorovnání výdělku, ošetřovné, cestovné a za rok ztížení společenského
uplatnění. Po bouračce ji navíc trápí psychické problémy, i tuto újmu budeme
chtít odškodnit. Vše by měla zaplatit pojišťovna z povinného ručení,“
shrnuje Beck. Senioři i méně aktivní řidiči, kteří mají například zkušenost
s provozem na méně frekventovaných silnicích, se v těchto dnech
vydávají i ke hřbitovům ve velkých městech. Je tedy na místě obrnit se ještě
větší než obvyklou předvídavostí a tolerancí.
Co dělat po nehodě?
Vindicia připravila čtyři hlavní
body, co dělat po každé nehodě. Jestliže postup dodržíte, šance na spravedlivé
odškodnění se výrazně zvyšuje.
1) Vše dokumentujte
Ne každá nehoda má jednoznačný průběh, nezřídka se vede polemika o míře zavinění všech zúčastněných stran. Pokud to situace dovoluje, místo nehody zdokumentujte, postačí vám na to mobilní telefon – předejdete tak situaci, kdy proti sobě budou stát protichůdná tvrzení o tom, jak k bouračce došlo. Nezapomínejte ani na fotky modřin a dalších drobných poranění.
2) Uchovejte lékařské zprávy i další materiály
Informuje lékaře o všech potížích, které mohou s nehodou souviset. Trvejte na tom, aby je doktoři oficiálně zaznamenali a uvedli případnou návaznost na nehodu. Psychické potíže, bolesti zad či pískání v uších se mohou projevit i měsíce po bouračce. Výrazně snižují kvalitu života a na výši odškodnění se významně podepisují. Zdravotní zprávy pečlivě uschovejte, stejně jako jakékoliv účtenky související s léčbou, uzdravováním a třeba i s tím, že vás v nemocnici navštěvovala rodina cestující zdaleka. Cestovné se běžně proplácí.
3) Nevěřte mýtům
Kdo netuší, na co má nárok, snahu o odškodnění vzdává předem. Lidé podléhají mýtům, myslí si například, že pokud byli spolujezdci viníka bouračky, nemají na nic nárok. Podle statistik Vindicia se přitom průměrné odškodnění za dopravní nehodu vyšplhalo na milion korun.
4) Nebojte se požádat o pomoc
„Jestliže se poškození snaží získat kompenzaci po vlastní ose, vymohou podle našich zkušeností jen asi třetinu částky, na kterou mají nárok. Jedná se totiž o poměrně složitý proces, u kterého laik tahá za kratší konec. Je dobré oslovit experty, kteří vědí, v jakém pořadí a v jaké fázi předložit zásadní dokumentaci, na co klást důraz při zdravotních posudcích a podobně, takže vymohou výrazně vyšší odškodnění,“ uvádí Beck. I odborníky je třeba vybírat opatrně, mýtům a nesmyslům věří například i advokáti, kteří chtějí o odškodnění chybně usilovat trestněprávní cestou, a to z kapsy viníka nehody.
Tomáš Beck
Tomáš Beck (34) vystudoval historii a archeologii na Jihočeské univerzitě, pak základy práva a bezpečnostní studia na Cevro Institutu, kde následně dokončil postgraduální studium. Pro fungování Vindicia čerpá z principů západní Evropy. Drží se pravidla, že právo platí pro všechny, pro malé i velké.
Vindicia
Česká společnost Vindicia se zaměřuje na vymáhání spravedlivého odškodnění po dopravních nehodách, pracovních úrazech, úrazech ve školách a po zanedbání lékařské péče. Umí také zajistit adekvátní plnění z pojistek v případě, že pojišťovny odmítají platit. Vindicia má tým odborníků, kteří postupují podle metodik, které jsou pro klienta výhodné. Její úspěšnost proto přesahuje 90 %.
A co je nejdůležitější? Pokud vám Vindicia nevymůže peníze, nic neplatíte. Nejsou tu žádné vstupní poplatky, Vindicia si odměnu bere až z úspěšně získané částky. Nic tedy neriskujete. Stojí za to o odškodnění bojovat, vždyť průměrná kompenzace za dopravní nehodu dosáhla milionu korun!
Více informací na https://www.odskodnime.cz/.
Poslední zprávy z rubriky Okénko právní novinky:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.09.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
18.09.2024 Klíčový okamžik pro globální ekonomiku: Sníží…
16.09.2024 Cena ropy je nejnižší za poslední 3 roky.
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Snaha o navrácení lesku Barbie v době klesajícího prodeje. Barbie telefon jako tahák sezóny?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři