Světový design, český původ: Příležitosti pro český design na francouzském trhu
SVĚTOVÝ DESIGN, ČESKÝ PŮVOD: PŘÍLEŽITOSTI PRO ČESKÝ DESIGN NA FRANCOUZSKÉM TRHU
27.10.2023 / 15:25 | Aktualizováno: 27.10.2023 / 17:10
Francie – země elegance, luxusu a umění nabízí českým firmám v oblasti designu a interiérové dekorace mnoho příležitostí k rozšíření jejich podnikání. S bohatou kulturní historií a zájmem o kvalitní a inovativní produkty tak představuje jeden z nejatraktivnějších trhů v Evropě. Francouzi jsou známi svým vkusem a zájmem o interiérové vybavení a přikládají designu vysokou důležitost. České společnosti, které budou schopny uspokojit poptávku této náročné klientely, zde mají zajímavé příležitosti.
Francie je ekonomicky vyspělý stát s velkou, rozmanitou a sofistikovanou spotřebitelskou základnou, již tvoří relativně bohaté obyvatelstvo. Je to dynamický a neustále se rozvíjející trh, který si potrpí na inovace, kreativitu a kvalitní design. Zejména mladší, ekologicky uvědomělí, spotřebitelé a měnící se životní styl přispívají navíc k tomu, že Francouzi preferují nákup vybavení, vyrobeného ve Francii či dovezeného ze zemí EU. Právě tento důraz na původ zboží a na kontrolu celého procesu od samého konceptu až po výrobu, může být pro české firmy významnou konkurenční výhodou, které je třeba využít. Francie je rovněž známa svým trhem s luxusním zbožím a značným zájmem o špičkové interiérové výrobky.
Trh s bytovým designem je stále na vzestupu, a to i několik let po pandemii a odolává navzdory stávajícím méně příznivým ekonomickým podmínkám. To je důkazem náklonnosti Francouzů k pohodlí a k výzdobě svých domovů. I zde lidé nyní tráví více času doma, své byty a domy využívají také pro práci z domova, znovu se scházejí a vzájemně se zvou. Věnují tudíž více pozornosti prostředí a zařízení svých domů a bytů.
Sektor HORECA prochází rovněž velkými změnami a nabízí mnoho nových příležitostí, například v kontextu příprav na pařížskou olympiádu 2024.
Pandemie zásadním způsobem ovlivnila trh komerčních a kancelářských prostor. Ty jsou nyní převážně koncipovány jako víceúčelové, kombinované prostory, podporující spolupráci a kreativitu. Ze vzdálených předměstí firmy přemisťují alespoň část prostor do přístupnějších lokalit. Běžnou praxí jsou krátkodobé pronájmy a sdílení kancelářských prostor. České firmy zde mohou najít mnoho příležitostí, pokud budou s to nabídnout multifunkční, kvalitní a vizuálně atraktivní nábytek a vybavení na míru nejrůznějším typům prostor. Roste poptávka po vybavení a modulárním nábytku poskytujícím flexibilní řešení pro neustále se měnící komerční i obytné prostory. Vzhledem k omezeným možnostem obytných prostor zejména ve velkých metropolích jsou ve Francii velmi oblíbená inteligentní úložná řešení a příležitosti mohou mít české firmy, schopné navrhnout inovativní výrobky pro optimalizaci prostoru.
Trh s interiérovým designem je ve Francii velmi konkurenční, působí zde mnoho zavedených hráčů z celého světa, kteří zde mají své věrné zákazníky. Trh je vysoce koncentrovaný a vyznačuje se dosud relativně velkou odolností kamenných prodejen, které se v mnoha ohledech množí, i přes kontinuální růst internetového prodeje a jeho vliv na nákupní rozhodování.
Trh s designem láká ale i nové aktéry, jako jsou bazarové řetězce a prodejny a platformy pro zboží z druhé ruky, jejichž úspěch je založen na nízkých cenách, elektronický obchod a prodej přes sociální sítě. Postavení firem na trhu je dnes stále méně diferencované. I přesto však francouzský trh nabízí zajímavé příležitosti pro české firmy, které chtějí rozšířit svou mezinárodní působnost.
JAK USPĚT NA FRANCOUZSKÉM TRHU
Výrobky českých firem by měly nabízet něco unikátního a odlišného. I když jsou Francouzští spotřebitelé stále otevřenější designovým výrobkům z České republiky, podnikatelé musí hledat způsob, jak se odlišit. Řešením je nabízet originální a inovativní výrobky špičkové kvality s perfektním servisem.
Největší potenciál pro úspěch na francouzském trhu mají české designové firmy, schopné dodat originální svítidla, kvalitní sklo, designový nábytek do domácností, kanceláří, do exteriérů, a další interiérové vybavení a doplňky.
Co musí české designové firmy splňovat, aby uspěly ve Francii?
- Kvalita: Francouzi jsou nároční klienti s vybraným vkusem a očekávají vysokou kvalitu.
- Design: Francie je zemí s bohatou tradicí interierové dekorace. Francouzské domy jsou často velmi vkusně a stylově zařízené. Očekávají proto inovativní a esteticky přitažlivé produkty.
- Certifikace a bezpečnost: Francouzský trh má vysoké standardy pro bezpečnost a kvalitu. České firmy by měly zajistit, aby jejich produkty splňovaly veškeré potřebné certifikace, které v určitých případech mohou být vyžadovány navíc k certifikacím evropským. Z toho mohou ve Francii plynout zdlouhavé byrokratické procesy.
- Přizpůsobení místním potřebám: České firmy by měly být schopny přizpůsobit své produkty a služby místním potřebám a trendům. Znalost místních preferencí, stejně tak jako obchodních zvyků a tradic je základem pro obchodní úspěch. Znalost jazyka a spolupráce s místním partnerem, agentem či distributorem se proto jeví jako nepostradatelná. Budování dlouhodobých vztahů je klíčové pro úspěch. Spolupráce s místními designéry může výrobkům dodat místní nádech, a tudíž lépe oslovit spotřebitele.
- Marketing a propagace: Úspěšné firmy investují do marketingu a propagace svých produktů, která má ve Francii vysokou úroveň. České firmy si proto musí již od počátku svého působení definovat svou komunikační a marketingovou strategii, která bude v souladu s místními zvyklostmi a očekáváními zákazníků. Výhodné je spolupracovat s místními designovými médii, bloggery či v závoslosti na produktu s influencery.
- Důvěryhodnost a reference: Získání důvěryhodnosti na tomto velkém evropském trhu může trvat delší dobu. Mít reference z dalších evropských zemí, doporučení od spokojených zákazníků či mezinárodních ocenění je proto zásadní výhodou.
- Udržitelnost: Rostoucí důraz na udržitelnost a ekologii znamená, že produkty českých firem, které ve svých strategiích zároveň zohledňují problematiku udržitelnosti, mají větší potenciál a příležitost uspokojit tuto rostoucí poptávku.
Export do Francie může být pro české designové firmy výzvou, zároveň ale přináší značné příležitosti. Důkladná příprava, porozumění místním preferencím. analýza trhu a identifikace svých konkurenční výhody jsou klíčové, stejně tak jako pozornost věnovaná zpětné vazbě od zákazníků, pokud již firma ve Francii obchoduje.
Francouzi stále dávají přednost návštěvě prodejny, pokud má jimi vybraná značka jak kamenné prodejny, tak on-line obchod. Kamenné obchody jsou stále hlavním distribučním kanálem v odvětví interiérových dekorací, i přes zásadní růst on-prodeje. Rychlá digitalizace prodeje má však za důsledek ztrátu kontaktu se značkou a sníženou důvěru ze strany zákazníků. Nesmírně důležitý se proto jeví kvalitní a pružný zákaznický servis, a to před samotným prodejem, jakož i poprodejní služby. Značky zabývající se interiérovým designem si musí být vědomy, jak důležité je nabízet zákazníkům pozitivní zkušenosti a pomáhat jim s nákupem. Opírají se proto o služby jako jsou online nákupní průvodci, blogy s tipy na dekoraci, virtuální realita (VR), možnost vytvořit si personalizované 3D půdorysy a představit si výrobky ve svém vlastním prostoru či možnost přizpůsobit si výrobky dle svých preferencíi.
ČESKO-FRANCOUZSKÝ DEN DESIGNU 2023
Řada českých firem je dnes mezinárodně uznávána pro svůj design, a to především proto, že se jim podařilo spojit své výrobní zkušenosti s technologickými inovacemi a nejnovějšími designovými trendy. České velvyslanectví v Paříži již v minulosti zorganizovalo několik akcí na propagaci a zviditelnění českých kreativních značek a designu u francouzského publika.
V letošním roce za finanční podpory ze společného nástroje financování projektů ekonomické diplomacie PROPED Ministerstva zahraničních věcí ČR podpořilo český interiérový design a zorganizovalo ve svých protorách ve Francii dosud nejrozsáhlejší prezentaci toho nejlepšího z českého designu - Česko-francouzský den designu. 26.září 2023 se na Velvyslanectví České republiky ve Francii představila pařížské odborné veřejnosti dvacítka nejvýznamnějších českých firem, jež spojuje důraz na kvalitu, design a inovaci u svých výrobků, ale také fakt, že v Česku nejen koncipují, ale také vyrábějí.
Akce se konala ve spolupráci s Asociací českého průmyslového designu, francouzskou Asociací na podporu designu APCI, francouzským veletrhem prémiového vybavení pro hotely a restaurace EquipHotel a byla zařazena do oficiálního programu celonárodního festivalu France Design Week.
Téměř dvě stovky odborníků z řad architektů, interierových designérů, nákupčích firem, provozovatelů hotelů a restaurací, ale i zástupců médií, měli možnost seznámit se v samém srdci francouzské metropole se současnou tvorbu tradičních českých firmem s dlouholetou historií, ale i s originálními a inovativními výrobky českých startupů. Toto vyjímečné setkání bylo ojedinělou příležitostí pro navázání nových obchodních vztahů a prohloubení již existující spolupráce.
Program dne zahrnoval kromě prezentace objektů jednotlivých firem a B2B setkání i zajímavé přednášky českých a francouzských designérů na téma aktuálního vývoje v oboru a výzvách zítřka. Na konferenci vystoupila Lucie KOLDOVÁ, jedna z předních českých designérek současnosti, která se věnuje tvorbě nábytku, skleněných plastik a osvětlení a v rámci debaty se podělila o své zkušenosti ze spolupráce s nejprestižnějšími českými značkami. O své zkušenosti ze spolupráce se značkou ŠKODA se podělil Peter OLAH, ředitel interiérového designu této firmy, který zde take představil 3 trofeje pro vítěze Tour de France, jichž je autorem.
Prezentaci českých designových firem doprovodila venkovní výstava na plotě zahrady velvyslanectví jen pár kroků od Eifellovy věže, která na velkoformátových panelech prezentovala jednotlivé české výrobce a jejich ikonické produkty po dobu dvou měsíců.
Na tomto odkazu Vás zveme ke shlédnutí reportáže České televize ze Dne francouzsko-českého designu.
ÚČAST NA VELETRZÍCH
Stále platí, že pro úspěšný rozvoj obchodu je ve Francii důležité zůčastnit se sektorových veletrhů. Veletrh umožňuje zejména představit své výrobky a služby, navazovat nové kontakty, ale i získávat zpětnou vazbu. Účast na veletrhu je třeba proto perfektně připravit. Ve Francii se koná řada výstav a veletrhů zaměřených na sektor interierového designu a nábytku, které nabízejí českým firmám možnost prezentovat své výrobky širokému publiku. Ze zkušenosti firem vyplývá, že je k tomu, aby účast na veletrhu měla kýžený efekt a vedla realizaci prvních zakázek, je nutné veletrhy absolvovat pravidelně několikrát za sebou.
Nejvýznamnější veletrhy v oblasti interierového designu jsou:
Maison et Objet - Veletrh interierového designu a dekorace
Maison&Objet | Decoration, design and lifestyle, your source of inspiration and novelties (maison-objet.com)
18-22/01 2024 + 05-09/09 2024 Paris Nord Villepinte
Paris design week –Paris Design Week (maison-objet.com), 05-16/09 2024 (doprovodný festival k Maison et Objet v centru Paříže)
La Foire de Paris - Pařížský veletrh - Foire de Paris, 1-12/05 2024 - Paris Expo Porte de Versailles
Největší evropský veletrh pro domácnost - Pařížský veletrh Foire de Paris pokrývá široké spektrum odvětví od stavebnictví až dekoraci a vybavení interiérů a exteriérů.
Batimat - Batimat - Le salon professionnel de la construction, 30/09-3/10 2024 Paris, Porte de Versailles
Největší francouzský multioborový veletrh pro stavebnictví, s důrazem na inovace a nové trendy pro výstavbu a rekontrukce.
Equiphotel - Le Salon - EquipHotel, 3-7/11 2024 Paříž, Porte de Versailles
Equiphotel – prestižní mezinárodní veletrh specializovaný na sektor HORECA.
Architects at work ARCHITECT@WORK FRANCE (architectatwork.fr) Le lieu idéal pour
Veletrh se koná v různých francouzských městech. Je příležitostí pro architekty, designéry interiérů a další zadavatele v různých regionech Francie seznámit se s nejnovějšími inovacemi v oboru.
Více informaci na téma Veletrh jako nástroj marketingové strategie | Velvyslanectví České republiky v Paříži (mzv.cz) naleznete na stránkách velvyslanectví.
NĚKOLIK ČÍSEL
- Obrat na francouzském trhu s nábytkem představuje více než 12,73 miliardy eur, zatímco trh s interiérovými dekoracemi 13,2 miliardy eur, z čehož podlahové a nástěnné krytiny předsavují cca 50 %, bytový textil 19 %, nádobí a sklo 18 % a osvětlení a různé další předměty 14 % (zdroj Les Echos Etudes).
- 36 % francouzských spotřebitelů dává přednost výrobkům vyrobeným ve Francii (zdroj Institut de Prospective et d'Études de l'Ameublement, IPEA).
- Pokud jde o zařizování domu nebo bytu, 90 % Francouzů dává přednost radám zkušených odborníků: designérů kuchyní, odborníků na koupelny, dekoratérů interiérů atd. Z toho plyne důležitost pro dodavatelské firmy spolupracovat s těmito profeionály.
- 53 % objemu prodejů bytové dekorace probíhá online
- 89 % Francouzů se zajímá o dekoraci interiéru (zdroj Rencontre un archi).
- Na prvních místech žebříčku nejoblíbenějších internetových obchodů s nábytkem a bytovými dekoracemi jsou Amazon (34,6 %), Ikea (21,6 %) a Cdiscount (19,9 %), dále pak pure players jako jsou Made.com a Miliboo.
- Každý rok změní ve Francii 1,3 milionů domů majitele, což představuje mnoho příležitostí pro dodavatele vybavení interiérů.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- České Budějovice 2 1836, České Budějovice, adresa v objektu České Budějovice 2 1836, České Budějovice, KÚ České Budějovice 2
- PSČ Česká, České Budějovice - Česká, České Budějovice 1, České Budějovice, podrobný rozpis PSČ
- Odložení kontrol a administrativních požadavků pro produkty živočišného původu a rostlinného původu při dovozu do Velké Británie z EU/ČR
- Zprávy z trhů: Nové informace povzbudily akciový trh, trh jako celek posílil, ...
- H-DESIGN s.r.o., v něm. jazyce H-DESIGN GmbH, v angl. jazyce H-DESIGN Ltd. - Zdroje dat
- Ranní komentář z trhů 30.8.2023: trhy výrazně rostly v reakci na slabší data z trhu práce v USA
- Zemědělský svaz České republiky, územní organizace České Budějovice a Český Krumlov , České Budějovice IČO 60077778 - Obchodní rejstřík firem
- Základní organizace Českého zahrádkářského svazu Vltava České Vrbné České Budějovice , České Budějovice IČO 72556030 - Obchodní rejstřík firem
- Česká spořitelna České Budějovice České Vrbné 2327 – pobočky Česká spořitelna
- Český Dub III 11, Český Dub, adresa v objektu Český Dub III 11, Český Dub na parcele st. 275 v KÚ Český Dub, KÚ Český Dub
- Český Dub III 108, Český Dub, adresa v objektu Český Dub III 108, Český Dub na parcele st. 1290 v KÚ Český Dub, KÚ Český Dub
- Český Dub IV 29, Český Dub, adresa v objektu Český Dub IV 29, Český Dub na parcele st. 572 v KÚ Český Dub, KÚ Český Dub
Prezentace
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
25.11.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
22.11.2024 Výsledková sezóna: Obhájila Nvidia svou…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Elektrické návěsy od Range Energy: Klíč k udržitelnější kamionové dopravě?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?