Česko získá možnost
danit zisky velkých nadnárodních
firem. Dnes to schválila Sněmovna. Co tomu předcházelo a co čekat?
V říjnu
2021 lídři skupiny ekonomicky nejvyspělejších a nejvýznamnějších zemí na summitu v Římě dali zelenou přelomové změně
světového daňového pořádku. V důsledku této změny přitvrzuje
boj proti daňovým rájům i daňovým “kejklům” technologických obrů. Nyní Fialova
vláda postupně překlápí pasáže této přelomové mezinárodní dohody do české legislativy.
Skupina G-20 totiž před bezmála dvěma
lety posvětila minimální podnikovou
daň ve výší alespoň patnácti procent, které budou čelit nadnárodní podniky. Ty dosud využívají třeba zemí typu
Irska, kam účetně přelévají vlastní
zisky, aby snížily svoji daňovou povinnost. Země, jako je
Irsko, přestože je součástí
EU, tak představuje svého druhu „offshore“. Dalšími „offshory“ jsou v rámci
EU Nizozemsko nebo
Lucembursko.
Tažení mezinárodní komunity proti „offshorům“ neboli daňovým rájům ilustruje, že ty samy o sobě nutně nelze spojovat s jakoukoli nelegální činnosti. To je zásadní připomenout kvůli před několika proběhlé mezinárodní kauze Pandora Papers.
Dokumenty Pandora Papers vlastně potvrdily, co je známé: bohaté, nadnárodní podniky a bohatí jednotlivci využívají daňových rájů, „offshorů“, ke snížení své daňové povinnosti. Platí si za tím účelem protřelé právníky, daňové a účetní poradce, na něž běžný smrtelník nemá peníze.
Těžko předpokládat, že by tito velmi dobře zaplacení profesionálové odvedli špatnou
práci a bohatou firmu nebo bohatého jednotlivce, který si je platí, „namočili“ do čehokoli nelegálního. Prostě hledají a nalézají legální skulinky v mezinárodním systému zdaňování. Skulinky hledají a nalézají jak pro nadnárodní podniky typu Applu nebo
Googlu, resp. jeho mateřské společnosti
Alphabet, tak pro bývalého českého
premiéra Andreje Babiše a další tři stovky bohatých Čechů, často mediálně dobře známých miliardářů, kteří Česko „reprezentovaly“ v kauze Pandora Papers.
Proto bývá zveřejnění dokumentů typu právě Pandora Papers nebo dříve
Panama Papers do značné míry jen
bouří ve sklenici
vody. Tyto „
bouře“, přestože krátkodobě nemají žádné hmatatelné důsledky, přispívají ovšem k mezinárodnímu
růstu povědomí o „offshorech“ a daňových rájích a přispívají také ke stupňování mezinárodního tlaku na ně. Jedním z poměrně revolučních důsledků tohoto tlaku je právě zmíněná dohoda lídrů skupiny G-20 z
roku 2021.
Minimální podniková
daň ve výší alespoň patnácti procent má podle slov svých stoupenců ukončit po několik desetiletí trvající „závod ke dnu“, kdy se jednotlivé země předhánějí v postupném snižování podnikové
daně. Činí tak zejména proto, aby na své území přilákaly nadnárodní
firmy a investory.
Některé aktivistické organizace, které se angažují v oblasti reformy
světového daňového systému, však patnáctiprocentní minimální
sazbu daně mají za stále až příliš nízkou, přestože například právě
Irsko nyní uplatňuje
sazbu nižší, 12,5
procenta. Podle aktivistů nelze prý očekávat, že patnáctiprocentní sazba způsobí zásadní přehodnocení přístupu daňových rájů. Podle organizace Oxfam ve skutečnosti o žádné reformě nemůže být řeč, neboť minimální sazba je podobná nízkým
sazbám podnikové
daně uplatňovaným daňovými ráji typu právě
Irska,
Švýcarska nebo
Singapuru.
Nová mezinárodní podniková
daň by měla stavět na dodatečném
inkasu takzvaného daňového
deficitu. To znamená, že jednotlivé signatářské země, je jich více než 130, včetně
ČR, budou moci vybírat
daň nad rámec této
sazby, takzvanou dorovnávací
daň. Takže pokud například
česká IT
firma čelí v
Singapuru efektivní daňové
sazbě deseti procent ze svého
zisku, jejž tam realizuje, Česko bude moci uvalit dodatečnou pětiprocentní
daň na tento
zisk tak, aby výsledná efektivní sazba představovala dojednaných patnáct procent. Oněch pět procent představuje právě zmíněný daňový
deficit.
Studie
EU Tax Observatory vypočítává (zde , simulace zde), že
EU by zavedením patnáctiprocentní
sazby podnikové
daně získala ročně navíc 48 miliard
eur.
Česká republika by dodatečně získala 76
milionů eur neboli necelé dvě
miliardy korun. Což odpovídá i aktuálnímu odhadu
inkasa této
daně.
Součástí dohody zemí skupiny G-20 bude také podpora nové podoby
zdanění technologických obrů, zejména
amerických společností. Ty by měly v budoucnu své
daně odvádět tam, kde jsou činné, nikoli tam, kde formálně vykazují své
zisky, což jsou často opět země typu
Irska nebo jiné daňové ráje.
Nová podoba
světového daňového pořádku by tedy veřejné kase
ČR mohla zajistit dohromady nejpravděpodobněji zhruba pět až šest
miliard korun ročně v dodatečném
inkasu. Takové
inkaso je ovšem příliš nízké, aby zásadněji pomohlo napravit problém strukturálního
deficitu veřejných financí, jehož rozsah je v řádu nikoli jednotek, ale stovek
miliard korun.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom, Trinity Bank
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má více než 92 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 65 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na: www.trinitybank.cz