Jižní Korea sází v leteckém průmyslu na vlastní síly, Češi přesto mají šanci
Jižní Korea posiluje v leteckém průmyslu, její trh je v mnoha ohledech soběstačný, což z hlediska exportérů do této země klade nároky na jedinečnost produktu. Přesto se českým firmám otevírají příležitosti například v oblasti bezpilotních strojů či zapojení do korejských vesmírných aktivit v podobě vývoje a výroby podsystémů. Potvrdil to veletrh Seoul ADEX 2023, jehož se zúčastnilo také sedm českých společností v rámci projektu ekonomické diplomacie PROPED.
Ilustrační foto: Shutterstock
Jihokorejský trh vyprodukoval v roce 2021 zboží v hodnotě přibližně 4,8 miliardy eur v případě tradičního leteckého segmentu a 410 milionů eur v oblasti vesmírných technologií. Akcent se v současnosti klade zejména na letecký i vesmírný pohon, avioniku, výrobu satelitů i jejich nosičů, využití kompozitních materiálů, vývoj a montáž dronů a dalších bezpilotních zařízení. Pozornost se rovněž věnuje údržbě všech typů zařízení, tedy MRO (Maintenance, Repair, and Overhaul).
NÁSTRAHY TRHU
Firmy při své snaze dostat se na korejský trh mohou čelit několika nástrahám. Trh je v mnoha ohledech soběstačný, což klade nároky na jedinečnost produktu. Panuje zde také silná provázanost místních firem se stáním sektorem, což je způsobeno významem, který Korea přikládá své obraně. Výsledné zakázky mohou být státní, což je komplikuje. V neposlední řadě je zde také limitovaný počet místních skutečně relevantních kupců – mnoho firem cílí především na exportní aktivity.
Světové špičky v segmentu aerospace se v půlce října slétly do korejského Soulu na veletrh Seoul ADEX 2023, jednu z největších akcí svého druhu v regionu. Nechybělo mezi nimi ani sedm českých subjektů z této branže. Projekt ekonomické diplomacie financovaný Ministerstvem průmyslu a obchodu se letos nevěnoval pouze tradičnímu leteckému průmyslu, ale také vesmírným technologiím. Jižní Korea si ve vesmírném průmyslu vytyčila ambiciózní cíle a o jejím odhodlání svědčí i úspěšné vynesení vlastní rakety se sondou Danuri k měsíci v roce 2022. K vidění proto byla celá řada vyspělých produktů – od nosičů až po satelity.
JEDNÁNÍ NEJEN S KOREJSKÝMI FIRMAMI
Mise českých společností se setkala s velkým zájmem přítomných firem, a to jak z Koreje, tak z dalších asijských i mimoasijských zemí. Partnerem našim společnostem byla Korea Aerospace Industries Association (KAIA) jako jedna z největších korejských asociací sdružujících letecké společnosti a zároveň jako jeden z organizátorů veletrhu Seoul ADEX.
Právě ve spolupráci s KAIA se českými společnostem dostalo možnosti jednat řadou firem a institucí, které patří ke špičkám ve svém oboru – mezi nimi například průmyslovými giganty jako Korean Air, LIG či Boeing, popřípadě Korejský výzkumný institut pro letectví a vesmír (KARI) a zástupci místních samospráv, na jejichž území se nacházejí významné letecké průmyslové podniky.
„Naše firmy ukázaly, že mají šanci zaujmout i na tak složitém a vyspělém trhu, jako je ten v Koreji. Věřím, že tato mise je začátkem budoucího úspěchu našich exportérů a česko-korejské spolupráce, která se v této oblasti bude již jen prohlubovat,“ sdělil nový český velvyslanec v Koreji Ivan Jančárek, který tuzemské společnosti na akci rovněž podpořil.
Mimo zprostředkování schůzek pomohl český zastupitelský úřad s řadou služeb, například se zajištěním tlumočení, které bývá v této vzdálené asijské destinaci nezbytné. Takovou pomoc s překonáváním jazykové bariéry pochválila například Kateřina Fišová z firmy PBS. „Velice si vážíme zařízení tlumočnické služby ze stany velvyslanectví. Během častých schůzek s korejskými partnery pro nás byla taková asistence velice užitečná,“ uvedla.
Další důležité informace k tomuto odvětví korejského trhu je možné získat na odkazech níže:
V případě zájmu mohou české společnosti kontaktovat obchodní oddělení zastupitelského úřadu ČR v Soulu na adrese: commerce_seoul@mzv.cz.
Jakub Kopecký, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Soulu
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Předdůchod - možnost odejít dříve do důchodu, ale za vlastní
- Kdo má dnes svátek?
- Kdy má svátek Martin
- Podpora v nezaměstnanosti - máte nárok?
- Přídavky na děti - kdy máte nárok a kolik dostanete
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Jižní Korea sází v leteckém průmyslu na vlastní síly, Češi přesto mají šanci
- Ceny bytů rostou a hypotéky zpřísňují, přesto mají Češi o vlastní bydlení na úvěr zájem
- Jižní Korea - ekonomika a finance Jižní Koreji
- Jižní Korea - cestování do Jižní Koreji
- V Jižní Koreji budou cyklisty motivovat vlastními tokeny
- Indická ekonomika sází na roboty. Mají lépe určit průběh a sílu monzunů
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?