(Kurzy.cz)
DAX pod tlakem: po 3,5letech akcie Volkswagen zpět pod hranicí 100 EUR. Dále ztrácí i akcie Porsche, trh přesto firmu oceňuje o téměř 50 % více než celý koncern
Po čtyřech letech působení v pozici šéfa koncernu loni v létě skončil Herbert Diess. V úvodu září ho nahradil Oliver Blume, šéf vlastně z hlediska marží koncernově nejziskovější automobilky Porsche. Po více než 13měsících působení v čele koncernu nicméně akcionářům mnoho radosti neudělal. Tedy přinejmenším při pohledu na kurzový vývoj firemních akcií. Nejenže kurz akcií Porsche se pomalu navrací k loňské ceně v primární emisi, ale především samotné akcie Volkswagen zažívají situaci, kterou lze přirovnat k době aféry tzv. dieselgate. Právě před 8 lety se v září 2015 kauza ovlivňování vykazování emisí provalila a kurz preferenčních akcií VW se následně dostal až k hranici 92 EUR. Přitom ještě o půl roku dříve naopak zaznamenával historická maxima nad hranicí 250 EUR. Volatilita titulu každopádně neustala, nová minima dekády zaznamenal následně na jaře 2020.
Koncern v pátek po ukončení obchodování vlastně překvapil zveřejněním předběžných provozních ukazatelů za 3. čtvrtletí, když firemní plán počítal (a stále počítá) s odtajněním kompletních výsledků tento čtvrtek 26. října. Tržby z prodeje koncernu se ve 3. čtvrtletí meziročně zvýšily o 12 % na přibližně 78,8 mld. EUR. Provozní výsledek dosáhl přibližně 4,9 mld. EUR. Provozní rentabilita tržeb, resp. tedy marže činila přibližně 6,2 %.
Zatímco trh očekával slabší příjmy, zklamáním byl vykázaný zmiňovaný provozní zisk a marže. Firma v té souvislosti zmínila především negativní dopad v důsledku výpadku dodávek od dodavatele způsobenými povodněmi ve Slovinsku, potažmo zvýšenými náklady. Za těmi stojí zajišťovací operace dle všeho v souvislosti s komoditami, u nichž na trhu nastal opačný vývoj. Firma v tomto ohledu letos zaúčtovala negativních 2,5 mld. EUR. Zkrátka v důsledku toho společnost nyní očekává, že provozní výsledek za celý rok 2023 se bude pohybovat kolem úrovně předchozího roku před započtením zvláštních položek, když činil přibližně 22,5 mld. EUR. Cash flow automobilové divize má přesto nadále doznat výrazný meziroční nárůst (pohybovat se má mezi 35-40 mld. EUR).
Hodnota koncernu spadla pod 54 mld. EUR
Investory nicméně firemní zprávy zatím evidentně nepřiměly ke změně sentimentu. Již ve čtvrtek akcie VW uzavřely na novém letošním minimu, které v pátek prohloubily na závěrečných 103,14 EUR. Dnes se tento titul, který je součástí indexu DAX, dostal již i pod hranici 100 EUR. Zde se naposledy ocitl v úvodu dubna 2020. Kmenové akcie pak svá časově obdobná minima zaznamenávají s cenou pod 113 EUR. Zkrátka trh oceňuje nyní celý koncern na méně než 54 mld. EUR.
Zdroj grafu: VW
Index DAX po více než půl roce pod 14 700 body, tlačí i akcie Porsche
Koncernové akcie Porsche, které jsou rovněž součástí indexu DAX, se na akciový trh dostaly po primární emisi za kurz 82,50 EUR právě před rokem. Po úvodním i „červeném“ přešlapování nabraly výrazně pozitivní směr a letos na jaře atakovaly hranici 120 EUR. Nicméně v polovině září se již ocitly v tzv. medvědím trhu, když od svých maxim začaly ztrácet více než 20 %. Před necelým měsícem uzavřely na svém letošním minimu 88,10 EUR. Následný nevýrazný nádech vlastně nejspíše podpořily oznámené tzv. insider nákupy. Šéf Oliver Blume totiž nakoupil firemní akcie za čtvrt milionu eur, v porovnání k drobnějšímu nákupu za 30 tis. EUR se odhodlal také jeho zástupce Lutz Meschke.
Akcie Porsche nicméně v posledních dnech následovaly akcie VW. Dnes pak zaznamenávají nová letošní, potažmo více než roční minima pod hranicí 87,50 EUR. Zatímco na jaře trh automobilku oceňoval až na zhruba 109 mld. EUR, aktuálně jen na přibližně 79,7 mld. EUR. Oproti celému koncernu je tedy přesto o téměř 50 % hodnotnější.
Závěrem možno zmínit, že akcie VW jsou poměrně výrazným dividendovým titulem, akcie Porsche by se jím měly stát právě ještě zřetelněji. Automobilka má totiž ve svém střednědobém horizontu vyplácet akcionářům polovinu čistého zisku, což je evidentně výhled lákající investory. Letos se nicméně akcionáři u obchodovaných preferenčních akcií Porsche dočkali zatím spíše jen symbolické dividendy 1,01 EUR. Akcionáři VW pak 8,76 EUR. Oba tituly blížící se kurzově „minimům“ se zkrátka nyní opět mohou stát atraktivním artiklem do portfolií investorů vyhlížející nejen dividendy, ale i možný opětovný kurzový nárůst v lepších časech.
Jiří Zendulka
V oblasti financí se Jiří Zendulka pohybuje od dob kupónové privatizace, takže již 30 let. Pracoval na různých pozicích u obchodníků s cennými papíry, aby u nich následně zakotvil především jako analytik. Dlouhodobě své názory prezentuje ve sdělovacích prostředcích. Vyznavač tradičních hodnot kapitalismu, resp. naopak kritik většiny nestandardních zásahů do ekonomik ze strany vlád a centrálních bank.
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Od slunečního světla do hlubin: Skrytý zdroj kyslíku, který vyvolává kontroverze
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025