• Obavy Čechů z
inflace kontinuálně klesají. Meziroční pokles cen vnímají zejména
• Přesto však polovina populace očekává v budoucnu další
růst cen energií, plánují proto pokračovat v úsporných opatřeních – investovat do nich chce přes 80 % lidí
• Dalším řešením, které domácnosti ve velkém využívají, jsou fixace
cen energií
Podle výzkumu Ipsos Consumer
Sentiment Tracker zůstává
inflace největší obavou české populace, aktuálně to uvádí 49 %. Obavy z
inflace kulminovaly v červnu
2022 (64 %), od té doby však kontinuálně klesají. Češi se dále obávají chudoby a
sociální nerovnosti (32 %) a také mezinárodního
válečného konfliktu (28 %).
I přes pokles cen však nadále panuje obava z dalšího vývoje
cen energií. Polovina populace očekává, že
ceny energií porostou, konkrétně 14 % očekává výrazný
růst, 35 % mírný
růst.
Domácnosti proto nadále plánují realizovat
opatření k
úspoře energií. Nějaká
opatření již realizovala polovina domácností, nejčastěji se jednalo o výměnu spotřebičů a žárovek za úspornější, šetření s
energiemi či realizaci některých
stavebních úprav. Pětina domácností má již jasnou představu, jaká konkrétní úsporná
opatření budou realizovat, další pětina zatím o konkrétních opatřeních jasno nemá. 12 % domácností neplánuje žádná úsporná
opatření.
Přes 80 % domácností je připraveno do úsporných
opatření investovat, pětina naopak investovat ochotná není.
„V porovnání se situací před
rokem vidíme, že se situace v domácnostech zklidňuje. Výše
záloh za
energie již nepředstavuje tak výrazný zásah do běžného chodu domácnosti. Pocit nejistoty a obavy z
růstu cen energií však trvají,“ říká Michal Straka, analytik společnosti Ipsos.
„Z průzkumu i z požadavků našich zákazníků vyplývá, že se lidé úsporným
opatřením stále věnují a zajímají se o ně. Zákazníci začínají zvažovat také náročnější
investice do systematických řešení, která zajistí dlouhodobou úsporu. Od dodavatelů očekávají cílené poradenství, které je celým procesem provede, proto připravujeme další vylepšení naší
ČEZ Akademie a poradenských setkání se zákazníky přímo v našich
pobočkách. Vzhledem k tomu, že největší bariérou pro realizaci
investic jsou
finance, chceme spolupracovat s
bankami a
stavebními spořitelnami na společném řešení,“ říká generální ředitel
ČEZ Prodej Tomáš Kadlec.
Dopady na rozpočet domácností jsou mírnější
Dopady případných vyšších
záloh na ekonomickou situaci domácností jsou mírnější než v lednu
2023. Klesá počet domácností, které musely kvůli vyšším
zálohám omezovat některé aktivity, naopak
roste podíl domácností, které jsou změnou
záloh ovlivněny málo nebo vůbec. Přesto lidé vyhledávají stabilitu, což se odráží v rostoucí oblibě fixovaných produktů, fixace
energií preferuje 45 % respondentů.
Výzkum Jak české domácnosti zvládají
ceny energií byl realizován na reprezentativním vzorku populace
ČR starší 18
let, respondentem byla osoba rozhodující o
dodavateli energií. Velikost vzorku byla 1036 respondentů. Sběr
dat probíhal pomocí Ipsos online panelu Populace.cz v termínu srpen–září
2023. Výzkum byl realizován pro
společnost ČEZ.
Výzkum Ipsos Consumer
Sentiment Tracker je realizován na reprezentativním vzorku populace
18–65
let kvartálně vždy poslední týden daného kvartálu. Poslední vlna byla realizována v září
2023, dotázáno bylo 1000 respondentů pomocí Ipsos online panelu Populace.cz.