Vláda upřednostnila zájmy žen a dětí: nová opatření k omezení škodlivého marketingu náhrad mateřského mléka (TZ)
Kodex chrání kojené i nekojené děti. Kodex zajišťuje, že rodiče získají adekvátní informace v oblasti kojení, ale také potřebné informace o náhradách mateřského mléka a jejich bezpečném používání, pokud je potřebují. Tyto informace musí být věcně správné a vědecky ověřené a rodiče by je měli obdržet primárně od erudovaných zdravotnic a zdravotníků, kteří zohlední jejich konkrétní situaci a zdravotní stav dítěte, nikoli od subjektů, které jsou vedeny snahou maximalizovat zisk prodejem svých produktů na úkor kojení. Nekojené děti pak Kodex chrání především tím, že stanoví požadavky na kvalitu komerční mléčné výživy, její bezpečnou přípravu, skladování i podání.
„Období po porodu je pro ženu významným, ale zároveň velmi křehkým obdobím. Kromě radosti z nového přírůstku zažívají rodiče také zcela přirozený strach, aby s jejich dítětem bylo vše v pořádku a neudělali při péči o něj nějakou chybu. Odborné studie ukazují, že komerční společnosti velmi sofistikovaně zneužívají obav rodičů, aby jim prodaly svoje produkty. Ty prezentují jako řešení obtíží, byť ve skutečnosti obtížemi nejsou, nýbrž představují standardní chování novorozenců, jako je například buzení v noci v důsledku kratších spánkových intervalů. Jsem proto ráda, že vláda v souladu s doporučeními WHO a UNICEF škodlivou propagaci komerční dětské výživy, dudlíků a lahví omezí a marketingovým manipulacím s emocemi a rodičovskými očekáváními v tomto zranitelném období učiní přítrž,“ objasňuje zmocněnkyně vlády pro lidská práva Klára Šimáčková Laurenčíková, která materiál vládě spolupředkládala.
Hlavními změnami, které dnešní rozhodnutí přinese, je zpřísnění zákonných pravidel pro marketing náhrad mateřského mléka, dudlíků a lahví, vytvoření metodického pokynu pro poskytovatele zdravotních služeb či pravidelný monitoring situace. Díky němu bude možné lépe reagovat na rozvoj marketingových praktik i s ohledem na nástup digitálních médií, jež s sebou přinesla také možnosti lepšího zacílení a individualizace propagačních sdělení.
„Schválené doporučení Rady vlády pro rovnost žen a mužů je jedním z dosud nejkomplexnějších materiálů tohoto poradního orgánu vlády,“ uvádí jeho místopředsedkyně Klára Šimáčková Laurenčíková. Předcházelo mu mimo jiné konání odborného kulatého stolu s Ministerstvem zdravotnictví, Ministerstvem průmyslu a obchodu a Úřadem Rady pro rozhlasové a televizní vysílání v únoru 2022. „Jsem rád, že vláda rozhodla v tak důležitém tématu o lepší koordinaci mezi rezorty a upřednostnila zájmy rodin s dětmi oproti finančním zájmům několika komerčních subjektů,“ říká náměstek ministra zdravotnictví Josef Pavlovic, který zároveň působí jako předseda Komise pro výživu kojenců a malých dětí. „Požadavek naplňovat Kodex je nedílnou součástí programu WHO a UNICEF Baby-friendly Hospital Initiative, jehož aktualizaci v České republice nyní společně s paní zmocněnkyní chystáme,“ doplňuje náměstek. Souběžně s naplňováním Kodexu se plánuje také školení zdravotnického personálu a cílené řešení potřeb rodičů, jejichž děti nemohou být kojeny.
Téma výživy nejmenších dětí je pro vládu vysoce aktuální a důležité téma. V České republice od roku 2003 čelíme setrvalému poklesu výlučně kojených dětí při odchodu z porodnice. V ČR se zároveň snižuje porodnost, klesající trend počtu narozených dětí je patrný s výjimkou roku 2021 již od roku 2018. Meziroční úbytek narozených v roce 2022 byl dokonce výraznější než v předcházejících letech (11% propad je největší od poloviny 90. let 20. století).[1] Přesto se však neočekává zmenšení trhu s umělou dětskou výživou, naopak tento bude podle prognóz do roku 2027 ještě růst.[2] V kombinaci se snižující se porodností lze proto očekávat o to větší boj o zákazníka, rozvoj a rozšíření marketingových strategií, lobbingu a dalších aktivit na ovlivnění relevantních aktérů, vč. zdravotníků a zdravotnic.
Kodex je efektivním nástrojem, prostřednictvím kterého lze na tyto trendy reagovat. Z nejnovějšího mezinárodního srovnání vyplývá, že při zásadním omezení přímých i nepřímých komerčních vlivů na rodiče, ovlivňujících jejich rozhodování o výživě dítěte a nabourávajících důvěru ve schopnost žen kojit, stoupá podíl výlučně kojených dětí v prvních 6 měsících věku až o 20 procentních bodů a státy plně implementující Kodex pak zároveň překonávají hranici 50 % výlučně kojených dětí v 6 měsících.
[1] Viz https://www.czso.cz/csu/czso/rocnik-narozenych-2022-je-nejslabsi-za-poslednich-18-let.
[2] Viz Euromonitor International: Baby Food in the Czech Republic, September 2022.
Poslední zprávy z rubriky Z domova:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Sleva na dítě 2023: na 1. dítě 15.204 Kč, na 2. dítě 22.320 Kč, na 3. a další dítě 27.840 Kč. Daňové zvýhodnění dle počtu dětí
- Základní potraviny - Cena chleba, másla, mléka, brambor
- Náhrada mzdy za karanténu nebo nemoc v roce 2020 - Kolik peněz dostanete za prvních 14 dnů?
- Kalkulačka přídavků na děti pro rok 2020 - Máte po zvýšení životního minima nárok na přídavky na děti? Kolik dostanete?
- Přídavky na děti - kdy máte nárok a kolik dostanete
- Nařízení vlády o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě č. 341/2017 Sb.
- Alimenty kalkulačka 2022 - výživné na dítě
- Nový občanský zákoník č. 89/2012 Sb.
- Nový stavební zákon
- Vláda upřednostnila zájmy žen a dětí: nová opatření k omezení škodlivého marketingu náhrad mateřského mléka (TZ)
- Odborný kulatý stůl k implementaci Mezinárodního kodexu marketingu náhrad mateřského mléka v české legislativě a možnostem metodické podpory jejího vymáhání
- Rada vlády pro rovnost žen a mužů jednala o genderových dopadech úsporných opatření NERV a dalších prioritách v oblasti rovnosti žen a mužů
Prezentace
22.11.2024 Výsledková sezóna: Obhájila Nvidia svou…
18.11.2024 Nejlepší telefon za 2 990 Kč. Motorola má hit…
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak trh reagoval na volby v USA? Historická maxima, ale i prudké propady
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Domácnosti si za plyn připlatí: Regulované poplatky vzrostou výrazně nad inflaci
Miren Memiševič, Skupina Klik.cz
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Martin Thienel, Kalkulátor.cz
Iva Grácová, Bezvafinance
Podvodníci čekají na vaši chybu: Jak se nenapálit při vánočních nákupech na internetu?
Marek Pokorný, Portu
Jak snížit daně díky DIPu? Zde je návod pro vyplnění daňového přiznání
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select