Vietnam a Škoda - nadějný trh i brána do jihovýchodní Asie
Vietnamští zákazníci mají specifické požadavky a preferují osobní kontakt s prodejci. Autosalony sídlí na okrajích měst a menší pobočky mají v centru, třeba ve velkých nákupních centrech, co nejblíž zákazníkům. Právě tam si zákazník může domluvit testovací jízdu, která pak probíhá v samotném dealerství. Vybírání auta trvá delší dobu, zahrnuje i detailní prohlídku zvažovaného vozu – k dispozici je proto u prodejce i občerstvení nebo masážní křesla. Zákazník chce většinou auto ihned, vybírá proto z vozů, které má prodejce na skladě.
Martin Jahn, člen představenstva Škoda Auto za oblast prodeje a marketingu (vpravo) a Le Do, generální ředitel projektu Škoda ve Vietnamu, během slavnostního uvedení Škoda Auto na vietnamský trh.
I to jsou situace, na které se Škoda Auto musí připravit. V těchto dnech totiž zahajuje prodej na vietnamském trhu a v blízké budoucnosti rozjede v asijské zemi i výrobu. Daniel Vošvrda, projektový koordinátor strategického řízení pro nové trhy, výběr Vietnamu vysvětluje: „Důvodů bylo více: dobré vztahy obou zemí a jejich provázanost, silná vietnamská komunita v Česku, rozvíjející se automobilový průmysl ve Vietnamu, kvalifikovaná pracovní síla nebo fakt, že tamní firmy se nebojí investovat a spolupracovat.“
Při výběru místního partnera, kterým je Thanh Cong Motor Vietnam (TC Motor), sehrála důležitou roli podpora českého velvyslanectví ve Vietnamu i fakt, že řada Vietnamců studovala či pracovala v bývalém Československu a české firmy nebo i čeština tak pro ně nejsou neznámé. „Česká ambasáda ve Vietnamu doporučila tři firmy, s nimiž jsme jednali. Po detailních jednáních se náš nynější partner ukázal jako nejlepší volba. V roce 2022 jsme začali ladit kontrakt a pustili se do plánování,“ vzpomíná Vošvrda.
Zájmu vietnamských novinářů během zahajovací akce se těšil mimo jiné model Kodiaq.
Vstup na vietnamský trh nabízí příležitost využít synergie s projektem Indie 2.0, v jehož rámci pod vedením značky Škoda vznikají modely více značek koncernu VW. Obě země mají podobné požadavky na automobily a legislativa ve Vietnamu podporuje import takzvaných CKD (Completely Knocked Down), tedy kompletně rozložených vozů, a jejich lokální montáž. V současné době je na tisíc obyvatel ve Vietnamu relativně malý počet vozidel v porovnání s dalšími zeměmi, avšak jejich počet rychle roste. Stabilní přítomnost ve Vietnamu je také příslibem pro další rozšiřování působnosti značky na trhy jihovýchodní Asie.
Import z Evropy a Indie
Na vietnamském automobilovém trhu převládají nová vozidla, která postupně nahrazují masově rozšířené mopedy. Prodeje rostou, nyní jde o více než tři sta padesát tisíc prodaných vozidel ročně, není to přitom tak dávno, kdy to bylo sto tisíc.
Škoda Auto plánuje své aktivity ve Vietnamu s ambicí expandovat a postupně zvyšovat svou přítomnost na trhu. V letošním roce se budou modely Karoq a Kodiaq dovážet z Evropy, příští rok pak přinese dovoz už zmíněných CKD vozidel z Indie a zahájení výroby přímo ve Vietnamu, v závodě, který nyní vyrůstá v provincii Quang Ninh
Přeprava vozů Škoda do Vietnamu
Škoda Auto plánuje ve Vietnamu také vytvořit síť prodejců. „V roce 2025 je cílem až dvacet dealerství a do roku 2028 až třicet prodejních míst,“ říká Martin Jahn, člen představenstva Škoda Auto za oblast prodeje a marketingu.
Konektivita a bezpečnost pro motorkáře
Zákazníci ve Vietnamu mají velký zájem o výbavu jako klimatizace, elektricky nastavitelná sedadla, kožené čalounění nebo kotoučové brzdy. Velkou roli hraje design a hodně se dbá na konektivitu a propojení s mobilními telefony.
Na místním trhu se prodá více než tři sta padesát tisíc vozidel ročně.
A jak to ve Vietnamu vypadá na silnicích? Provoz ve městech je velmi hustý a dopravní zácpy jsou na denním pořádku. K tomu všudypřítomné mopedy a chodci, kteří musejí vykazovat obzvlášť velkou míru odvahy, aby se do mumraje vydali. Vzhledem k tomu všemu je silniční provoz poněkud pomalejší. Což platí i na dálnici, kde je místní limit 120 km/h, většinou se ale jezdí pomaleji.
Škoda Auto přizpůsobila svá vozidla místním podmínkám a bezpečnostním normám. „Hodnotí se například i bezpečnost pro motorkáře,“ doplňuje Vošvrda. Modely pro místní trh jsou vybaveny mimo jiné funkcemi jako udržování v jízdním pruhu nebo radar středního dosahu.
Kdo je novým obchodním partnerem a proč jste ho zvolili?
Thanh Cong Motor Vietnam (TC Motor) je jednou z největších a finančně nejstabilnějších firem na vietnamském trhu. Sídlí v Hanoji a má rozsáhlé portfolio aktivit včetně automobilového průmyslu, rezidenčních a kancelářských nemovitostních projektů, hotelových komplexů a průmyslových areálů. Značka Škoda se rozhodla spolupracovat s TC Motor kvůli jeho silnému postavení na trhu, aktivnímu investování do průmyslových zón a schopnosti přispět k ekonomickému rozvoji celého regionu. TC Motor vlastní například Viet Hung Industrial Park, kde Škoda Auto plánuje rozmístit svou výrobu, a má veškerou nezbytnou infrastrukturu pro realizaci investičních plánů automobilky.
Zastoupení značky Škoda ve Vietnamu
Kde bude obchodní partner působit a co je pro tuto lokalitu specifické?
TC Motor působí v provincii Quang Ninh, kde se nachází Viet Hung Industrial Park. Tento průmyslový areál je strategicky umístěn a má přístup k rozvinuté dálniční síti, velkokapacitnímu mořskému a říčnímu přístavu a bohaté silniční infrastruktuře.
Jaká bude forma spolupráce?
Lokální výroba vozů značky Škoda bude zajišťována prostřednictvím smlouvy o výrobě. TC Motor se stane dovozcem a distributorem vozidel Škoda na základě globálně platné smlouvy. Bude zastupovat značku Škoda na celém vietnamském trhu, řídit rozvoj, standardy a kvalitu dealerské sítě, investovat do budování povědomí o značce a zvyšování image. Důležitou součástí spolupráce bude také nabídka servisních a poprodejních služeb pro zákazníky.
Jaká bude dealerská síť?
Dealerská síť Škoda Auto ve Vietnamu bude budována na základě předem definovaného obchodního modelu. Bude se podobat tomu evropskému s nezávislými prodejci, kteří budou mít přístup k podpoře, školením a know-how od automobilky. Cílem je rychle rozšiřovat síť a pokrýt potřeby zákazníků v celém Vietnamu, získat významný podíl na vietnamském trhu a stát se přední značkou v automobilovém průmyslu.
O jaké se jedná investice?
Škoda Auto a Škoda Volkswagen India Private Limited (ŠAVWIPL) investují do projektu ve Vietnamu zvláště do vývoje a výroby. Další významné investice jdou také od místního partnera TC Motor.
Škoda Vietnam se stala realitou.
Kdo je největším konkurentem na tamním trhu?
Na vietnamském trhu automobilů jsou největšími konkurenty japonské a korejské automobilové značky, které již mají silnou pozici a dobře rozvinutou dealerskou síť.
Kolik vozů plánuje Škoda ve Vietnamu prodat?
Škoda Auto počítá ve střednědobém horizontu s ročním odbytem 30 000 vozů a po roce 2030 mají dodávky vzrůst dokonce na více než 40 000 automobilů.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?