V letošním roce u nás dle odhadu skončí v koši potraviny v hodnotě 3 519 Kč na obyvatele. Podle průzkumů jich nejvíce vyhodí mladí lidé.
„Podle nejrůznějších průzkumů veřejného mínění u nás i ve světě patří právě mladí lidé do 26 let k největším plýtvačům s potravinami,“ řekl za pořadatele Tomáš Studeník, ředitel společnosti Insane Business Ideas. „Na druhou stranu je však spousta mladých lidí uvědomělých a problémy dnešního světa jim nejsou lhostejné. V tom se je snažíme podporovat i my.“ Důvodem, proč mladí lidé potravinami plýtvají, může být např. chybějící informace o tom, jak potraviny efektivně zpracovávat. „Vzhledem k tomu, že jsou budoucími klíčovými spotřebiteli, je jejich vzdělávání o ekologických následcích plýtvání jídlem důležité,“ dodává Studeník.
Mezi lídry v boji proti plýtvání potravinami u nás patří vedle organizací, jako je Potravinová banka nebo Zachraň jídlo, také obchodní řetězec Tesco. Ten se stal vůbec prvním maloobchodním prodejcem v České republice, který měří a zveřejňuje údaje o plýtvání potravinami.
Ke snižování potravinového odpadu společnosti Tesco přispělo zaměření se na systém objednávek a plánování, stejně jako hospodaření s potravinami, jejichž datum spotřeby se blíží a jsou zákazníkům v rámci speciálních sekcí v obchodech nabízeny s výraznou slevou. „Tyto sekce zákazníci často vyhledávají, sami nám tak pomáhají neplýtvat, a za to jsme rádi," dodává Loučková. Prostřednictvím partnerství s potravinovými bankami pak Tesco darovalo v loňském roce potravinové přebytky, které představovaly 3,7 milionů porcí jídel, které pomohly lidem v nouzi.
„Plýtvání nápoji, které nemůžeme kvůli kosmetickým vadám nebo krátké expiraci uvést na trh, dlouhodobě zamezujeme spoluprací s potravinovými bankami, které mohou tyto produkty využít. Potravinovým bankám jsme v roce 2022 darovali rekordních 530 tisíc litrů nápojů. Ty měly v odepsaných cenách hodnotu 13,7 milionu Kč. Jejich komerční hodnota byla třikrát vyšší. Třetina nápojů darovaných potravinovým bankám mířila v roce 2022 do uprchlických center. Jsme velmi rádi, že se podařilo podobný creathon realizovat. Je vidět, že mladá generace má k tématu plýtvání co říci a dokáže skvěle oslovit své vrstevníky,” dodává Ladislav Jelen, CSR & Community manažer Coca-Cola HBC.
Organizátorem WastedHack je společnost Insane Business Ideas s.r.o. spolu s Potravinovou bankou Praha a Středočeským krajem, z.s. Projekt spolufinancovala Evropská unie a program Erasmus. Akce proběhla pod záštitou Ing. Milana Maršálka, radního MČ Praha 10 pro životní prostředí a udržitelnost a MA21. Mezi hlavní partnery patří Tesco Stores ČR a.s., Coca-Cola HBC Česko a Slovensko, Zachraň jídlo, Potravinová banka Praha, Prague Film Institute, CEE Hacks, Mondelez Czech Republic s.r.o., Arcidiecézní charita Praha, Nestlé Česko s.r.o., Školní jídelna Praha 10.
Poslední zprávy z rubriky Z domova:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?