Bezmála dva roky jezdí na Českolipsku autobusy společnosti ČSAD Liberec. Podle analýzy je její činnost kladná a efektivní
Liberecký kraj si nechal zpracovat analýzu hospodárnosti a efektivity zajištění dopravní obslužnosti v oblasti Českolipska, kde od prosince roku 2021 jezdí autobusy společnosti ČSAD Liberec. Analýza, kterou zpracovala společnost NEXIA AP, mimo jiné dokládá správnost tehdejšího rozhodnutí Libereckého kraje dopravní obslužnost na Českolipsku převzít.
„Autobusy společnosti ČSAD Liberec jezdí na Českolipsku od 12. prosince 2021. Doba trvání smlouvy je deset let, tedy do prosince roku 2031. Na Českolipsku krajský vnitřní dopravce najezdí ročně přes 4 miliony kilometrů. Navíc některé spoje zajíždějí i do Středočeského kraje či hlavního města Prahy,“ uvedl Jan Sviták, statutární náměstek hejtmana pro resort dopravy. „Analýza, kterou nám zpracovala společnost NEXIA AP, dokazuje, že převzít tehdy dopravu na Českolipsku naším vnitřním dopravcem byl krok správným směrem. Koresponduje to navíc s naší vizí být transparentními, hospodárnými a nasazovat na trasy co nejmodernější vozidla.“
Hospodaření společnosti v loňském roce se v důsledku války na Ukrajině a ekonomické krize odvíjelo poněkud odlišně od původních modelů, ale i přesto je společnost v porovnání s jinými korporacemi obdobné velikosti a komplikovanosti nadprůměrně efektivní.
Významně vyšší byl objem objednaných výkonů (nárůst o 735.655 kilometrů – tj. 21 %) a zvýšily se také náklady zejména na pohonné hmoty, materiál, odpisy a personál. „Vše ale způsobovala také rostoucí míra inflace,“ dodal Sviták.
Vedení ČSAD Liberec, a.s. se podařilo výrazně zvýšit produktivitu práce a zefektivnit provoz. Díky komerčním službám, které společnost kromě závazkové služby provozovala, se podařilo částečně sanovat zvýšené náklady na provozování veřejných služeb. „Letos odhadujeme, že by se mohlo jednat o částku až 13 milionů,“ dodal Sviták.
Proto mohla společnost také zajišťovat komerční služby, které přinesly do kasy dopravce hrubý zisk ve výši cca 2,2 milionu korun.
V roce 2023 bude výkony ČSAD Liberec, a.s. zajišťovat 205 řidičů při vyšším smluvně objednaném výkonu 8.386.600 kilometrů.
„V prvních 5 měsících letošního roku také narostly částky za vybrané jízdné, a to přibližně o 27 %. Zájmem každého kraje je mít kvalitní, spolehlivou a nákladově efektivní veřejnou autobusovou dopravu. Roste-li objem vybraného jízdného, a tedy i přepravených cestujících, odráží to s vysokou pravděpodobností to, že ČSAD Liberec, a.s., poskytuje kvalitní a spolehlivé přepravní služby, jejichž nabídka se protíná s existující poptávkou,“ doplnil Jan Sviták.
Výsledek hospodaření roku 2022 společnosti ČSAD Liberec je cca 13,5 milionu korun. „Nyní očekáváme, že bychom každý rok mohli dosahovat zisku ve výši 10 až 20 milionů korun,“ uzavřel Sviták.
Liberecký kraj prostřednictvím společnosti Autobusy LK provedl vklad do společnosti 69 milionů korun. Dodatečný vklad ve výši 13 milionů korun proveden nebyl, přičemž společnost ČSAD Liberec v návaznosti na pozitivní vývoj předpokládá, že nebude potřeba.
Mgr. Filip Trdla
tiskový mluvčí kraje a krajského úřadu
filip.trdla@kraj-lbc.cz
Telefon: 485226307
Mobil: 770134419
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?