Nízké
mzdové nároky Čechů a jistá jejich bojácnost při
mzdovém vyjednávání se svými
zaměstnavateli a šéfy představují klíčový důvod, proč se Fialově
vládě daří „zalepovat“ dluh postupnou stabilizací veřejného zadlužení k
HDP. Navíc
vláda díky této stabilizaci nyní evidentně upouští od svého loňského plánu získat pod svoji kontrolu, znárodnit, klíčové tuzemské
elektrárny a
výrobu elektřiny jako takovou – a mít tak pod kontrolou cenotvorbu
elektřiny.
Ne snad, že by
vláda mohla mít splnění
schodku 295 miliard za „hotovou věc“, nicméně se zdá, že naprostým fiaskem – tedy
deficitem v rozsahu kolem 350 miliard a vyšším – už její letošní hospodaření rozhodně neskončí.
Vždyť podle průzkumu poradenské společnosti PwC z přelomu
roku si letos o přidání plánovalo v Česku říci nejméně lidí ze sledované takřka padesátky zemí. Uvážíme-
li, že Česko vykazuje jednu z nejvyšších
inflací z těchto zemí a má mezi nimi nejpřehřátější
trh práce, jedná se o až neuvěřitelný
výsledek a přesvědčivé potvrzení – a to v mezinárodním srovnání – bojácnosti Čechů ve
mzdovém vyjednávání.
Z této bojácnosti ovšem těží nejen
firmy samotné, jimž v
inflačním prostředí rostou
marže a
zisk, ale také
stát, jemuž, jak vidíme, rostou
daně z tohoto
zisku. A příjmy z těchto
daní pak
státu pomáhají „zalepovat“ dluh a snižovat už třetí měsíc v řadě vládní
deficit. V příštím
roce by jej
vláda měla na řadu
let stabilizovat na úrovni pod hodnotou tří procent
HDP, plyne z
prognózy ratingové agentury Fitch z minulého týdne. Hodnoty tří procent
HDP a nižší odpovídají alespoň základní stabilizaci veřejných financí, neboť – například – jejich splnění představuje klíčové kritérium pro
přijetí eura.
Kdo má svědomí dramatický
nárůst ziskovosti
firem jako
ČEZ,
Agrofert a dalších, z něhož tedy těží i
stát a jeho daňové příjmy? Řadový občan. Toleruje totiž firmám a podnikům citelně vyšší
marže. Takové, které nejen pokrývají objektivně navýšené náklady
firem, třeba ty plynoucí z vyšších
cen energií, ale dávají jim ještě vydělat navíc v porovnání s
lety před pandemií a
válkou. Řadový občan si kupuje méně zboží a
služeb než
roku 2019, ale za to „málo“, co pořídí, je ochoten platit dramaticky více, takže firmám pokrývá navýšené náklady a navýšenou
marži. Tato roztočená maržově-
inflační spirála je tedy nyní stěžejním zdrojem
růstu cenové hladiny v
ČR. Jinými slovy, Češi se nechávají holit jako ovečky.
Co s tím? Řadoví občané by měli překonat svoji bojácnost a říci si o výrazné přidání v
zaměstnání. Pokud na ně
zaměstnavatel nepřistoupí, měli by odejít jinam. Nejde o volání po plošném
růstu platů ve
státní sféře. Tam by se naopak zvyšovat neměly, neboť nejsou kryty rostoucími
zisky firem, ale rostoucím veřejným dluhem – tedy financovány z kapes budoucích generací. Kdo není spokojený s
platem ve
státní sféře, může začít podnikat nebo se nechat zaměstnat ve sféře soukromé – ta stále nabízí stovky tisíc
volných pracovních míst. Uleví se tím i
státu, neboť se dále zpomalí tempo jeho zadlužování.
Dokud si Češi nebudou říkat o výrazně větší přidání, budou mít
firmy tučné
zisky a
stát pak tučný příjem z
daní z tohoto
zisku. Ten je nyní již zjevně tak tučný, že představuje zásadní důvod, proč
stát poněkud zastřeně, ale přece „couvá“ se svým loňským plánem znárodnit klíčové
elektrárny v
ČR a
výrobu elektřiny jako takovou.
Loni v červnu
premiér Fiala v televizním projevu k národu přiblížil novou vládní strategii spočívající v tom – citujeme – „aby
stát získal v blízké budoucnosti pod kontrolu celou síť tuzemských klíčových
elektráren, tedy vlastní
výrobu elektřiny.“ Tento
pátek už ovšem
premiér hovořil zcela jinak. V reakci na
dotaz agentury Reuters uvedl – opět citujeme – že „nemluvil o převzetí
výroby elektřiny, ale mluvil o tom, že
stát musí získat významnější kontrolu
nad energetickou infrastrukturou,“ například v podobě zakoupení
zásobníků na
plyn.
Takže v červnu
2022 vláda plánovala dostat pod svoji kontrolu
výrobu elektřiny, a tím pádem i příslušnou cenotvorbu, ale v září
2023 už zjevně takový záměr němá – a dokonce ústy svého
premiéra tvrdí, že ani nikdy neměla.
Vládní otočce ostatně nasvědčuje i aktuální vyjádření Karla Haase, poslance
ODS a zpravodaje legislativy označované jako
Lex ČEZ. Ten pro Hospodářské noviny v týdnu uvedl, že probíhají diskuse ohledně tři variant úprav dané legislativy. Všechny tři přitom znamenají, že by
stát neměl možnost ani po přijatí
Lex ČEZ tento podnik či jeho část převzít na základě souhlasu pouze 75 procent hlasů přítomných na
valné hromadě.
Navíc, vzhledem k tomu, že se
vládě daří „zalepovat“ svůj dluh i bez
zestátnění ČEZ, a vzhledem k tomu, že situace na
energetických burzách napříč
EU se stabilizovala, se podstoupení rizika spjatého se
zestátněním ČEZ jeví jako stále méně adekvátní, ba už jako až kontraproduktivní. Tlak veřejnosti na snížení
cen elektřiny opadá, přičemž ovšem ta samá veřejnost celkem ochotně splácí vládní dluh skrze svoji krotkost v
mzdovém vyjednávání i ochotu „nechat se holit jako ta ovečka“. Tak proč by
vláda za takových podmínek měla riskovat střet s
armádou protřelých právníků toho či onoho
amerického fondu, kteří rozhodně tak krotcí jako
česká veřejnost nebudou?
V tom všem je třeba hledat
jádro oné premiérovy otočky o 180 stupňů, kdy zatímco loni chtěl zestátňovat
výrobu elektřiny v
ČR, nyní už nechce – či alespoň říká, že nikdy nechtěl, resp. že o tom nemluvil.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom, Trinity Bank
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má více než 92 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 65 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na: www.trinitybank.cz