Miliardový kontrakt Škoda Group ukazuje budoucí směřování egyptského průmyslu
Miliardový kontrakt Škoda Group ukazuje budoucí směřování egyptského průmyslu
31.07.2023 / 08:42 | Aktualizováno: 01.08.2023 / 12:15
Kontrakt, při jehož realizaci vypomáhalo i české velvyslanectví v Káhiře, není zajímavý pouze svým rozsahem a nasmlouvanou částkou, na případu Škoda Group jsou dobře patrné egyptské snahy o proměnu celých průmyslových odvětví hned v několika rovinách.
Společnost Škoda Group uzavřela na konci června historický kontrakt za více než 24 miliard korun s Egyptskými státními drahami na modernizaci 280 lokomotiv. Součástí smlouvy je navíc poskytnutí plného servisu po dobu nejméně 15 let.
Modernizace lokomotiv se může na první pohled jevit zejména jako snaha o zrychlení dopravy a zvýšení komfortu cestujících tak, aby odpovídal požadavkům moderní doby, výraznou roli však hraje z pohledu Egypta i faktor bezpečnosti. Právě z důvodů nevyhovujícího technického stavu vlaků došlo v posledních letech k řadě tragických nehod, přičemž při posledním velkém neštěstí v roce 2019 přišlo na káhirském vlakovém nádraží o život 25 osob. Egyptská vláda si je rizikovosti nasazováních starých a neudržovaných strojů vědoma, plánují se proto další investice do částí vozů (brzdy, dveře), ale i do zdokonalování zabezpečovacích systémů na tratích.
Lokalizace výroby a budování vlastního průmyslu
Průmyslová odvětví jsou hlavním pilířem plánu egyptské vlády na hospodářské reformy, pokud jde o hodnotu jejich příspěvku k HDP a vytváření pracovních příležitostí, což zároveň přispívá k dosažení cílů udržitelného rozvoje Egypta (Egypt Vision 2030). Velkým tématem je tedy i lokalizace výroby přímo do Egypta a postupné budování vlastních (původních) průmyslových odvětví. Firmám, které se pro lokalizaci výroby do Egypta rozhodnou, plyne řada výhod: zisk dlouhodobého přístup na místní trh, levnější pracovní síla i možnost snazšího exportu zboží v rámci regionu. Nepopiratelná pozitiva však lokalizace výroby přináší i Egyptu. Kromě toho, že dochází ke zvyšování kvalifikace personálu, v dlouhodobém horizontu se při exportu do regionu z pohledu Egypta zlepšuje dlouhodobě záporná obchodní bilance a zároveň omezuje jeho závislost na dovozech.
Přestože kontrakt Škoda Group je konkrétně zaměřen na průmysl kolejových vozidel, úsilí Egypta o zvýšení bezpečnosti, lokalizaci výroby a vytváření vlastních industriálních kapacit lze aplikovat na další odvětví v oblasti dopravy, zdravotnictví, zemědělství aj.
Přes objektivní výzvy, jakými je aktuálně složitá ekonomická situace země (míra inflace se v červnu stále pohybovala nad 30 %, země se nadále potýká s nedostatkem valut) nebo ve srovnání s Evropou náročnějšími vyjednávacími procesy i často zdlouhavými byrokratickými postupy, je úspěch Škoda Group názorným příkladem, že Egypt má o spolupráci s českými firmami zájem a může sloužit jako model pro další podnikatele napříč obory.
Ondřej Cuchý, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Káhiře
Poslední zprávy z rubriky Průmysl:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?