Umělou inteligenci přijímají Rakušané zatím se smíšenými pocity
Studie Consumer Check, kterou uskutečňuje pravidelně agentura MindTake na objednávku pro Handelsverband (Rakouský svaz obchodu), se naposledy zabývala umělou inteligencí a jaké postoje s ní mají spojené populace i obchodníci.
Výsledky výzkumu, v němž bylo osloveno 1 000 respondentů, ukázaly, že běžně přístupné programy umělé inteligence (AI), jako jsou například ChatGPT, DALL.E nebo Midjourney, jsou v populaci dosti rozšířené. 15 % Rakušanů už minimálně jeden program AI vyzkoušelo, dalších 46 % je zná. Na dotaz, jaký postoj k AI respondenti mají, dostala agentura odpovědi dokládající lišící se názory. Asi třetina oslovených (36 %) má s AI spojené velmi pozitivní nebo spíše pozitivní myšlenky; necelá polovina (47 %) naopak vidí AI kriticky. Zbývajících 17 % nemohlo nebo nechtělo hodnotit potenciál této technologie.
U respondentů jsou největšími přednostmi AI tyto atributy: může ulehčit život (24 %), nabídnout nový servis (22 %) nebo poskytnout radu nebo expertízu (21 %). Dalšími uvedenými výhodami AI jsou podpora profesních činností (18 %) a zjednodušení při nákupech (16 %). Podle třetiny rakouského obyvatelstva posílí nasazení AI kromě toho i konkurenceschopnost národní ekonomiky. Na otázku, zda by měla být AI v některých oborech či oblastech regulována nebo dokonce zakázána, odpovídalo kladně 44 % respondentů i přesto, že předtím jmenovali výhody AI. Osloveni ohledně postoje k AI byli i obchodníci. Asi 8 % z nich uvedlo, že už nějaké řešení vycházející z aplikace AI nasadili, dalších 23 % dotázaných pracovníků v obchodě to má v plánu ještě letos. 2 % z účastníků ankety už dokonce vyvinulo nějakou vlastní aplikaci AI (společně s partnery).
Podle obchodníků se programy podporované AI nejčastěji hodí k nasazení v oborech reklamy a marketingu (26 %). 14 % respondentů navíc uvádí, že AI využívají pro cenotvorbu a 12 % pro optimalizaci dodavatelsko-odběratelských řetězců a pro obory bezpečnost/rozpoznání podvodů/checkout. Při plánování sortimentu pomáhá AI 9 % obchodníků a pro 7 % je dobrým nástrojem i pro plánování regálů. Nejméně často se programy založené na AI využívají v upomínkách a v inkasu (5 %), v plánování ploch (4 %) a v oblasti HR a plánování personálních kapacit (4 %).
Jednatel svazu obchodu (Handelsverband) Rainer Will to komentoval takto: „Každý dvanáctý obchodní podnik už umělou inteligenci někdy nasadil, další čtvrtina se na to chystá v tomto roce a bude implementovat odpovídající řešení založená na ní. Neočekáváme nic menšího než technologickou revoluci, která umožní pro všechny klienty a zákazníky personalizovaný a zcela flexibilní nákupní zážitek. Nicméně přes všechny šance a potenciál se musíme mít na pozoru před riziky pro společnost.“
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Poslední zprávy z rubriky Nové technologie:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?