Online tržiště získávají na oblibě
Tuto platformu využívají k prodeji svých služeb zejména podniky působící v cestovním ruchu. Více se dozvíte v článku, který byl publikován v časopise Českého statistického úřadu STATISTIKA&MY: https://www.statistikaamy.cz/wp-content/uploads/2023/05/18042305.pdf.
Prostředí webových stránek slouží firmám nejen k jejich prezentaci a zviditelnění, ale také ke komunikaci se zákazníky nebo s obchodními partnery. Návštěvníci firemních webů zde často naleznou zákaznickou podporu, například v podobě chatu se zaměstnancem nebo s chatovacím robotem, mohou zde rovněž prohlížet nabídku volných pracovních míst a další důležité informace. Stále většího významu ovšem nabývá i online prodej, své zboží nebo služby nabízí online již velké množství firem. Uskutečňovat online prodej mohou podniky prostřednictvím jejich vlastních webových stránek nebo mobilních aplikací, a také nabízením zboží či služeb na online tržišti nebo prostřednictvím partnerského prodeje. Tržby získané z online prodejů tvoří nezanedbatelnou součást celkových podnikových tržeb.
Přes vlastní web či aplikaci prodává pětina firem
Firemní webové stránky nebo mobilní aplikaci, ve kterých je možné zadat online objednávku produktu nebo rezervaci poskytovaných služeb (např. e-shop), měla v Česku v roce 2021 pětina podniků s 10 a více zaměstnanci. Častěji takto prodávají velké podniky s více než 250 zaměstnanci, v roce 2021 to bylo 27 % z nich. Svůj e-shop nebo prodejní mobilní aplikaci měly v roce 2021 nejčastěji cestovní agentury nebo kanceláře (70 % podniků v tomto odvětví), podniky nabízející ubytování (59 %), podniky zabývající se vydáváním knih, novin, časopisů nebo softwaru (58 %), výrobou nápojů anebo podniky působící v telekomunikačních činnostech (v obou odvětvích shodně 47 % podniků).
Přes online tržiště se prodává hlavně ubytování
Online tržiště neboli marketplaces jsou dalším online prodejním kanálem pro podniky, které nechtějí budovat a provozovat vlastní e-shop. Jedná se o online prodejní portály, kde zprostředkovatelé zákazníkům nabízejí zboží nebo služby od mnoha různých, zpravidla menších prodejců. Můžeme si je představit jako virtuální obchodní domy, v nichž zákazníci seženou téměř vše na jednom místě. Nemusejí tak procházet mnoho webů, a porovnávat různé zboží a ceny. Do online tržišť řadíme i tzv. partnerský prodej, který se se rozšířil hlavně v posledních letech. Funguje tak, že firmy nabízejí své zboží nebo služby na webu (e-shopu) velkého internetového prodejce, který za to získává domluvenou provizi. U nás tento prodej provozují např. Alza Marketplace, Heureka!shops, Mall Partner (polské skupiny Allegro) nebo české online tržiště s módou Zoot. Každému účastníku online prodeje přes marketplace plynou jisté benefity.
Obchodník vstupující na online tržiště nebo do partnerského prodeje využívá již existující sítě klientů prodejce-zprostředkovatele, zavedený prodejní portál zastřešuje rovněž marketing, propagaci, vyřizování objednávek, reklamace, platební brány nebo zákaznický servis. Zprostředkovatel má z těchto prodejů provizi a rychleji roste a zákazník získává přístup k velkému množství produktů na jednom místě. V roce 2021 prodávalo v Česku na online tržištích celkem 5 % podniků s 10 a více zaměstnanci. V roce 2016 to byla 3 % podniků. Působení na online tržištích se výrazně liší v závislosti na převažující ekonomické činnosti firem. Dlouhodobě zde prodává nejvíce firem z odvětví ubytování (52 % v roce 2021). S vel kým odstupem pak následovaly subjekty zabývající se pronájmem automobilů, strojů či jiných zařízení (15 % v roce 2021) anebo prodejem automobilů či jejich opravami (11 %). V Česku znají lidé již dlouhé roky největší celosvětovou platformu Booking.com, sloužící k online rezervaci ubytování. Na výběr je zde téměř 30 milionů evidovaných ubytovacích jednotek.
Zčásti to vysvětluje, proč se přes online tržiště daleko nejvíc prodává právě ubytování. Mezi další v Česku známá online tržiště patří Dáme jídlo (v roce 2023 proběhl rebrand na Foodora), největší český portál s aukcemi Aukro nebo německá módní tržiště Zalando a About You. Působí zde i americké prodejní portály Amazon, eBay nebo čínský Aliexpress. Ukazuje se, že na prosperitu e-shopů a online tržišť v některých odvětvích mohla mít vliv koronavirová epidemie. Během ní u nás zaznamenal značný nárůst rozvoz jídla z restaurací i zboží zakoupeného online a začal být masivněji využíván partnerský prodej u zavedených velkých e-shopů.
Tři skupiny online prodejců
Podniky, které v roce 2021 uskutečnily online prodej, lze podle způsobu prodeje rozdělit do tří skupin. Nejvíce podniků (76 %) prodávalo pouze přes své vlastní webové stránky nebo mobilní aplikace a nevyužívalo online tržiště.
Jednalo se převážně o subjekty působící v automobilovém průmyslu (98 % podniků), v elektronickém průmyslu (92 %) nebo v činnostech v oblasti IT (90 %). Druhá, početně mnohem menší skupina podniků (22 %), realizovala v roce 2021 online prodeje jak přes vlastní e-shop (webové stránky) nebo mobilní aplikaci, tak také prostřednictvím online tržiště. Nejvíce podniků v této skupině náleží do odvětví ubytování (81 %). Do třetí skupiny, která realizovala elektronický prodej pouze prostřednictvím online tržiště, nikoli přes vlastní web nebo mobilní aplikaci, se řadilo pouze 2,5 % firem.
Převládající odvětví ekonomické činnosti v této skupině podniků bylo doprava a skladování (13 %). Podniky s 10 a více zaměstnanci v Česku využívají možnost prodávat přes silnější partnery také z toho důvodu, aby dostaly nabídku svých produktů i k zákazníkům v zahraničí. Data ČSÚ ukazují, že více než 60 % podniků, které v roce 2021 prodávaly přes online tržiště, uskutečnilo prodej do zemí EU a 27 % těch, které prodávaly přes online tržiště, mělo zákazníky ze zemí mimo EU. Naproti tomu podniky, které v roce 2021 nabízely své zboží či služby přes vlastní webové stránky nebo mobilní aplikaci, prodávaly zákazníkům v zahraničí méně často. Zákazníky v zemích EU našla v roce 2021 polovina z nich, a mimo Unii 15 % podniků.
V e-shopech jsme nadprůměrní, s online tržišti zaostáváme
Relativní zastoupení firem v Česku, které v roce 2021 prodávaly přes vlastní webové stránky nebo mobilní aplikaci, bylo vyšší než průměr Evropské unie. S 20 % takových podniků se Česko umístilo na 11. místě evropského žebříčku, průměr Unie činil 17 %. První příčky patřily podnikům v Irsku (31 %), ve Švédsku (28 %) a na Maltě (28 %), naproti tomu nejméně často tímto způsobem prodávaly podniky v Rumunsku (8 %). Podíl podniků v Česku, které prodávají přes online tržiště, je ovšem v rámci EU jeden z nejnižších. Průměr za evropskou sedmadvacítku byl za rok 2021 v tomto ukazateli 9 % podniků. Výrazné prvenství patří Litvě, kde v roce 2021 přes online tržiště prodávalo 26 % podniků. S velkým odstupem pak s 12% podílem následují podniky na Maltě, ve Španělsku nebo na Kypru. Méně podniků než v Česku prodává přes online tržiště v Estonsku, Lucembursku, ve Francii nebo v Rumunsku.
V tržbách dominuje vlastní web či aplikace
Prodeje přes webové stránky, mobilní aplikace nebo tržiště se v roce 2021 podílely na celkových tržbách všech podniků s 10 a více zaměstnanci v Česku 8,5 %. Dominantních 92 % z nich tvořily tržby z prodejů přes vlastní web nebo mobilní aplikaci a na tržby z prodejů přes online tržiště zbývalo jen 8 %. Převaha tržeb z prodejů přes vlastní e-shop nebo aplikace podniků není v Česku ojedinělá, ale ve větší či menší míře se projevuje ve všech ostatních zemích v Evropské unii. U nás je však vyšší než v průměru za EU27, kde poměr tržeb z prodejů přes vlastní e-shop nebo mobilní aplikaci k tržbám z prodejů přes online tržiště činil 84 : 16 %.
Největší část tržeb z prodejů přes vlastní webové stránky měly v roce 2021 z evropských zemí podniky v Estonsku (97 %), naopak největší příspěvek tržeb z prodejů přes online tržiště vykázaly podniky v Bulharsku (40 %) nebo v Litvě (35 %). Z hlediska odvětví měly v Česku v roce 2021 nejvyšší relativní podíl tržeb z prodejů uskutečněných přes vlastní web nebo mobilní aplikaci cestovní agentury a kanceláře. U nich tvořil příspěvek tržeb z prodejů přes vlastní webové stránky, e-shop nebo mobilní aplikaci 97 % a z prodejů přes online tržiště jen 3 %. Naproti tomu výrazný podíl tržeb získaných z prodejů přes online tržiště vykazuje u podniků v Česku odvětví ubytování. Zde tržiště v roce 2021 generovala 49 % tržeb, zatímco tržby z prodejů přes vlastní web, e-shop nebo mobilní aplikaci tvořily 51 %.
Odborný časopis STATISTIKA&MY je k přečtení ZDE:
https://www.statistikaamy.cz/wp-content/uploads/2023/05/18042305.pdf
Kamila Burešová
Oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti
Český statistický úřad
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- BinanceCoin získává 15%, když Binance získává FTX
- Zprávy o zlatě - Stříbro získává více než 1 %, Stříbro dnes získává přes 1 %, podobně jako platina. Palladium naopak získává přes 2 %, zlato 0,5 %.
- Online tržiště získávají na oblibě. Přes online tržiště se prodává hlavně ubytování. Mezi v Česku známá tržiště patří Dáme jídlo, největší český portál s aukcemi Aukro nebo německá módní tržiště Zalando a About You.
- STEM: Češi mají v oblibě Švédsko a Slovensko, chladní zůstávají vůči Ukrajině či Polsku
- Průzkum: Mezi zaměstnanci roste obliba příspěvku na penzijní připojištění
- Velká obliba Putina
- Obliba jedenáctistupňových piv roste
- Průzkum: Češi platí dobírkou na internetu neradi, v oblibě jsou bankovní převody
- STEM: Žebříček politické popularity ovládla ČSSD, koaliční politici oblibu ztratili
- Průzkum: Slováci obdarovávají šperkem častěji, obliba investičních šperků roste u nás i u sousedů
- Obliba GM bavlny ve světě roste
- Ve Francii roste obliba dřevěných výškových budov
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?