Největší intermodální terminál
Evropy East-West Gate (EWG) ve východomaďarském Fényeslitke hostil v minulém týdnu fórum inteligentních železnic a logistiky. Na něm odhalila Organizace OSN pro rozvoj
průmyslu (UNIDO) svůj záměr vytvořit společně s Huawei a dalšími mezinárodními partnery Globální alianci
umělé inteligence pro
průmysl a výrobu.
Založení aliance je plánováno na červenec. Jejím závazkem bude vytvořit platformu pro spolupráci a sdílení znalostí s
cílem podpořit inovace a využití
AI v
průmyslu a výrobě, a tím posílit digitální ekonomiku. „Jsme svědky toho, jak se mobilní konektivita a
průmyslové inovace propojují,“ uvedl výkonný ředitel UNIDO Cch'-jung Cou. „
Technologie 5G v kombinaci s
umělou inteligencí a cloud computingem přináší do odvětví
dopravy a logistiky mnoho výhod. Výrazně se zvýšila efektivita a kvalita
práce. Zlepšila se bezpečnost na pracovišti. Zvedlo se také zastoupení žen v pracovním prostředí, kde dříve dominovali muži.“
Přínosy technologických inovací jsou napříč průmyslovými odvětvími
čím dál více vidět. Aby mohlo do budoucna mnohem větší množství podniků těžit z podobných řešení, je důležité nabízet firmám pomoc s adopcí digitálních
technologií. „
Cílem aliance je sloužit jako platforma pro spolupráci, sdílení znalostí a prezentaci osvědčených postupů,“ upřesnil Cou.
Díky rychlému rozmachu chytrých
technologií založených na
5G,
AI a cloudových systémech se především v průmyslových odvětvích začíná nabízet řada praktických řešení, která výrazně snižují náklady a zvyšují efektivitu i bezpečnost na pracovišti. Maďarský terminál byl pro toto oznámení vybrán cíleně – EWG je první
průmyslovou lokalitou v
Evropě využívající
technologií 5G k ovládání jeřábů na dálku a ke svému fungování využívá i řadu dalších inovativních postupů. Privátní
síť 5G vybudovala společnost
Vodafone Hungary ve spolupráci s Huawei.
Terminál EWG, do nějž privátní subjekty investovaly 40 miliard maďarských
forintů (cca 2,5
miliard korun), zahájil provoz v říjnu
2022 a jeho výstavba na „zelené louce“ byla započala v
roce 2019. Díky nejmodernějším
technologiím dokáže odbavit až jeden
milion 20stopých
kontejnerů (TEU) ročně, což z něj činí největší zařízení tohoto typu v
Evropě, pokud jde o teoretickou kapacitu a plochu. Obrovský objem nakládaných a vykládaných
kontejnerů klade extrémně
vysoké požadavky na efektivitu i bezpečnost, právě zde však mají významný přínos
technologie. „Jelikož
5G umožňuje propojení všech vnitřních komunikačních a technických zařízení, lze vysoce automatizované jeřáby terminálu ovládat na dálku a vykonávat s nimi jemné pohyby. To výrazně zvyšuje produktivitu a zároveň poskytuje pohodlnější pracovní prostředí pro operátory jeřábů,“ uvedl János Tálosi, generální ředitel společnosti East-West Intermodal Logistics Plc.
Fóra se účastnil také Radoslaw Kedzia, viceprezident společnosti Huawei pro
region severní, střední a východní
Evropy, který vyzdvihl EWG jako dokonalý příklad, jak lze na základě spolupráce celé škály partnerů a investorů vytvářet mimořádnou společenskou hodnotu. „Zdejší digitalizovaná, technologicky vyspělá řešení lákají mnoho mladých místních
obyvatel k tomu, aby zůstali v této oblasti.
Průměrný věk zaměstnanců je 23–25
let. Je zde
vysoká bezpečnost, zdravé a čisté prostředí pro pracovníky, již žádné drsné podmínky,“ uvedl Kedzia. Nasazení moderních
technologií v rámci areálu EWG také dle jeho slov dokazuje, že
5G aplikované v oblasti evropského
železničního sektoru skutečně řeší běžné problémy a podporuje digitální transformaci. S tím souhlasí i János Tálosi. „Projekt představuje klíčový milník v rozvoji
technologií 5G v Maďarsku a digitalizaci
železniční nákladní
dopravy,“ dodal závěrem.
Fórum inteligentních železnic a logistiky
2023 proběhlo ve čtvrtek 15. června v intermodálním terminálu East-West Gate (EWG), který se nachází nedaleko ukrajinsko-maďarských
hranic na ploše 5
milionů metrů čtverečních, včetně terminálu, skladů a rozvojových zón. Jedná se o největší a nejmodernější intermodální terminál svého druhu a první soukromý
železniční logistický uzel s podporou
5G v
Evropě