mmr.cz (MMR)
Investice  |  05.06.2023 15:31:45

Konspirační weby už nedosáhnou na veřejné peníze. MMR společně s experty připravilo metodiku pro mediální zakázky

Metodika pomůže veřejným institucím zajistit, aby se jejich online inzerce neobjevila na portálech, na kterých by mohla poškodit jejich dobré jméno. Patří mezi ně hlavně konspirační a dezinformační weby. Metodika doporučuje například úřadům nebo státem ovládaným podnikům postupy pro zadávání inzerce, které firmy v soukromém sektoru už delší dobu běžně používají.

Část prostředků z veřejných zakázek na online inzerci putuje i k provozovatelům konspiračních a dezinformačních portálů. Na těchto internetových stránkách měly často nevědomky svoji inzerci například ČEZ, České dráhy, Česká pošta nebo Český rozhlas. Různé hoaxy a fake news neslouží jen propagandě diktátorských států. Přitahují velkou pozornost a s tím spojenou reklamu, pro dezinformační weby jsou proto velmi dobrým zdrojem příjmů. Metodika přispěje k tomu, aby mezi nimi nebyly peníze daňových poplatníků. Doporučujeme postupy, které už delší dobu praktikuje i MMR. Prostředky resortu díky tomu nekončí na účtech provozovatelů konspiračních webů,” uvedl místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš.


Zadavatelé si mohou ve formě obchodní podmínky stanovit konkrétní pravidla, podle kterých se jejich inzerce zobrazí pouze v médiích, jež dostatečně splňují etické nebo žurnalistické standardy. Jako vodítko si mohou vybrat z palety nástrojů, které jsou v daném okamžiku aktuální. V současné době jsou to například MediaRating Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky, přehled dezinformačních webů spravovaný spolkem Nelež nebo výstupy tzv. jednotných měn měření návštěvnosti médií v ČR. Mezi tyto měny patří například NetMonitor, MediaProjekt nebo RadioProjekt a TVmetry. „Nejúčinnější obranou proti dezinformacím je samozřejmě vzdělávání už od nejmladších let. Je potřeba zvyšovat schopnosti lidí dezinformace rozpoznat, o což se snažíme i v programech Digitálního Česka. To je ale běh na dlouhou trať, oproti tomu naše metodika může přinést pozitivní efekt velmi rychle, protože doporučuje už zavedené a osvědčené nástroje,” dodal Bartoš.

Více: Metodické doporučení mechanismu nákupu reklamy ve veřejných zakázkách v oblasti brand safety


Veřejné instituce často nemají informace o tom, že jimi placená inzerce se objevuje i na konspiračních webech. Tyto zakázky obvykle zajišťují mediální agentury, kterým státem vlastněné podniky a veřejné instituce v tomto směru nedávají žádná omezení. “Touha vydělat peníze na strachu, obavách nebo frustraci by měla být co nejvíc potlačovaná. Vždyť největší české dezinformační weby si vydělají nižší jednotky statisíců za měsíc právě na reklamě, velmi často díky nevědomosti inzerentů. Ti tak podstupují nejen finanční, ale i reputační rizika,” uvedl spoluzakladatel spolku Nelež Roman Číhalík.

Otázkám spojeným s inzercí na dezinformačních a konspiračních webech se dlouhodobě věnují také respektované komunikační agentury. „Toto doporučení vnímáme jako signál, že stát bere problematiku dezinformací vážně, neboť si uvědomuje, že špatná reputace státu může způsobit celospolečenské problémy. Nicméně doporučujeme, aby stát nezůstal jen u tohoto kroku, ale aby použil veškeré možné prostředky v boji s dezinformacemi, jako je například podpora mediální gramotnosti, transparentnost jeho rozhodnutí, spolupráce s novináři nebo podpora výzkumu dezinformací,“ komentuje tento krok Kateřina Hrubešová, výkonná ředitelka Asociace komunikačních agentur.

Metodika MMR představuje doporučení, které se opírá o dlouhodobou dobrou praxi soukromých zadavatelů. Veřejné instituce v tomto ohledu teprve napravují vážné nedostatky. Text metodiky je přístupný na odkazu zde.

Konspirační weby už nedosáhnou na veřejné peníze. MMR společně s experty připravilo metodiku pro med

Poslední zprávy z rubriky Investice:

Pá 17:12  Výhra Trumpa a její dopad na investice v Evropě Radoslav Jusko (Ronda Invest)
Pá 17:06  Návrat D. Trumpa na pozadí uvolňování měnové politiky (Komentář) Investiční bankovnictví (Komerční banka)
Pá 17:05  US500 dosahuje nová maxima X-Trade Brokers (XTB)
Pá 17:05  Týden na akciových trzích: Volební efekt +4,6 % - Komentář Investiční bankovnictví (Komerční banka)




Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688