Evropská komise vyzývá k posílení námořních operací v rámci celého evropského bloku
Sedmadvacítka členských států EU dohromady spravuje největší námořní zakázanou zónu na světě, avšak v poslední době čelí tato zóna řadě hrozeb.Evropská komise proto vyzvala k tomu, aby byla co nejdříve zintenzivněna celoevropská námořní cvičení za účasti vojenských a civilních subjektů, a to zejména z důvodu zvýšeného ohrožení kritické infrastruktury v námořní oblasti.
V únoru 2022, ještě před začátkem ruské invaze na Ukrajinu, vzbuzovaly manévry ruských lodí obavy v Irsku. Tamější vláda se totiž obávala o bezpečnost podmořských kabelů, které jsou bezpečnostním rizikem pro vládu v Dublinu. Po začátku invaze se tyto incidenty v evropském námořním prostoru pouze stupňovaly. V listopadu téhož roku došlo k výbuchu plynovodu Nord Stream, při kterém došlo k poškození potrubí a úniku plynu na několika místech. Následné vyšetřování, které vedlo Dánsko a Švédsko s podporou dalších států prokázalo, že výbuchy způsobila masivní exploze. Letos v březnu rovněž několik evropských vlád odhalilo podezřelé špionážní akce ruských plavidel v Severním moři. Tyto aféry tak donutily evropské lídry konkrétně jednat. Na zahájení Evropského námořního dne 24. května 2023 ve francouzském Brestu evropský komisař pro životní prostředí, oceány a rybolov Virginijus Sinkevičius uvedl, že se připravuje nový akční plán v rámci strategie EU pro ochranu námořní oblasti.
„Rizika jsou velmi reálná, protože jsme viděli, co se stalo s infrastrukturou Nord Stream, a stále probíhá vyšetřování, které přináší další a další podrobnosti, takže si myslím, že musíme být realističtí, pokud jde o současnou geopolitickou situaci, ve které se nyní nacházíme, a musíme přijmout všechna možná opatření. A z tohoto důvodu jsme do naší aktualizované námořní strategie EU zahrnuli velmi důležitou část ochrany a monitorování našich klíčových infrastruktur, zejména s vědomím, že hrají klíčovou roli v naší energetické nezávislosti a strategické autonomii.„
Virginijus Sinkevičius, evropský komisař pro životní prostředí, oceány a rybolov
Mezi infrastrukturu považovanou za kritickou patří také větrné elektrárny na moři, podmořské komunikační kabely a potrubí. Evropská agentura pro námořní bezpečnost se sídlem v Lisabonu se rovněž připravuje na koordinaci a pomoc členským státům při zvyšování jejich pohotovosti. Modernizovaná digitální platforma bude spuštěna v lednu 2024 pod názvem Common Information Sharing Environment (CISE).
Platforma CISE je iniciativa EU, která poskytuje decentralizovaný rámec pro výměnu informací mezi jednotlivými odvětvími a hranicemi. Zapojuje se do ní více než 300 orgánů EU a vnitrostátních orgánů odpovědných za námořní dohled. Cílem CISE je zajistit interoperabilitu evropských a vnitrostátních systémů námořního dohledu a umožnit všem dotčeným orgánům automatickou a bezpečnou výměnu informací. |
Vnitrostátní orgány, které provádí mnoho různých úkolů operativního dohledu, mají z napojení na CISE přímý prospěch, a to v různých odvětvích, jako je bezpečnost a zabezpečení námořní dopravy, kontrola rybolovu, připravenost na znečištění moří a reakce na ně, ochrana mořského prostředí, cla, hraniční kontroly či obecné prosazování práva a obrana. Celkově CISE umožňuje efektivní pochopení všech činností prováděných na moři, které by mohly mít dopad na bezpečnost, ochranu, hospodářství nebo životní prostředí EU a jejích členských zemí. Vývoj CISE byl zahájen v roce 2009 a od té doby byl zdokonalován a rozvíjen. Od roku 2019 se CISE nachází v přechodné fázi, která má připravit půdu pro dosažení jeho operačního statusu. Tuto fázi řídí Evropská agentura pro námořní bezpečnost (EMSA), zapojuje se do ní většina členských zemí a agentur EU a využívá technologickou a vědeckou podporu JRC. Komise celý proces řídí a monitoruje a podporuje účast všech členských států.
„CISE můžeme využívat jako platformu pro vzájemné informování, také ji můžeme využívat pro včasné varování a pro výstrahy. Vytvoří se tak jedinečné kombinační spojení mezi všemi orgány v Evropě, které pracují v oblasti námořního dohledu.“
Uvedl k tomu pro Euronews Leendert Bal, vedoucí oddělení pro bezpečnost, ochranu a dohled v Evropské agentuře pro námořní bezpečnost.
Autor: Antonín Nenutil, Euroskop.cz
Foto: Unsplash
Poslední zprávy z rubriky Evropská unie:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Námořní Hedvábná stezka byla námořním kanálem pro přepravu, obchod a kulturní výměnu mezi starověkou Čínou a jinými zeměmi. Říká se jí také „Námořní keramická cesta“ a „Námořní stezka koření.“ Je to nejstarší známá námořní cesta. (video)
- Zájem Čechů o plastické operace stoupá, nejžádanější jsou zvětšení prsou a operace víček
- Českoslov. námořní - Akcie Českoslov. námořní aktuálně - akcie online
- Námořní míle, délka námořní míle
- ČEZ znovupřipojil 1. blok JETE, 2. blok je stále mimo. Limity ny Bílině by měly být zrušeny
- Pokutové bloky - Bloky na pokuty za přestupky - formulář 2012
- Příkazové bloky - Příkazové bloky - formulář 2017
- Příkazové bloky - Příkazové bloky - formulář 2020
- SÚJB: 1. blok JEDU nedostane dlouhodobou licenci, 2 bloky budou možná stát i v lednu
- Pokutové bloky - Bloky na pokuty za přestupky - formulář 2011
- Pokutové bloky - Pokutové bloky - formuláře pro všechny roky
- V Dukovanech skončila odstávka 3. výrobního bloku, dopoledne začal blok opět dodávat elektřinu
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory