Modernizace D1 byla náročná, výrazně ale zlepšila komfort a bezpečnost
V případě opravy mostu Šmejkalka došlo opravdu k vyjmutí z projektu modernizace D1 a jeho oprava by měla být zahájena v letošním nebo příštím roce, zhotovitel již byl vybrán, přičemž v nejbližším období bude z jeho strany zpracováván realizační projekt, jelikož k zadání došlo metodou design&build.
Tohoto faktu jsou si zcela jistě vědomi i desetitisíce řidičů, kteří dálnici denně využívají. Prohlášení o dokončení modernizace se vždy vztahovala ke stavebním pracím na dálničním tělese, nikoli k procesům souvisejícím, jako jsou kolaudace, reklamace nebo průběžná výstavba související a doplňující infrastruktury odpočívek.
Rozsah modernizace D1 byl obrovský, jeho přínosy jsou zjevné
Během modernizace byla provedena kompletní rekonstrukce 160 kilometrů D1 v obou směrech, a to včetně mostů (92 dálničních mostů, 35 nadjezdů), mimoúrovňový křižovatek, středního dělícího pásu dálnice, kanalizace a několika odpočívek. Došlo k dílčímu doplnění telematických zařízení a v celé délce byl položen kapacitní optický kabel umožňující výhledově další zlepšování telematických systémů především pro řízení provozu přes Vysočinu v zimním období, který je součástí výhledových plánů ŘSD.V rámci modernizace bylo zbouráno a nově postaveno 35 dálničních nadjezdů s rezervou na budoucí potenciální možnost rozšíření dálnice na šestipruhové uspořádání. Významně vzrostla také bezpečnost díky rozšíření zpevněné krajnice, kompletní výměně systému odvodnění, vybudování odstavných zálivů v místech stoupání, instalaci nových svodidel s vysokou úrovní zadržení, modernizací stávajícího systému tísňového volání SOS a výstavbou oplocení.
Cíle modernizace, které spočívaly pro uživatele především ve zvýšení bezpečnosti, komfortu a v zajištění bezpečného a plynulého provozu, tak bylo jednoznačně dosaženo. Ze závěrů NKÚ rovněž nevyplývá, že by investované prostředky ve výši 28,1 mld. Kč nebyly vynaloženy účelně, efektivně a hospodárně. Samostatná existence modernizované dálnice, která je k dispozici pro každodenní nepřetržité použití desítkám tisíc řidičů, je toho jednoznačným dokladem.
Ministr dopravy Martin Kupka se s výstupy nálezu seznámil a vyžádal si stanovisko ŘSD, které jako investorská a správcovská organizace mělo modernizaci D1 na starosti. Jedná se zejména o výtky k provádění oprav či opakovanému vzniku závad v rámci reklamací.
Současně se však ministr Kupka ohrazuje proti tvrzení NKÚ, že ministerstvo neřeší systémové otázky, na které NKÚ v rámci kontroly konkrétního projektu upozornil, jako je problematika stavu mostů a problematika vysokorychlostního vážení.
Za logické nelze považovat ani tvrzení NKÚ, že ministerstvo spolu s ŘSD dosud modernizaci dálnice souhrnně nevyhodnotily, pokud zároveň tvrdí, že není dokončena.
Zároveň poukazujeme na části závěrečné zprávy NKÚ, které ovšem v kriticky pojaté tiskové zprávě zcela chybí:
"Provedená modernizace dálnice D1, resp. modernizace jejich úseků, nepochybně přinesla výrazné zlepšení stavebně-technického stavu, prostorového uspořádání i vybavení modernizované dálnice v porovnání s původní dálnicí D1, čímž se ve srovnání s původní dálnicí nepochybně zvýšila i bezpečnost provozu a dopravní komfort pro uživatele dálnice. Byly při ní provedeny mj. i opravy a rekonstrukce většiny dálničních mostů a nadjezdů (ŘSD uvedlo, že na modernizovaných úsecích rekonstruovalo nebo opravilo celkem 92 dálničních mostů a 35 nadjezdů)."
"Modernizaci D1 nelze posuzovat pouze úzkým pohledem v porovnání s novostavbou, ale je nutné zahrnout i koncepční pohled minulých a budoucích stavebních prací. Dle našeho názoru byl cíl a princip Modernizace D1 naplněn s vyváženým poměrem vynaložených nákladů a přínosů. Stavba Modernizace D1 byla první komplexní a ucelená rekonstrukce dálničního tahu. Zjištění uvedená v Kontrolním protokolu bude kontrolovaná osoba podrobně analyzovat, vyvodí z nich nápravná opatření, která bude aplikovat při přípravě a realizaci dalších staveb a údržbě pozemních komunikací, které spravuje.“
V rámci modernizace bylo zbouráno a nově postaveno 35 dálničních nadjezdů s rezervou na budoucí potenciální možnost rozšíření dálnice na šestipruhové uspořádání. Významně vzrostla také bezpečnost díky rozšíření zpevněné krajnice, kompletní výměně systému odvodnění, vybudování odstavných zálivů v místech stoupání, instalaci nových svodidel s vysokou úrovní zadržení, modernizací stávajícího systému tísňového volání SOS a výstavbou oplocení.
Cíle modernizace, které spočívaly pro uživatele především ve zvýšení bezpečnosti, komfortu a v zajištění bezpečného a plynulého provozu, tak bylo jednoznačně dosaženo. Ze závěrů NKÚ rovněž nevyplývá, že by investované prostředky ve výši 28,1 mld. Kč nebyly vynaloženy účelně, efektivně a hospodárně. Samostatná existence modernizované dálnice, která je k dispozici pro každodenní nepřetržité použití desítkám tisíc řidičů, je toho jednoznačným dokladem.
Ministr dopravy Martin Kupka se s výstupy nálezu seznámil a vyžádal si stanovisko ŘSD, které jako investorská a správcovská organizace mělo modernizaci D1 na starosti. Jedná se zejména o výtky k provádění oprav či opakovanému vzniku závad v rámci reklamací.
Současně se však ministr Kupka ohrazuje proti tvrzení NKÚ, že ministerstvo neřeší systémové otázky, na které NKÚ v rámci kontroly konkrétního projektu upozornil, jako je problematika stavu mostů a problematika vysokorychlostního vážení.
Za logické nelze považovat ani tvrzení NKÚ, že ministerstvo spolu s ŘSD dosud modernizaci dálnice souhrnně nevyhodnotily, pokud zároveň tvrdí, že není dokončena.
Zároveň poukazujeme na části závěrečné zprávy NKÚ, které ovšem v kriticky pojaté tiskové zprávě zcela chybí:
"Provedená modernizace dálnice D1, resp. modernizace jejich úseků, nepochybně přinesla výrazné zlepšení stavebně-technického stavu, prostorového uspořádání i vybavení modernizované dálnice v porovnání s původní dálnicí D1, čímž se ve srovnání s původní dálnicí nepochybně zvýšila i bezpečnost provozu a dopravní komfort pro uživatele dálnice. Byly při ní provedeny mj. i opravy a rekonstrukce většiny dálničních mostů a nadjezdů (ŘSD uvedlo, že na modernizovaných úsecích rekonstruovalo nebo opravilo celkem 92 dálničních mostů a 35 nadjezdů)."
"Modernizaci D1 nelze posuzovat pouze úzkým pohledem v porovnání s novostavbou, ale je nutné zahrnout i koncepční pohled minulých a budoucích stavebních prací. Dle našeho názoru byl cíl a princip Modernizace D1 naplněn s vyváženým poměrem vynaložených nákladů a přínosů. Stavba Modernizace D1 byla první komplexní a ucelená rekonstrukce dálničního tahu. Zjištění uvedená v Kontrolním protokolu bude kontrolovaná osoba podrobně analyzovat, vyvodí z nich nápravná opatření, která bude aplikovat při přípravě a realizaci dalších staveb a údržbě pozemních komunikací, které spravuje.“
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Doprava:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun