Korunovace Karla III. zajistí britské ekonomice „čistý zisk“ v přepočtu zhruba 20 miliard korun, plyne z výpočtu Brand Finance. Každý Brit vydělává na monarchii 80 korun čistého ročně
Včerejší organizačně dobře zvládnutá, úspěšná korunovace krále Karla III. upevnila reputaci britské monarchie. A to v době, kdy se stále vyrovnává s loňským skonem královny Alžběty II. a aktuálními kontroverzemi kolem princů Andrewa a Harryho.
Královská rodina tak má nadále kladný finanční dopad na britskou ekonomiku. Ačkoli její náklady narůstají, zatímco výnosy se tenčí. Vyplývá to z nové analýzy poradenské společnosti Brand Finance (zde).
Korunovace samotná podle Brand Finance zajistí britské ekonomice výnos v přepočtu zhruba 45 miliard korun. Její náklady přitom činí v přepočtu přibližně 25 miliard korun. Celkový „zisk“ z celé akce tak odpovídá v přepočtu 20 miliardám korun. Náklady akce vznikají hlavně v souvislosti s mimořádně vyhlášeným dnem pracovního klidu, připadajícím na pondělí 8. května. Den volna snižuje celkový letošní nominální HDP britské ekonomiky.
Společnost Brand Finance ale vypočítává nejen dopad korunovace, tedy jednorázové záležitosti. Zaměřuje se také na běžné výnosy a náklady, které jsou s monarchií spojeny každoročně. Pro probíhající finanční rok vyčísluje běžné výnosy monarchie pro britskou ekonomiku na v přepočtu přibližně patnáct miliard korun, a to při běžných nákladech necelých deseti miliard korun.
Letos tak monarchie britské ekonomice zajisti „čistý zisk“ zhruba 25 miliard korun, při zahrnutí jak běžného, tak mimořádného „čistého zisku“.
Výnosy pramení zejména ze síly a celosvětového věhlasu značky britské monarchie, která je pozitivním impulsem britskému obchodu, tamnímu turistickému ruchu či globálnímu mediálnímu a kulturnímu zájmu nejen o královskou rodinu, ale i o Británii jako takovou. Náklady souvisí s financováním a apanáží britské monarchie, resp. královské rodiny, které jsou částečně hrazeny z britského veřejného rozpočtu, a dále pak například s bezpečnostními výlohami.
Každému z 67 milionů obyvatel Británie tak monarchie i přes své náklady ročně zajišťuje „čistý zisk“ vy výši tří liber, tedy zhruba 80 korun, vypočítává Brand Finance.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom, Trinity Bank
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má více než 92 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 65 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na: www.trinitybank.cz
Okomentovat na facebooku
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz