Modernizace pardubického uzlu běží na plné obrátky, finišují práce ve výškové budově
V roce 2020 se práce soustředily především na kabelizaci a instalaci provizorního zabezpečovacího zařízení, realizovaly se přeložky inženýrských sítí, kanalizace a nové trakční vedení. Nový je rovněž most u Parama a také čtyřkolejné přemostění ulice 17. listopadu, které doplnily další dva mosty. Jeden trvalý pro nově přidanou kolej a druhý provizorní, díky kterému se mohl zachovat dvoukolejný provoz v průběhu rekonstrukce. Do podchodu, který propojuje Sladkovského a Rokycanovu ulici, se napojil nový tubus, který je nyní zaslepen, ale výhledově bude sloužit veřejnosti jako přístup na novou zastávku Pardubice centrum. „Vnímám zájem o výstavbu této zastávky, a proto intenzivně komunikuji s městem i krajem. Samotná stavba musí proběhnout v zákrytu s probíhající modernizací celé stanice, čas nás tedy tlačí,“ vysvětluje ministr Kupka.
V současnosti se čile se pracuje na rekonstrukci čtvrtého a výstavbě nového pátého nástupiště, obě se dokončí v červenci, na řadu pak přijde poslední, třetí. Všechna opravená nástupiště jsou ve výšce 550 mm nad kolejí, tedy v úrovni podlahy moderních vlaků, mají nová zastřešení, osvětlení a informační systém. Letos se také usadí na pilíře zbývající díly lávky a postupně se doplní výtahy a eskalátory. S otevřením pro veřejnost se počítá v polovině příštího roku.
Současně s modernizací nástupišť se také kompletně opravují oba podchody. Příjezdový je nyní zcela uzavřen, stojí zde už ale eskalátory a intenzivně se pracuje na interiéru, výstupech na jednotlivá nástupiště a také na jeho prodloužení na nové páté nástupiště. Cestující proto dočasně využívají pouze odjezdový podchod, který je už s novými eskalátory a částečně po modernizaci.
Významnou probíhající akcí je také komplexní rekonstrukce výškové budovy, kterou bude Správa železnic využívat jako své školicí středisko. V přízemí střední části jsou prostory restaurace a rychlého občerstvení, které budou sloužit i široké veřejnosti. V suterénu se přeměňuje původní kino na multifunkční sál. Prostory ve vyšších podlažích se také upravují a využijí se pro umístění dopravního sálu a dalších školicích prostor. Celá rekonstrukce se provádí citlivě a s ohledem na památkovou ochranu se budova v maximální možné míře přiblíží původnímu stavu. „Od září by už měl dřívější hotel sloužit novým účelům, ještě než se sem nastěhují naši zaměstnanci, zpřístupníme o prázdninách prostory široké veřejnosti,“ doplňuje Jiří Svoboda.
Rekonstrukce železniční stanice Pardubice hlavní nádraží zlepší technický stav a parametry celého uzlu. Díky investici se zvýší bezpečnost provozu a cestujícím se zlepší dopravní dostupnost jednotlivých částí krajské metropole. Díky úpravám ve stanici se zvýší průjezdná rychlost v hlavních kolejích na 160 km/h. Stavba běží od září 2020 a dokončena bude v prosinci příštího roku.
Projekt Modernizace železničního uzlu Pardubice je spolufinancován Evropskou unií z Nástroje pro propojení Evropy (CEF). Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury. Celkové investiční náklady stavby činí 6 365 944 040 Kč.
V roce 2020 se práce soustředily především na kabelizaci a instalaci provizorního zabezpečovacího zařízení, realizovaly se přeložky inženýrských sítí, kanalizace a nové trakční vedení. Nový je rovněž most u Parama a také čtyřkolejné přemostění ulice 17. listopadu, které doplnily další dva mosty. Jeden trvalý pro nově přidanou kolej a druhý provizorní, díky kterému se mohl zachovat dvoukolejný provoz v průběhu rekonstrukce. Do podchodu, který propojuje Sladkovského a Rokycanovu ulici, se napojil nový tubus, který je nyní zaslepen, ale výhledově bude sloužit veřejnosti jako přístup na novou zastávku Pardubice centrum. „Vnímám zájem o výstavbu této zastávky, a proto intenzivně komunikuji s městem i krajem. Samotná stavba musí proběhnout v zákrytu s probíhající modernizací celé stanice, čas nás tedy tlačí,“ vysvětluje ministr Kupka.
Rozsáhlé práce v samotné stanici se rozběhly v roce 2021. „Veřejnost začala intenzivně pociťovat zejména opravu prvního a druhého nástupiště. Vyrostly první pilíře nové lávky pro pěší, která propojí sídliště Dukla se Zeleným Předměstím a Palackého třídou. Na konci zmíněného roku se už pro cestující otevřela první dvě proměněná nástupiště. Naplno se také rozběhly práce na další klíčové modernizaci, která je koordinována s pardubickým uzlem, konkrétně z Rosic nad Labem do Stéblové,“ přibližuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
V současnosti se čile se pracuje na rekonstrukci čtvrtého a výstavbě nového pátého nástupiště, obě se dokončí v červenci, na řadu pak přijde poslední, třetí. Všechna opravená nástupiště jsou ve výšce 550 mm nad kolejí, tedy v úrovni podlahy moderních vlaků, mají nová zastřešení, osvětlení a informační systém. Letos se také usadí na pilíře zbývající díly lávky a postupně se doplní výtahy a eskalátory. S otevřením pro veřejnost se počítá v polovině příštího roku.
Současně s modernizací nástupišť se také kompletně opravují oba podchody. Příjezdový je nyní zcela uzavřen, stojí zde už ale eskalátory a intenzivně se pracuje na interiéru, výstupech na jednotlivá nástupiště a také na jeho prodloužení na nové páté nástupiště. Cestující proto dočasně využívají pouze odjezdový podchod, který je už s novými eskalátory a částečně po modernizaci.
Významnou probíhající akcí je také komplexní rekonstrukce výškové budovy, kterou bude Správa železnic využívat jako své školicí středisko. V přízemí střední části jsou prostory restaurace a rychlého občerstvení, které budou sloužit i široké veřejnosti. V suterénu se přeměňuje původní kino na multifunkční sál. Prostory ve vyšších podlažích se také upravují a využijí se pro umístění dopravního sálu a dalších školicích prostor. Celá rekonstrukce se provádí citlivě a s ohledem na památkovou ochranu se budova v maximální možné míře přiblíží původnímu stavu. „Od září by už měl dřívější hotel sloužit novým účelům, ještě než se sem nastěhují naši zaměstnanci, zpřístupníme o prázdninách prostory široké veřejnosti,“ doplňuje Jiří Svoboda.
Rekonstrukce železniční stanice Pardubice hlavní nádraží zlepší technický stav a parametry celého uzlu. Díky investici se zvýší bezpečnost provozu a cestujícím se zlepší dopravní dostupnost jednotlivých částí krajské metropole. Díky úpravám ve stanici se zvýší průjezdná rychlost v hlavních kolejích na 160 km/h. Stavba běží od září 2020 a dokončena bude v prosinci příštího roku.
Projekt Modernizace železničního uzlu Pardubice je spolufinancován Evropskou unií z Nástroje pro propojení Evropy (CEF). Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury. Celkové investiční náklady stavby činí 6 365 944 040 Kč.
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Prezentace
22.11.2024 Výsledková sezóna: Obhájila Nvidia svou…
18.11.2024 Nejlepší telefon za 2 990 Kč. Motorola má hit…
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak trh reagoval na volby v USA? Historická maxima, ale i prudké propady
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?