Parní vlaky z Čech do Polska by mohly jezdit pravidelně i do budoucna
Před téměř 20 lety podepsali zástupci Pardubického kraje smlouvu o spolupráci s Dolnoslezským vojvodstvím, což je jediný zahraniční region, se kterým má kraj společnou hranici. Ve čtvrtek dorazil na setkání s hejtmanem Martinem Netolickým jeho polský protějšek Cezary Przybylski . Řeč byla především o projektech v rámci programu INTERREG Česko – Polsko 2021 – 2027. Mezi ně patří mimo jiné modernizace silnice II/311 z Mladkova do Jablonného nad Orlicí, přeshraniční jízdy parních vlaků a vybudování železničního muzea v Dolní Lipce či úpravy vchodového objektu tvrze Bouda. Debata se týkala také spolupráce v oblasti cestovního ruchu či oblasti dopravy, a to včetně té přeshraniční.
„Na program Interreg Česko – Polsko pro období 2021 až 2027 se nyní zaměřujeme velmi výrazně, jelikož nám nabízí řadu možností pro realizaci projektů v příhraničních oblastech. Podmínkou těchto projektů je vždy adekvátní partner na polské straně s projektem, který odpovídá našemu záměru. Mezi ty zásadní patří modernizace silnice II/311 z Mladkova do Jablonného nad Orlicí, úpravy vnitřního prostoru vchodového objektu tvrze Bouda, ale také budování železničního muzea v Dolní Lipce. S železničním muzeem souvisí také pravidelné přeshraniční jízdy parních vlaků, které nyní realizujeme prostřednictvím mikroprojektů společně s Muzeem starých strojů a technologií v Žamberku. Do budoucna bychom chtěli uskutečnit ročně až čtyři jízdy, což je návrh, se kterým jsme seznámili také vedení Dolnoslezského vojvodství, protože vlaky nyní na polském území projíždí řadou měst a končí v železničním muzeum ve Slezské Javořině,“ uvedl hejtman Martin Netolický, podle kterého jsou společné jízdy parních vlaků přes hranice států unikátní v celoevropském měřítku.
Kromě investičních projektů byla řeč také o podpoře cestovního ruchu, silniční a železniční infrastruktuře či o podpoře přeshraničních autobusových linek. „Na začátku příštího roku bychom chtěli podat žádost o dotaci na provoz pravidelné přeshraniční autobusové linky, která by zrychlila dopravu zaměstnanců z Bystřice Klodské či Mezilesí do firem na naší straně hranice, a to především do Jablonného nad Orlicí. Tímto projektem by mohla být opět práce v našem kraji pro polské pracovníky atraktivnější,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz