3x dominance Číny vs. automotive
Noah Smith se ptá "která odvětví ovládne Čína?". Tuhle otázka lze přeformulovat na "která odvětví se nepodaří ovládnout Evropě a USA?". Následná analýza nevyznívá moc povzbudivě pro český automobilový průmysl.
Čína je velmi silná v několika oblastech. Za prvé, nové technologie, které jsou původně niche (úzký segment). Tohle je známý fakt: zavedené firmy mají tendenci niche ignorovat. A niche se občas stane široce přijatou technologií. Výhodu má ten, kdo do niche investoval.
Příklady z minulosti: Microsoft se koncentroval na desktopové produkty a ignoroval vyhledávání => Google vyhledávač. Google se zaměřil na své příjmy z reklamy za ve vyhledávání a AI podcenil => Microsoft Bing. Japonsko díky pokroku v CNC strojích vytlačilo americké firmy.
Číně se naopak (a navzdory vysokým investicím) nedaří tolik v oblastech, kde je pokrok sněhovou koulí = je potřeba navazovat na dlouhou sérií zkušeností a úspěchů aka “sustaining innovation”. Například čipy, letecké motory apod.
Za druhé, velká výhoda Číny je rozsah = škálovatelnost = kvantita má svou kvalitu. Proto Čína dominuje v primárním průmyslu a jednoduchých odvětvích, které vyžadují obrovské vstupy k dosažení zisku. Například zpracování materiálů, výroba hnojiv.
Často se má za to, že hlavní výhodou Číny je levná pracovní síla. Ještě v roce 2000 byly čínské mzdy ve zpracovatelském průmyslu na 4% Německa. Nicméně od té doby vystoupaly na 27% německé úrovně. Pokud by vám záleželo jen na pracovních nákladech, tak jdete k sousedovi: v Indii jsou náklady na 12% Německa. Pro srovnání v ČR 39%. Jinými slovy, čínské mzdy se už dostaly téměř na 80% českých mezd v průmyslu = extrémně levná pracovní síla už není hlavní výhodou Číny. V Asii najdete výrazně levnější pracovní sílu.
Za třetí, Čína je dobrá v inženýrských inovacích. Nabízí armádu inženýrů. Díky škálování dokáže zvládat "neustálé" inovace. Čína velmi výrazně šlápla do robotizace zpracovatelského průmyslu: v roce 2021 měla cca 2x více robotů na zaměstnance než my.
Čína je tedy skvělá v nových technologiích, které začínaly jak niche (takže Čína získala náskok), v oblastech náročných na obrovské množství vstupů (materiální, lidské) a kde se sčítá spousta malých inovací.
Noah Smith píše, že v případě elektroaut se tyto tři výhody kombinují. Baterie byly niche technologií, kde Čína získala dominanci. Evropa a USA jsou pozadu. Výroba je náročná, ale žádná raketová věda. Důležitý je rozsah a neustále zlepšování. Vloni vývozy aut z Číny poprvé překonaly vývozy aut z Německa.
David Navrátil, hlavní ekonom České spořitelny
Česká spořitelna je bankou s nejdelší tradicí na českém trhu.
Téměř 200 let tvoří jeden ze základních pilířů českého bankovního systému. V
současnosti poskytuje služby pro přibližně 4,7 milionu klientů. Od roku 2000 je
součástí nadnárodní finanční skupiny Erste Group Bank.
Více informací na: www.csas.cz
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?