U každého pátého ojetého
auta (19,2 %) se kupující nedozví jeho skutečné stáří a nevědomky si pořídí
auto, které je ve skutečnosti starší, než jim uvedl prodejce. Vyplynulo to z analýzy inzerce 10 500 náhodně vybraných
aut, kterou provedla společnost Cebia, jež dlouhodobě pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám při prodeji ojetých
aut.
Rok výroby je přitom jedním z klíčových kritérií, podle nichž lidé vybírají ojeté
auto.
„Drtivá většina těchto
aut je uměle omlazena o jeden
rok, najdou se však i taková
auta, u nichž rozdíl mezi uvedeným
rokem a skutečným
rokem výroby činí více
let. Největší rozdíl, který jsme kdy objevili, činil šest
let,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která působí na trhu už více než 30
let.
Omlazení vozidla spočívá v tom, že se v inzerci uvádí
datum uvedení vozidla do provozu, nikoli
rok výroby.
Rok výroby přitom nelze vyčíst ani z velkého technického průkazu, který má navíc skončit a kupující kvůli tomu přijdou například o informaci o zemi dovozu. „Řada prodejců nemusí skutečný
rok výroby ani znát a nemusí se jednat o cílený
podvod, ale důsledky jsou pro kupujícího stejné. Koupí si starší vůz za vyšší cenu, než je jeho hodnota. Je ale třeba také říci, že nemálo prodejců skutečný
rok výroby zná, ale zákazníkovi prezentuje jen
rok uvedení do provozu, aby
auto omladili a rychleji a za více peněz ho prodali,“ upozorňuje Martin Pajer.
Rok výroby se od
roku uvedení do provozu liší nejčastěji u
aut, která byla vyrobena od září do prosince a registrována začátkem následujícího
roku. I když se jedná o zhruba šest měsíců,
auto je kalendářně starší a jeho hodnota nižší. U mladších ojetých
aut činí rozdíl v průměru 30 000
Kč, u luxusních vozů samozřejmě více. V případě, že
auto sloužilo jako vystavovaný vůz, bývá rozdíl mezi oběma
roky dva i více
let.
Nejjednodušším a nejrychlejším způsobem, jak se o skutečném
roku výroby dozvědět, je prověřit si jeho historii online na www.cebia.cz. Systém AUTOTRACER, který Cebia na těchto stránkách provozuje, obsahuje
data o
autech z celého
světa a zejména z
Evropy, a to i více než 30
let zpětně. Údaje o
roku výroby pocházejí přímo od výrobců, stejně jako země původu, výbava či informace o svolávacích akcích. Díky dalším zdrojům se lze dozvědět také to, zda vozidlo nebylo havarované a pokud ano, jak
vysoká byla
škoda a jak vozidlo vypadalo po havárii, zda nemá stočený tachometr, zda není odcizené či zatížené financováním, jaká je jeho servisní historie, jak a za kolik bylo v minulosti inzerované či například zda nebylo provozováno jako taxi.
Barbora Minksová