Překonat přírodní biotop mezi Pěnským rybníkem a rybníkem Křivonoska. Takový je hlavní účel speciálního visutého mostu u Hluboké nad Vltavou.
„Stavba mostu vyplynula z územního řízení. Prakticky stejný aktuálně stavíme i poblíž vlakového nádraží Hluboká nad Vltavou a ještě jeden, výrazně kratší, povede přes Bezdrevský potok. Až na tyto tři výjimky je celé potrubí umístěno přibližně metr a půl pod zemí,“
Vlastní most povede osm metrů nad terénem. Jeho základem jsou dva betonové pylony ve tvaru „V“ spojené dvěma hlavními 113 metrů dlouhými lany. Každé přitom vydří tah až 1640 MPa, obrazně řečeno by udrželo přibližně 350 osobních vozidel. Na tyto lana bude pomocí speciálních táhel zavěšena 39 tun vážící ocelová mostovka, na které budou umístěny obě potrubní trasy horkovodu. Součástí konstrukce jsou i speciální větrolamy, které budou celý most chránit před rozkmitáním při silném větru.
Oba betonové sedmnáctimetrové pylony mají technici už dokončené. V minulém týdnu instalovali visutá lana a zpětné závěsy. V těchto dnech běží usazování vlastní mostovky.
„To probíhá po částech. Jednotlivé části pomocí speciálního jeřábu zavěšujeme na visutá lana. Každý díl budou držet čtyři táhla. Celkem takto zavěsíme dvacet částí, které budeme průběžně propojovat,“
Mostní konstrukci chtějí technici dokončit do konce roku, vlastní instalace potrubí pak proběhne na začátku roku příštího. Práce se ale budou odvíjet i od povětrnostních podmínek. Stejnou instalaci technicky zopakují ještě na nedalekém potrubním mostě u hlubockého nádraží, a to začátkem příštího roku. Díky výjimečné technické stavbě bude moci za rok získat bezemisní teplo přibližně třicet tisíc obyvatel Českých Budějovic.
Visuté mosty patří mezi odolné a osvědčené konstrukce. Aktuálně nejdelší, s rozpětím přes 2000 metrů, spojuje průliv Dardanely v Turecku.
Marek Sviták , mluvčí ČEZ, Jaderná elektrárna Temelín