Chytrou televizi používá 44 % domácností
22. listopadu 2022
Ve druhém čtvrtletí roku 2022 používalo v Česku internet 85 % osob starších 16 let a 61 % přes něj také nakupovalo. Spolu s rozšířením chytrých telefonů roste i vybavenost domácností zařízeními, která lze přes chytré telefony ovládat.
85 % domácností v Česku má připojení k internetu. Z domácností s dětmi do 15 let, stejně jako z mladých domácností bez dětí, používají internet téměř všechny. Z domácností seniorů je to zatím polovina. V krajském srovnání má nejvíce připojených domácností hlavní město Praha, nejméně využívají internet domácnosti v Libereckém a Ústeckém kraji.
Televizi s připojením k internetu používá stále více domácností, za poslední dva roky vzrostl jejich podíl z 34 na 44 %. „Domácí spotřebiče, které se ovládají přes aplikaci v telefonu, využívá 8 % domácností. Stejný podíl používá také zabezpečovací zařízení připojená na internet. 6 % domácností pak přes aplikace ovládá chytrá topení nebo chytrá světla,“ říká Marek Rojíček, předseda Českého statistického úřadu. „I v případě chytrých zařízení zaznamenáváme vyšší podíly ve vybavenosti u domácností s dětmi do 15 let a u mladých domácností, kde je například chytrou televizí vybaveno již více než 60 % z nich,“ upozorňuje Eva Myšková Skarlandtová z oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti ČSÚ.
Z osob starších 16 let používá internet 85 %. Každý den je přitom online 78 % osob. Ti, kteří jej nepoužívají, jsou převážně v důchodovém či předdůchodovém věku. „Na rozdíl od internetu je mobilní telefon samozřejmostí i pro většinu seniorů. Stále přitom roste počet osob napříč populací, které začínají používat chytrý telefon. Za poslední čtyři roky vzrostl jejich podíl z 63 na 81 %,“ dodává Lenka Weichetová z oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti ČSÚ. Roste také obliba nositelné elektroniky, která se bezdrátově připojuje k mobilnímu telefonu. Za poslední dva roky se zvýšil počet jejích uživatelů z 32 na 44 %. Podíl uživatelů bezdrátových reproduktorů pak za poslední dva roky vzrostl z 18 na 24 %.
Internetové bankovnictví používá v Česku 71 % osob. Do služeb veřejné správy se přitom pomocí přihlašovacích údajů k internetovému bankovnictví přihlásilo 23 % osob. Nejvíce využívaly bankovní identitu osoby ve věku 25–54 let. Alespoň jednou během sledovaných tří měsíců použila svou bankovní identitu třetina z osob v tomto věku.
Na internetu nakupuje 61 % lidí starších 16 let. Nejčastější položkou nákupů je přitom oblečení. Ve druhém čtvrtletí letošního roku si ho online koupilo 39 % osob. Hotové jídlo si online objednává 22 % lidí. Stejný podíl osob sleduje videa na zpoplatněných streamovacích platformách. Právě streamování placených videí zaznamenává v posledních několika letech boom. Za poslední dva roky vzrostl počet předplatitelů na dvojnásobek. Tradičně také přes internet lidé kupovali kosmetiku a drogerii, konkrétně 21 %.
Více informací naleznete v nové publikaci ČSÚ Využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi osobami – 2022.
Kontakt
Jan Cieslar
tiskový mluvčí ČSÚ
T 274 052 017 | M 604 149 190
E jan.cieslar@czso.cz | Twitter @statistickyurad
Přílohy
Okomentovat na facebooku
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?