Německo má co dohánět, tamní digitalizace je šancí pro české firmy
NĚMECKO MÁ CO DOHÁNĚT. TAMNÍ DIGITALIZACE JE ŠANCÍ PRO ČESKÉ FIRMY
Německá trojkoalice vznikla pod heslem „Vzhůru k pokroku“. Jednou z hlavních oblastí, ve které ho chce dosáhnout, je oblast digitalizace. Její rozvoj má usnadnit a zrychlit zdlouhavé byrokratické procesy, ale také přispět k řešení současné energetické krize díky úsporám. Zrychlený rozvoj technologií je vhodnou příležitostí pro české firmy, které mohou Němcům nabídnout svá pokroková řešení.
Německo podpořilo desítky projektů chytrých měst. Ilustrační foto: Shutterstock
Německo má v oblasti digitalizace stále co dohánět. To dokazují nejnovější data Spolkového ministerstva pro hospodářství a ochranu klimatu. Ministerstvo používá pro monitoring vývoje digitalizace německého hospodářství tzv. „digitalizační index“, který je na základě 37 indikátorů schopný zhodnotit úroveň digitalizace v nejrůznějších oblastech. Index z roku 2021 ukazuje, že v úrovni digitalizace vedou jižní spolkové země, jako jsou Bavorsko a Bádensko-Württembersko. Jejich index vzrostl téměř na 130 bodů. To je skoro o 20 bodů více, než tomu bylo v roce 2020. Pohled na index nových spolkových zemí už ale tak optimistický není. Jejich míra digitalizace činila necelých 98 bodů a oproti minulému roku stoupla jen o čtyři body. Nůžky mezi východem a jihem se stále více rozevírají.
NÁSTUP DIGITÁLNÍCH DVOJČAT
Pohled do budoucna naznačuje, že by Německo mělo zažít v digitalizaci značné zlepšení. V oblasti stavebnictví a infrastruktury se rozšíří „digitální dvojčata“ (Building Information Modelling – BIM), která představují řešení pro efektivní digitalizovanou správu budov. Od konce roku 2022 začne platit nařízení, že u všech nových veřejných budov bude použití technologie BIM v základním stupni povinné při projektování a plánování stavby. Podmínky pro použití technologie BIM se budou postupně zvyšovat v závislosti na velikosti stavby. Překážkou ve splnění plánu však může být nedostatek kvalifikované pracovní síly a také náročnost BIM, která není ještě plně zautomatizovaná. Proto spustilo Ministerstvo digitalizace a dopravy soutěž mFUND, jejímž cílem je nalezení efektivních řešení pro snadnější používání technologie BIM. Do soutěže se mohou přihlásit i české subjekty. Více informací k podmínkám soutěže je k dispozici na webu Ministerstva digitalizace a dopravy.
DIGITALIZACE PRO MENŠÍ FIRMY
Program „Digital Jetzt“ nabízí řešení pro zlepšení digitalizace malých a středních firem, které v pravidelných průzkumech úrovně digitalizace zaostávají za velkými podniky. Ze zmíněného dotačního programu mohou být financovány investice do obchodních modelů založených na datech, umělé inteligenci, cloudových aplikacích, technologiích senzorů či 3D tisku. Důležitou součástí dotace je i zaškolení pracovníků na nové technologie. České firmy tak mohou v případě zájmu německých firem o jejich technologie rovnou odkázat na financování ze zmíněného dotačního programu. Zároveň si mohou o dotaci požádat samy, pod podmínkou, že mají v Německu alespoň jednu pobočku či provozní místo. Více informací k podmínkám dotace je k dispozici na webu Ministerstva pro hospodářství a ochranu klimatu.
CHYTRÁ MĚSTA
Zásadní rozvoj můžeme pozorovat i v oblasti digitalizace státu a veřejné správy. Od roku 2019 podpořila SRN celkem 73 pilotních projektů v oblasti chytrých měst. Jedním z nich je i hlavní město Saska Drážďany, kde vznikly první modelové projekty, jak zapojit občany do aktivního podílení se na vývoji města za pomoci digitálních technologií. V dalším kroku by měly být tyto jednotlivé projekty v rámci města sjednoceny, aby fungovaly jako celek.
Pro české firmy, které se zabývají vývojem digitálních technologií a přemýšlejí o vstupu na německý trh, nastala ta správná chvíle. Vhodnou příležitostí pro navázání česko-německé spolupráce jsou veletrhy, kterých se v Německu v dohledné době pořádá hned několik. Přehled veletrhů najdete u tohoto článku na webu Velvyslanectví ČR v Berlíně.
Hana Švédová, ekonomická specialistka, Velvyslanectví ČR v Berlíně
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?